SörszövetségA Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ)  júniusi évértékelõ tájékoztatóján arról számoltak be, hogy nehéz körülmények között is 5,6%-al növelte eladásait a söripar.  Sivó Imre elnök elmondta, a 2006-ban értékesített  7.152 ezer hektoliter sör jelentõs része, mintegy 68%-a a közkedvelt, hagyományos kategóriából került ki.  Egy újabb nehéz évet tudhatnak maguk mögött, a gondokat a jövedéki adó ismételt, 20 majd 7%-os emelése, az anyagköltség és az energiaárak emelkedése okozta a söriparnak.

 SörszövetségA Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ)  júniusi évértékelõ tájékoztatóján arról számoltak be, hogy nehéz körülmények között is 5,6%-al növelte eladásait a söripar.  Sivó Imre elnök elmondta, a 2006-ban értékesített  7.152 ezer hektoliter sör jelentõs része, mintegy 68%-a a közkedvelt, hagyományos kategóriából került ki.  Egy újabb nehéz évet tudhatnak maguk mögött, a gondokat a jövedéki adó ismételt, 20 majd 7%-os emelése, az anyagköltség és az energiaárak emelkedése okozta a söriparnak.

 A rendkívül árérzékeny piacon olcsó import sörök jelentettek konkurrenciát, így a sörgyárak nem tudták kiadásaik növekvõ terhét a fogyasztói árban érvényesíteni. A próbára tett alkalmazkodóképesség eredménye ez az 5,6%-os növekedés, amely az élelmiszeriparon belül kiemelkedõnek teljesítménynek számít.

A magyarországi éves sörfogyasztás évek óta  70 liter/fõ körüli értéken áll, ennek jelentõs része a közkedvelt hagyományos márkák közül kerül ki.  Az un. prémium kategóriájú sörök értékesítése nõtt az utóbbi években, ami a sikeres márkaépítést jelzi.  Jelentõsen nõtt a specialitások kategóriájába tartozó sörök eladása is,  míg 2005-ben minden negyvenedik,  2006-ban már minden nyolcadik eladott hektoliter ebbe a kategóriába tartozott.

Az értékesítésnél gyorsabban nõnek a söripar költségei, az elõzõ évhez képest 20%-al fordítottak többet csomagolóanyagokra és ugyanennyivel nõttek az energiaköltségek is.

Sivó Imre kiemelte, a magyar sörök minõsége nemcsak kifogástalan, de világszínvonalon is áll, amit számos nemzetközi versenyen elért elismerés igazolt.  Kiemelkedõ feladatuknak tekintik a söripar társadalmi felelõsségvállalásának bemutatását, a mértékletes, kultúrált alkoholfogyasztás melletti érvelést.

A négy tagvállalatból álló szövetség (Borsodi Sörgyár Zrt., Brau Union Hungária Sörgyárak Nyrt., Dreher Sörgyárak Zrt., Pécsi Sörfõzde Zrt.)  az elmúlt években javította együttmûködését az állam képviselõivel, hogy a söripar túladóztatásából származó veszélyekre felhívja a figyelmet. Az MSSZ az iparági érdekvédelem mellett, 2006-ban kereskedelmi önszabályozó kódexet adott ki, alapelveihez azóta is tartják magukat a sörgyárak. 

Jófej kampányJófej kampányA kitûzött céloknak megfelelõen, a szövetség 2006-ban megismételte a 2005-ben indított JÓFEJ (Józan, Felelõs Jármûvezetõ) elnevezésû kampányát. Ennek keretében az ittas vezetés veszélyeire hívják fel a fiatalok figyelmét, pozitív példaként állítva eléjük a felelõs jármûvezetést.

Az iparág társadalmi felelõsségvállalását hangsúlyozza a fiatalok kiszolgálását tiltó feliratok elkészítése és kihelyezése a sörgyárakkal szerzõdésben álló eladási helyeken, vendéglátó egységekben.

Ugyancsak a társadalmi szerepvállaláshoz tartozik a Magyar Vöröskereszttel és az Országos Vérellátó Szolgálattal közösen, az ország négy nagyvárosában megrendezett véradó nap is.

Minden évben nagy érdeklõdés kíséri a szövetség ?Sörözni jó!" címmel meghirdetett fotópályázatát, ami lehetõséget ad a sörfogyasztóknak, hogy megmozgassák alkotókészségüket.

Az elnök hangsúlyozta,  a 2007-es év során a Magyar Sörgyártók Szövetsége folytatja, s ha lehet ki is terjeszti aktivitását,  új kezdeményezésként június 24-én megrendezik a sörkultúra ünnepét,  Szent Arnold napját a Budai Vár Gótikus udvarán.   15-21 óra között sörbemutatók, látványos kiállítások mellett, ott lehet majd megtekinteni a 2007-es Sörözni Jó fotópályázat 20 legjobb alkotását is.  Az eseményre a helyszínen jegyet váltók Szent Arnold kupát és sör-bonokat kapnak.  Szent Arnoldról szólva, az egykori szerzetes a legenda szerint az európai pestisjárvány leküzdéséhez járult hozzá azzal, hogy a fertõzött víz fogyasztása helyett sörivásra buzdította az embereket. A kampányolás eszközei közé vonták az óriásplakátokat, a city-light-ot, a közlekedési eszközöket, pl. a budapesti 7-es busz oldalán már látható a hirdetésük.

A folytatódó JÓFEJ kampánnyal egész nyáron találkozhatnak a gépkocsivezetõk az ország számos pontján. 

A tájékoztatónak helyet adó Kereskedelmi- és Vendéglátóipari Múzeum vezetõje, Kiss Imre arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy a szövetséggel való együttmûködés jegyében jövõre sör-kultúrtörténeti kiállítást fognak rendezni.

Az Euroastra megkérdezte,  a bortermelõk-értékesítõk kampányaihoz hasonlóan, kívánják-e hangsúlyozni a sörfogyasztás élettanilag kedvezõ oldalát (vitaminok, nyomelemek, stb.) az elnök válasza nemleges volt. A maguk részérõl az Uniós szeszfogyasztást mérséklõ irányelvekhez akarnak alkalmazkodni, önmérsékletet tanúsítva,

mondván, a sörfogyasztásnak nincs szüksége ilyesfajta propagálásra….

Másik kérdésünkre, hogy nem kívánják-e követni a cseh söripar példáját, ahol a sör melléktermékeit a gyógyszeripar patikákban árulja pasztillákba préselve, azt a választ kaptuk, hogy a hazai sörgyárak az állattenyésztés számára értékesítik ezeket az anyagokat.

http://www.sorszovetseg.hu/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük