Budapest Slam 3 – Bob Holman és Sam Thornhill fellépésével az A38 Hajón a slam poetry amerikai nagyágyúi voltak Budapesten
5 perc olvasásA nyolcvanas évek New Yorkjából indult slam poetry, ez a modern, közvetlen, élő „író-olvasó találkozó" szép hagyományokra tekint vissza Magyarországon is.
A nyolcvanas évek New Yorkjából indult slam poetry, ez a modern, közvetlen, élő „író-olvasó találkozó" szép hagyományokra tekint vissza Magyarországon is.
E rímes-ritmikus-szójátékos-szellemes, improvizált verspárbaj egyik legfontosabb hazai sorozata, a Műcsarnok által létrehozott Budapest Slam mostani állomása volt 2010. szeptember 25-én a Budapest Slam 3: Roots / Gyökerek az A38 Hajón. A verseny résztvevői a honi underground rap- és slam legjobbjai volta, az est fényét pedig a slam poetry két nagysága, a fáradhatatlan szervező, Bob Holman és a bájos tanító, Sam Thornhill slam-bemutatója emelte.
A slam poetry egyfajta modern, élő költészeti stílus, amely a nyolcvanas években alakult ki, elsősorban New York művésznegyedeiben. Többnyire fejből mondott, improvizált szövegről van szó, amelynek ott és azonnal kell ütnie, hiszen a slam-estek (az 8 Miles című Eminem-filmből ismert rap-viadalokhoz hasonlóan) voltaképp párbeszédek, és céljuk, hogy az „ellenfelet" legyőzzük a szellemesség, az ötletesség, a ritmus és a rím eszközeivel.
A slam-mozgalom gyorsan terjedt, és bár a mainstreambe nem került be, kicsiny, de annál lelkesebb rajongótábora futótűzként terjesztette az igét. Máshogy nem is történhetett volna, hiszen a slam poetry lényege az alulról építkezés, az underground és a személyesség. Sorra alakultak a legkülönbözőbb slam-klubok, ahol a hét bármely napján bárki összemérhette pergő nyelvét akár a legnagyobbakkal is – igen laza szabályok között.
Természetesen Magyarországnak is megvan a maga slam-közössége, melynek sztárja dominánsan az egyébként is rappelő, magukat új, közvetlenebb közegben is kipróbáló MC-kből lettek. A honi slam-szubkultúra elsősorban Budapesten és Veszprémben erős, de alkalmi estek vannak Pécsett, Debrecenben, Szegeden vagy Zalaegerszegen is. A közösségépítésnek nagy lendületet adott, hogy a budapesti Műcsarnok felkarolta a civil kezdeményezést, és 2006-ban útjára indította Budapest Slam sorozatát. Mindezidáig két nagy poetry slam-rendezvény volt látható a Műcsarnokban, valamint elkészült egy DVD is, a Kiégő Izzókkal együttműködésben. Az első esemény témája Budapest, a másodiké a szolidaritás volt. Mivel a poetry slam – ez az imporvizatív, nyílt színen előadott költészeti műfaj – minden országban másként honosodik meg, a Műcsarnok azt gondolta, érdemes és izgalmas megnézni a műfaj gyökereit, eredetét. Ezért lett az A38 Hajón megrendezett est címe: Roots / Gyökerek.
A slam nagyon frappáns megfogalmazását olvashatjuk a slampoetry blog.on:
„A slam poetry egy modern költészeti stílus, amely csakis szóban és leginkább élőben hatásos.
Nem versfelolvasás, mert első hallásra is érthető szöveget mondanak és többnyire fejből, színpadi elemekkel tarkítva. Nem színházi előadás, mert nincs előzetes forgatókönyv, bárki felmehet a színpadra, még csak jelentkezni sem kell. Nem rap, mert nincs alatta zene és nem is szükséges a kötött ütemes lüktetés.
Kicsit mégis rap, mert az utca nyelvén szól, aktuális témákról, hétköznapi emberektől, hétköznapi embereknek. Kicsit mégis színház, mert az egyes versek előre megtervezettek, begyakoroltak és az előadók a szavakon kívül egész testüket, sőt akár kellékeket is használnak. Kicsit mégis vers, mert többnyire van benne rím, hasonlat, sőt olykor metafóra is. Ez egy kötetlen stílus, amiben az egyetlen szabály, hogy három perced van a színpadon, hogy érvelj, meggyőzz, megnevettess, szórakoztass, elgondolkodtass és sikert arass!"
A szeptember 25-ei eseményen az A38 Hajón fellépett Bob Holman, a New York-i slam legelkötelezettebb szervezője, aki a manhattani Lower East Side-on nyitotta meg a Bowery Poetry Clubot, és megszólalt a poetry slam kitalálója, Marc Smith is online interjú formájában.
Bob Holman a kilencvenes évek második felének és a kétezres évek első évtizedének egyik legnagyobb hatású és legfáradhatatlanabb kultúraszervezője – emellett természetesen kitűnő slam poetry-előadó. Azon kevesek egyike, akik kitörtek a szűk szubkultúrából, és füstös klubok falain túl a nagyközönség számára is elérhetővé tették a slamet. A Bessie előadói díjas Holman Poetry Spots című tévéműsora háromszoros Emmy-díjas, számtalan kiállítás és költői est kurátora, és a világ egyik legizgalmasabb irodalmi műsora, a United States of Poetry producere. Volt kiállítása a velencei Peggy Guggenheim gyűjteményben, szervezett rendezvényeket a Frankfurti Könyvvásárra, workshopot a Roskilde fesztiválra, emellett számtalan egyetem díszdoktora és vendégelőadója. Nehezen hihető, hogy e hiperaktív élet mellett 2002-től még saját slam-klubját is vezeti. Még nehezebben hihető, hogy időt szakított egy rövid magyarországi turnéra, pedig így lesz.
A brooklyni születésű, de trinidadi származású Sam Thornhill le sem tagadhatná, hogy pedagóguscsaládba született. A nyolcéves kora óta aktívan író Thornhill az egyetemen is szépírást hallgatott, és jelenleg a Juillard School költészettan-tanára. A kortárs amerikai irodalom fiatal generációjának egyik kiemelkedő képviselője, aki mind aktív költő-előadóként, mind oktatóként sokat tett a slam poetry népszerűsítéséért.
FELLÉPTEK: Slam Performance: Bob Holman (USA) & Samantha Thornhill (Trinidad)
Slam-verseny: Ludditák (Móki & Tita), Bárdos Deák Ági, Saiid (Akkezdet Phiai), Újonc (Akkezdet Phiai), Id (Slam Poetry Budapest), IndianA, Zeek, Ponza, B-Best, Daniel Brownwood
Zene: Sabák Péter – basszusgitár, Boros Levente – dob, Sági Viktor – gitár
Vizuál: Kiégő Izzók.
Moderált: Aldo & Gyukics Gábor.
Lantai József