Budapest, most mutasd meg! Urbitális Majális: Az újjászülető városi közösség
11 perc olvasás
Véget ért az idei Urbitális Majális rendezvénysorozat, melyet 2008-ban rendezett meg először a Studio Metropolitana. A fesztivál az évek alatt a legnagyobb és leghosszabb fővárosi majálissá és egy olyan öngerjesztő civil mozgalommá nőtte ki magát, melyben a város egy igazán új, divatos arcát mutatja meg, s melyre mindezidáig több mint 85ezren voltak kíváncsiak! Az idei eseményekről az összefoglalót a Március 15-téren a Piraista Rendház és Ginázium tövében tartották.Ott ahol az egykori diszteremben – ami az ELTE BTK tornaterme volt – rövidesen egy luxus étterem nyílik.
Véget ért az idei Urbitális Majális rendezvénysorozat, melyet 2008-ban rendezett meg először a Studio Metropolitana. A fesztivál az évek alatt a legnagyobb és leghosszabb fővárosi majálissá és egy olyan öngerjesztő civil mozgalommá nőtte ki magát, melyben a város egy igazán új, divatos arcát mutatja meg, s melyre mindezidáig több mint 85ezren voltak kíváncsiak! Az idei eseményekről az összefoglalót a Március 15-téren a Piraista Rendház és Ginázium tövében tartották.Ott ahol az egykori diszteremben – ami az ELTE BTK tornaterme volt – rövidesen egy luxus étterem nyílik.
Nem egyszerű rávenni az embereket, hogy vegyenek részt a város életének alakításában, nemcsak passzív szemlélőként, hanem proaktív szereplőként. Különösen a középosztályhoz tartozók, a fiatal értelmiség marad ki a város életének formálásából, akár mint tervezők, akár mint alkotók.
Mindezen túl a városlakók nem kötődnek a városukhoz érzelmileg, mert jobbára a problémákkal, a gondokkal, a hibákkal szembesülve, kimaradva a kormányzásból nem részesei egy „szeretetmarketing" rendszernek. A Budapesti Urbitális Majálissal éppen ezen a hiányosságon kísérel meg évről évre segíteni. Ez a társadalmi interakció, ez a közösségépítő eszköz platformot teremt a város civil szereplői számára ahhoz, hogy megmutathassák törekvéseiket, eredményeiket, amiket az önszerveződéseik keretében elértek. Az Urbitális Majális ehhez nyújt platformot.
A nagyvárosi fesztivál másik fontos célja Budapest hazai és nemzetközi szintű megismertetésének, megbecsülésének, fejlődésének elősegítése különböző művészeti és kulturális eseményekkel, valamint urbanisztikai előadásokkal, kiállításokkal. Fontos szempont az is, hogy a rendezvénysorozat lehetőséget teremt kisebb szervezeteknek, esetleg magánszemélyeknek is a nagyobb közönség előtti bemutatkozásra. Az Urbitális Majális programjain a városlakók a kulisszák mögé láthatnak, és valóban aktív részei lehetnek Budapest vérkeringésének, és a programok köré épülő közösségeknek.
Az Urbitális Majális 2011 szervezői – a Stúdió Metropolitana, a Reevolutio Kft, az Urbanissimus Klub,- idén is egy központi vezértéma köré fűzték fel a programokat; a választott idei tematika pedig mi más is lehetett volna, mint az EU soros elnökség, amely kiváló lehetőséget teremt hazánk, s azon belül is elsősorban Budapest egyediségének, ezerarcúságának, európaiságának bemutatására.
Az idei Urbitális Majális így hozzájárult ahhoz, hogy az EU-elnökség ne csak egy jól sikerült diplomáciai akció, egy egyszeri „városimázs" program legyen, hanem lehetőséget teremtsen Budapest európai metropolisz-térségként történő megjelenésére. A fesztivál első évében a budapesti civilség volt a téma, melyet csaknem 60 szervezet mutatott be. 2009-ben a Duna került a mintegy 80 program középpontjába, míg tavaly Budapest szeretete 70 szervezetet mozgatott meg, melyek több mint 100 eseményen mutatták be, miért és hogyan szeretik fővárosunkat.
A másfél hónapos rendezvénysorozat 2011-ben is a legkülönbözőbb, nagyvárosi létbe illeszkedő közösségi programokat kínálta, szinte mindent, amit a város „elbír"; a kulturális happeningektől kezdve, a szakmai fórumokon, és sporteseményeken át egészen a flashmobokig. 60 helyszínen több mint 100 programból válogathatott a közönség. A programok összesen 20 budapesti kerületben zajlottak, így az egész budapesti lakosságot sikerült idén is megszólítani és mozgósítani.
