Górcső alatt a hulladékgazdálkodó cégek
10 perc olvasásA hat távhőszolgáltató cég után most három hulladékgazdálkodó vállalat ellenőrzése zárult le. Az Állami Számvevőszék 2014-ben 36 helyszínen kezdte meg az önkormányzati, illetve önkormányzati többségi tulajdonú hulladékgazdálkodó és távhőszolgáltató gazdasági társaságok működésének értékelését. A dombóvári, a pécsi és a szegedi hulladékgazdálkodó vállalatok most lezárult ellenőrzésének célja is a társaságok 2008 és 2012 közötti közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenység szabályszerűségének értékelése volt.
A hat távhőszolgáltató cég után most három hulladékgazdálkodó vállalat ellenőrzése zárult le. Az Állami Számvevőszék 2014-ben 36 helyszínen kezdte meg az önkormányzati, illetve önkormányzati többségi tulajdonú hulladékgazdálkodó és távhőszolgáltató gazdasági társaságok működésének értékelését. A dombóvári, a pécsi és a szegedi hulladékgazdálkodó vállalatok most lezárult ellenőrzésének célja is a társaságok 2008 és 2012 közötti közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenység szabályszerűségének értékelése volt.
Az önkormányzati közműcégek ellenőrzése során, első körben három ellenőrzést zárt le az ÁSZ. Az ÁSZ elnöke és felügyeleti vezetője 2015. január 7-én, sajtótájékoztatón mutatta be a záhonyi, a tiszaújvárosi és a gyöngyösi távhőszolgáltató társaságokról szóló jelentéseket. Egy héttel később az oroszlányi, a csornai, valamint a budaörsi távhőszolgáltató vállalatokról szóló jelentéseket hozta nyilvánosságra az ÁSZ. Az önkormányzati közszolgáltató cégek ellenőrzéséről szóló jelentéseit ütemezetten hozza nyilvánosságra a Számvevőszék, most három hulladékgazdálkodó vállalatról szóló jelentés került fel az ÁSZ honlapjára.
Az ÁSZ célja, hogy a közfeladat-ellátásában résztvevő, államháztartáson kívüli gazdálkodó szervezetek működési és pénzügyi kockázatainak feltárásával, valamint az önköltségszámítás szabályszerűségének ellenőrzésével támogassa a közműdíjakkal kapcsolatos döntések megalapozottságát.
A hulladékgazdálkodás a jogszabály szerint kötelező feladata az önkormányzatoknak. Az előírások szerint 6 évre szóló hulladékgazdálkodási tervet kell készíteniük, a közszolgáltatási szerződés megkötése pedig kötelező az önkormányzat és a társaság között. A díjképzés alapelveit kormányrendelet szabályozza, magát a díjat pedig az önkormányzat a rendeletében hirdeti ki. A megállapított díjnak fedeznie kell a szolgáltató költség- és nyereségigényét.
A közszolgáltató köteles díjkalkulációt készíteni. Ha más tevékenységet is folytat, a költségtervben a költségek szigorú elkülönítésének módszerét is alkalmaznia kell. Alacsonyabb összegű díj esetén az önkormányzat köteles a különbséget megtéríteni.
A hulladékgazdálkodási területre vonatkozó speciális szabály, hogy a díjhátralékok adók módjára behajthatók. Ezt az ellenőrzött időszakban a jegyzőnél kellett kezdeményezni. A hulladékgazdálkodók jellemzően nonprofit társaságok, 2014-től pedig már csak ilyenek végezhetik a szolgáltatást.
A BIOKOM Pécsi Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Kft. ellenőrzése
A BIOKOM Kft. a közel 157 ezer lakosú Pécs közigazgatási területén, valamint a területén kívüli településeken látta el a szilárd hulladék kezelésére, ártalmatlanítására és elszállítására irányuló közszolgáltatást. Feladatai 2011. január 1-jétől a városüzemeltetési közszolgáltatási feladatokkal egészültek ki.
