GKM:TISZTELETBEN TARTJA LENKOVICS BARNABÁS ÁLLÁSFOGLALÁSÁT A VASÚTRÓL, DE PIACI ÁLLÁSPONT ALAPJÁN CSELEKSZIK TOVÁBBRA IS
4 perc olvasásA GKM szükségesnek látta, hogy külön közleményben foglalkozzon Lekovics Barnabás azon állásfoglalásával, amely moratóriumot kért – hivatkozva a helyváltoztatás szabadságára és sok egyéb tényezõre – hogy a GKM a továbbiakban legalábbis mondjon ki moratóriumot a gazdaságtalannak ítélt mellékvonalak megszüntetésére. Az alábbiakban a GKM álláspontját idézzük – szokásunk szerint szószerint – aminek alapján nyilvánvaló: A GKM az eredeti elgondolásoknak megfelelõen folytatja az általa gazdaságtalannak ítélt vonalak és járatok felszámolását.
A GKM szükségesnek látta, hogy külön közleményben foglalkozzon Lekovics Barnabás azon állásfoglalásával, amely moratóriumot kért – hivatkozva a helyváltoztatás szabadságára és sok egyéb tényezõre – hogy a GKM a továbbiakban legalábbis mondjon ki moratóriumot a gazdaságtalannak ítélt mellékvonalak megszüntetésére. Az alábbiakban a GKM álláspontját idézzük – szokásunk szerint szószerint – aminek alapján nyilvánvaló: A GKM az eredeti elgondolásoknak megfelelõen folytatja az általa gazdaságtalannak ítélt vonalak és járatok felszámolását.
A GKM állásfoglalása a következõ (szószerinti idézet):
kommunikációs fõosztály
Budapest, 2007. április 19.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tiszteletben tartja Lenkovics Barnabásnak, az állampolgári jogok országgyûlési biztosának állásfoglalását, de eltérõ álláspontot képvisel.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elkötelezett a közösségi közlekedés reformja mellett. Ennek egyik elsõ lépése volt a szolgáltatóváltás 19 vasúti mellékvonalon, melyet hosszú és alapos elõkészítõ munka, folyamatos egyeztetés és tájékoztatás elõzött meg. A forgalomszámlálási adatok – melyeket a vonatokon utazó kérdezõbiztosok személyesen rögzítettek – azt bizonyították, hogy a járatok alacsony kihasználtsággal közlekednek, így fenntartásuk gazdaságtalan.
A szolgáltatóváltással az utazók minõségben legalább ugyanolyan, esetenként bõvített szolgáltatáshoz – több esetben járathosszabbításhoz, elõnyösebb eljutáshoz – jutottak. A Kisterenye-Kál-Kápolna vonalon például a két Volán társaság az új járat szervezésekor a vonalat mindkét megyeszékhelyig – Salgótarján, Eger – meghosszabbította.
A 2007. március 4. óta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a buszjáratok kihasználtsága gyenge, megegyezik a vasút korábbi alacsony utasforgalomával.
A szolgáltatóváltást az utasok nagy része pozitívan értékeli, pontosabbnak, gyorsabbnak tartja a buszközlekedést. A szolgáltatás minõségét az utazók szempontjából az is növeli, hogy a megállóhelyek a települések központjába kerültek, valamint, hogy az alacsonyabb lépcsõjû buszokra a felszállás egyszerûbb.
A Volán-társaságok folyamatos és részletes utasszámlálást végeznek, emellett gyûjtik az utazók észrevételeit, igényeit. A tárca célja, hogy a tapasztalatok birtokában a szolgáltatást, a menetrendet még inkább az utazók igényeinek megfelelõen alakítsa ki.
A GKM folytatja a vasúti reformot a MÁV Zrt. hatékonyabb, versenyképesebb mûködése, és az utasok minõségi szolgáltatáshoz jutása érdekében. A tárca arra törekszik, hogy a MÁV Zrt. tõkehelyzete javuljon, ennek érdekében 2007-ben 111, 6 Mrd forint tõkeemelést hajtott végre a társaságban. A vasúttársaság ebben az évben minden korábbi idõszakot meghaladóan 97,9 Mrd forint költségtérítést kap mûködési költségeire (2006-ban 75 Mrd forint, 2005-ben 50 Mrd forint volt). A 2007-13 közötti fejlesztési idõszakban európai uniós forrásból közel 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósulhat meg a Közlekedési Operatív Program keretében. A MÁV jövõ évi menetrendjének egyeztetésekor is arra fordít figyelmet a tárca, hogy a konvergencia-programban rendelkezésre álló költségvetési keretek között az utasok számára legmegfelelõbb, egyben hatékony megoldás szülessen.
Kibocsátotta: 2004.04.19, du 16:24 GKM Kommunikációs fõosztály