A programgazdák visszajelzése alapján, a jövőben is örömmel csatlakoznak majd az Urbitális Majálishoz, hiszen a fesztivál egy olyan nívós programgyűjteménnyé vált, ahová érdemes tartozni, mindemellett pedig az intenzív és jól felépített promóciós munkának köszönhetően jelentős publicitást, ismertséget és elismertséget is hoz az egyes programpontoknak.
A szervezők az idei sikeres lebonyolítás után, 2012-ben mindenképpen szeretnék folytatni rendezvénysorozatot a megkezdett koncepció alapján, de olyan új elemekkel tarkítva, mint a budapesti tematikus utcák bemutatkozása, vagy a kapcsolódó városfejlesztési, ingatlanfejlesztési témákat érintő szakmai fórumok életre hívása.
Az Urbitális Majális 2012 fókuszába kerülő tematikus utcák téma választás célja, növelni a rendezvény presztízsét, programkínálatát és látogatószámát, amely egyben kedvező hatással járhat Budapest kereskedelemfejlesztési céljainak megvalósítására, illetve a Főváros hazai és külföldi idegenforgalmi desztinációs törekvéseire. Elősegítve a program által azt a törekvést, hogy a tematikus utcák a jövőben olyan fejlesztési területté válhassanak, melyek alkalmasak a lokális és az országos gazdaság- és turizmusfejlesztés hatékony motorjaként működni.
Az idei Urbitális Majális szervezésére egy három tagú konzorcium állt össze, mely teljeskörűen bonyolította a koordinációs munkálatokat, az előző programsorozatok szervezésének tapasztalatival a hátuk mögött. Az idei év egy új kihívást jelentett, mert először az Urbitális Majális történetében önállóan, csupán az önszerveződések energiáira építve igyekezett a város társadalma bemutatkozni-ismerkedni és emlékezetes hatást tenni Európa, illetve a világ polgáraira.
Budapest és a város által kínált vonzó befektetési lehetőségek bemutatásának kiváló eszközei az Európa szerte megrendezésre kerülő nemzetközi ingatlanfejlesztői kiállítások. Ezekre az eseményekre Budapest évek óta jelentős figyelmet fordít, így a Fővárost képviselő Studio Metropolitana idén is kiemelten kezeli Budapest saját standon történő méltó megjelenítését és kommunikációját. Az idei évben a kommunikáció fókuszában a fellendülőben lévő magyar gazdaság és Budapest befogadó jellegének bemutatása áll, valamint hangsúlyt kap a Duna stratégia is, hiszen az Európán átívelő projekt egyik nyertese maga Budapest lehet.
A kiállításokon és vásárokon Budapest jelenléte elengedhetetlen, hiszen alkalom kínálkozik megmutatni, bemutatni a főváros fejlesztési elképzeléseit, projektjeit, a szakmai konferenciák és az egyéb rendezvények pedig kiváló lehetőséget biztosítanak az üzleti kapcsolatok építéséhez.
Egy-egy vásáron való megjelenés jó alkalmat nyújt a magyar szakembereknek a nemzetközi és a piaccal való ismerkedésre, a nemzetközi ingatlanpiaci lehetőségek felmérésére, valamint a nemzetközi gazdasági kapcsolatok erősítésére.
A Studio Metropolitana célja, hogy Budapestet képviselve elősegítse a piacképes ötletek és befektetési lehetőségek találkozását, miközben begyűjti az elérhető üzleti információkat a régió ingatlanpiacáról. A kiállításokon való részvétel az új és releváns személyes kapcsolatok építését is elősegíti az ingatlanpiaci szereplők és szakemberek között.
A tapasztalatok szerint, az év első felében megrendezésre került kiállításokon érezhető volt a kilábalás a gazdasági válságból, a nemzetközi szakma optimista, ezért is fontos, hogy a városok erőteljes versenyében Budapest most még inkább hallasson magáról.
A március elején lezajlott, Európa legnagyobb szakmai vásáraként nyilvántartott MIPIM-en, Cannesban is hasonló tapasztalatokkal zárult a magyar bemutatkozás.
A 2011. május 24-25-én Bécsben rendezett Real Vienna Nemzetközi Ingatlanfejlesztői Kiállítás és Vásáron szintén jelen volt Budapest, hiszen az osztrák/német befektető központú kiállítás vonzásterület szempontjából kiemelten fontos a magyar főváros számára. A nagysikerű rendezvényen a Studio Metropolitana mellett egyéb piaci szereplők is jelen voltak.
További lehetőségeket tartogat még június 7-9 között a milánói EIRE Nemzetközi Ingatlanfejlesztői Kiállítás és Vásár, valamint a szeptemberi szentpétervári Pro Estate Nemzetközi Ingatlanfejlesztői Kiállítás és Vásár, mely esélyt ad az eddig kiaknázatlan lehetőségek feltárására, és új piaci térnyerés lehetőségét hordozza magában a balti- és orosz befektetői körökben is.