A társaságnál a számviteli szabályozás összességében megfelelő volt, de nem készítették el a Számviteli törvényben előírt bizonylati rendet. A tulajdonosi jogokat a Közgyűlés szabályszerűen gyakorolta, az Önkormányzat belső ellenőrzése egy alkalommal megvizsgálta a társaság gazdálkodását és javaslatot tett a számviteli szabályzatok pontosítására.
A BIOKOM Kft. az ellenőrzött időszakot pozitív mérleg szerinti eredménnyel zárta, 2012-ben 245,5 millió Ft eredményt realizált. A társaság mérleg szerinti eszközállománya a 2008-as nyitó 2 milliárd Ft-ról 2012. év végére megduplázódott, ezen belül a tárgyi eszközök állománya közel 64%-os növekedést követően mintegy 1,5 milliárd Ft-ra változott. Az ellenőrzött időszakban a követelések állománya folyamatosan emelkedett, a 2008. január 1-jei 585,2 millió Ft-ról 2012. december 31-ére 1323,5 millió Ft-ra nőtt, döntő részét a díjhátralékok tették ki azzal együtt, hogy azok adók módjára történő behajtását a törvényi előírásoknak megfelelően, a felszólítás eredménytelensége esetén a jegyzőnél kezdeményezték.
Az Önkormányzat a díjképzés alapelveit a Közszolgáltatási szerződésben meghatározta, figyelembe véve a hatályos szabályozásokban előírtakat. A közszolgáltatási díjat megalapozó kalkulációt a Közszolgáltatási szerződésben, illetve az Önköltségszámítási szabályzatban foglaltaknak megfelelő szerkezetben benyújtotta az Önkormányzathoz, melynek elfogadásáról a Közgyűlés rendeletben döntött. Az Önkormányzat a 2009-2012. évekre nem rendelkezett hulladékgazdálkodási tervvel.
A Közgyűlés szabályszerűen gyakorolta a tulajdonosi jogokat, melynek szabályait az SZMSZ-ben, illetve vagyongazdálkodási rendeleteiben meghatározta. A Közgyűlés a Kft. 2008-2012. évi számviteli beszámolóit az éves üzleti jelentésekkel együtt az előírt határidőig elfogadta és letétbe helyezte. A Kft. az előírt féléves gyakoriságú szakmai beszámolási kötelezettségét teljesítette.
Az ÖKO-Dombó Dombóvári Környezet- és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. ellenőrzése
Az ÖKO-Dombó Kft. alaptevékenységként ellátta a közel 20 ezer lakosú Dombóvár Város közigazgatási területén a szilárd hulladék gyűjtését és kezelését. Az ellenőrzött időszakban Dombóvár Város Önkormányzata a vállalatnak 60%-ban volt tulajdonosa, mellette egy kommunális szolgáltató kft. volt a kisebbségi tulajdonos. Az Önkormányzat a közfeladat ellátásának feltételeit a társasággal 10 évre kötött Közszolgáltatási szerződésben határozta meg, amely megfelelt a vonatkozó kormányrendeletben előírt tartalmi követelményeknek.
Az ellenőrzött időszakban a Kft. gazdálkodásának számviteli szabályozottsága jelentősen javult, hiányosságokat a leltárkészítési és leltározási szabályzatával kapcsolatban állapított meg az ÁSZ. A tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület szabályszerűen gyakorolta.
A Kft. az ellenőrzött időszakban veszteséges volt, a tárgyi eszközök állománya a társaság mérleg szerinti eszközállományában közel 70%-kal csökkent, 2012. év végére 65,6 millió Ft-ot tett ki. Az Önkormányzat az ellenőrzött időszakban a társaság díjjavaslatainál alacsonyabb összegben hirdette ki rendeletében a közszolgáltatási díjat.
A társaság leltárkészítési és leltározási szabályzata nem biztosította a leltározás szabályos végrehajtását. A társaság Önköltségszámítási szabályzat készítésére nem volt köteles, viszont a számviteli szabályozása és a nyilvántartásai biztosították a díjjavaslatai megfelelőségét.
A könyvvizsgáló felhívta a figyelmet a vállalkozás kedvezőtlen vagyoni és pénzügyi helyzetére. A társaság számviteli beszámolóiról készült jelentései 2008-2011. években figyelemfelhívó megjegyzést, 2012. évben már korlátozott záradékot tartalmaztak a lejárt határidejű kötelezettségek pénzügyi teljesítésének bizonytalanságai miatt.
A társaság vagyongazdálkodási tevékenysége a hulladékgazdálkodási feladatának ellátása során megfelelt a Számviteli törvény előírásainak. Az Önkormányzat a jogszabályi előírásoknak megfelelően dolgozta ki a hulladékgazdálkodási tervét, amit rendeletben kihirdetett. A társaság önköltségszámítási szabályzat készítésére nem volt köteles, viszont a számviteli szabályozása és a nyilvántartásai biztosították a díjjavaslatai megfelelőségét.
A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ellenőrzése
Az SZK Nkft. a közel 162 ezer lakosú Szeged közigazgatási területén látta el a köztisztasági és a települési szilárd hulladék gyűjtésére és elszállítására, valamint a hulladék elhelyezésére irányuló közszolgáltatást, beleértve a szelektív gyűjtőrendszer működtetését is.
A társaság rendelkezett az előírt számviteli szabályzatokkal, viszont több esetben nem tartották be azok előírásait. Az önköltségszámítási szabályzat hiányosságai és az alkalmazott gyakorlat miatt a hulladékkezelési díjak kalkulációjának megalapozottsága nem volt biztosított. A tulajdonosi jogokat szabályszerűen gyakorolták, az Önkormányzat belső ellenőrzése szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzést is végzett a társaságnál.
Az SZK Nkft. mérleg szerinti eszközállománya a 2008-as nyitó 1824,7 millió Ft-ról 2012. év végére 56,9%-os növekedést követően 2863,1 millió Ft-ra nőtt. A likviditási helyzet romlását mutatja, hogy a kötelezettségek között megnőtt a rövid lejáratú kötelezettségek összege és aránya is. Ezzel együtt az SZK Nkft. tőkehelyzete az ellenőrzött időszakban stabil volt.
A Közgyűlés a társaság feletti tulajdonosi jogokat szabályszerűen gyakorolta. Az Önkormányzat belső ellenőrzése szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzést végzett az SZK Nkft.-nél, amelynek megállapításai hasznosultak.
A társaság rendelkezett számviteli politikával és az annak keretében elkészítendő szabályzatokkal, ugyanakkor az eszközök és források értékelési szabályzata a követelések értékelésére egymásnak ellentmondó előírásokat tartalmazott. Az önköltségszámítási szabályzat nem tartalmazta az üzemi általános és a központi költségek felosztásához alkalmazandó módszert. A hulladékkezelési díjak megállapításának gyakorlata nem biztosította a díjkalkulációk megalapozottságát. Az SZK NKft. több esetben a saját szabályzatai előírásait sem tartotta be a kisösszegű követelések értékvesztésének elszámolásánál, továbbá az értékvesztési kulcsok tekintetében. Az SZK Nkft. alkalmazta a vonatkozó jogszabályban előírt, a hulladékkezelési közszolgáltatásból eredő követelések adók módjára történő behajtását. A vagyon pótlására, felújítására az Önkormányzat által évente elfogadott felújítási terv alapján került sor.
Javaslatok a szabályszerű gazdálkodás helyreállítása, javítása, illetve az önkormányzati tulajdonosi kontrollok erősítése érdekében
Az ellenőrzési megállapítások alapján a gazdálkodás szabályszerűségének javítása érdekében a BIOKOM Kft. ügyvezetőjének 1, a gazdálkodás szabályszerűségének helyreállítása érdekében az SZK NKft. ügyvezetőjének 3, a szabályszerű működés támogatására a ÖKO-Dombó Kft. ügyvezetőjének 1, míg a tulajdonosi jogok kontrolljainak erősítése érdekében az Dombóvár Város Önkormányzata jegyzőjének 2 javaslatot tett az ÁSZ.