Az idei kiállítás sorozatot a nagy múltú Expo Real zárja majd októberben Münchenben. Európa második legrangosabb ingatlan szakkiállításán a Főváros szintén közösen jelenik majd meg az Ingatlan Fejlesztői Kerekasztallalés a Budapest Business Region ingatlanfejlesztő társaságokat tömörítő klaszterrel, akikkel a Studio Metropolitana – tevékenységéhez kapcsolódóan – a jövőben erősíteni kívánja partneri viszonyát.
Legfőbb törekvésük, hogy a közeljövőben Budapesten is létrejöhessen egy jelentős ingatlanfejlesztési és befektetési projektkiállítás és szakkonferencia, amely Magyarországot és a környező régiót képes középpontba állítani és egyszer Budapest és Magyarország, mint a Közép- és Délkelet-Európa ingatlanüzleti központja jelenen meg a befektetők mentális térképén.
A Studio Metropolitanát a Főváros Önkormányzata hozta létre még 1995-ben. Azóta széles körű urbanisztikai, városfejlesztői, városmarketing és városmenedzsment feladatokkal foglalkozik. Célja Budapest metropolisz hosszú távú sikerének megalapozása az újraformálódó Európai Unióban. Elkötelezettek a közösségi városfejlesztés iránt, ezért programjaik középpontjában a párbeszéd áll. Missziójukból fakad, hogy az általuk menedzselt várostervezési folyamatokat az érintett közösségekkel partnerségben és párbeszédben alakítják ki, azaz az „egyirányú" tervezés helyett a kreatív energiákat megmozgató közös fejlesztésben hisznek.
Az "URBANISSIMUS Szakmai Klub a Magyar Településfejlesztés Fellendítéséért" Egyesület mint nevében is jelzi, elsősorban a magyarországi településfejlesztés fellendítését tekinti fő céljának. Ezen túlmutatóan célként tűzi ki az európai gyakorlatok és bevált módszerek elérhetővé tételét, valamint olyan szakértelem "bázis" megalapozását, amely hozzáértésével hosszútávon képes hozzájárulni a településfejlesztés sikeréhez. Ezen célok elérése érdekében felvállalja, hogy hozzájárul az önkormányzatok településfejlesztésben, rendezésben dolgozó szakembereinek, vezetőinek, menedzsereinek, továbbá a szakmában tevékenykedők folyamatos képzéséhez. Segít kialakítani a különböző helyről származó szakértelmek egységes értelmezése érdekében az egységes, nemzetközi kapcsolatok szintjén is értelmezhető, "szakmai" közös nyelvet. Segítséget nyújt a településfejlesztésben dolgozó szakértőknek a feladatok eredményesebb és hatékonyabb ellátásához.
Az Egyesület terjeszti és ismerteti a korszerű, innovatív és a már bevált területfejlesztési, terület-menedzselési tapasztalatokat. Teríti a "know-how"-t, a "fortélyokat" és összekapcsolja a hazai történésekkel, a nemzetközi áramlatokkal, annak érdekében, hogy az újszerű és értékes gondolatok átkerüljenek az önkormányzati és civil szféra gazdasági és politikai szereplőihez. Az Egyesület olyan, az új körülményeknek és a jövő kihívásainak megfelelő szakmai eszközöket kutat fel és alkalmaz, amelyek a piac körülményei között alapjai lehetnek a társadalom, a modern szervezet (település, kistérség, "városállam", régió, stb.) gazdálkodásának, működésének.
REevolutio Consulting tevékenységével a hagyományos, megszokott megoldásoktól eltérő, formabontó és progresszív megoldásokat kíván megvalósítani a hazai urbanisztika, az ingatlan- és településfejlesztés, valamint a városmarketing és projekt kommunikáció területén.
Metodikájuk, újszerűségük abban rejlik, hogy lehetőséget teremtenek a szakma és a társadalom minden tagjának gondolatai, érvei, érdekei és üzleti elképzelései megosztására, új partnerek megismerésére és valódi értékek létrehozására. Ennek segítségével a cég által elkészített szakmai koncepciók, stratégiák a tervezés és fejlesztés érintettjei által is érthetővé, elfogadhatóvá és hosszútávon támogatandóvá váljanak.
A REevolutio célja, hogy az urbanisztika motorjaként szakmai hozzáértésbe ágyazott kreativitásával lendületbe hozza, „forradalmasítsa" a hazai és nemzetközi urbanisztikát, hatékonyan beépítve azt a társadalmat formáló, mozgató folyamatokba.