Hajónapló – Összefoglaló Brit Liggett kalandjairól

 

Partot ért az Electrolux és a 5 Gyres közös tengeri expedíciójának csapata. A 10 fős legénység, köztük a New York-i blogger, Brit Liggett, megérkezett a chilei Valdívia kikötőjébe. A kalandos utazás során tapasztaltak alátámasztják, hogy a műanyagszennyezés a világ minden pontját érintő probléma, melyre közösen kell megoldást találnunk.

 

Partot ért az Electrolux és a 5 Gyres közös tengeri expedíciójának csapata. A 10 fős legénység, köztük a New York-i blogger, Brit Liggett, megérkezett a chilei Valdívia kikötőjébe. A kalandos utazás során tapasztaltak alátámasztják, hogy a műanyagszennyezés a világ minden pontját érintő probléma, melyre közösen kell megoldást találnunk.

Az eredeti tervek szerint az Electrolux és a 5 Gyres kutatószervezet Beagle-csatornát érintő környezetvédelmi akciója március 3-án indult volna a chilei Puerto Williams-ből, azonban a szélsőséges időjárási viszonyok miatt, a legénység néhány tagja, köztük Brit Liggett is, egy Punta Arenas nevű chilei városkában ragadt. A teljes csapat végül két nappal később, március 5-én találkozott Puerto Williams-ben. A hajó előkészítése, takarítása, és az apróbb javítási munkák elvégzése után, a Sea Dragon vitorlás, fedélzetén a 10 fős legénységgel, március 7-én, hétfőn, hagyta el a kikötőt.

A hajó kapitánya, és az expedíció vezetője, az angol Clive volt, aki már számos 5 Gyres kutatásban vett részt. A fedélzeti tudós Anna, Svédországból érkezett, és az Orebro Egyetem kutatóközpontjában dolgozik. Dale, az első tiszt, Jeff, az őrszem, és a csapat többi tagjai mind tapasztalt kutatók, akik már számos tengeri expedícióban vettek részt.

Az időjárás sajnos nem kedvezett a tengeri expedíciónak. Előbb hurrikán erejű széllökések, majd a japán földrengés és a cunami veszély kényszerítette több napos pihenésre a Sea Dragon hajó legénységét. A csapat azonban ezekben a napokban sem tétlenkedett.

A műanyaghulladék ugyanis megtalálja az utat a legelhagyatottabb helyekre is, mint amilyen Caleta Lamento del Indio környéke, sokmérföldnyire a legközelebbi településtől. A legénység bizony itt is talált a parton műanyaghulladékokat – például olajoshordót és műanyagtörmeléket – amelyeket a víz sodort oda. A fedélzeti tudós, Anna, pedig útközben folyamatosan gyűjtötte a vízmintákat, melyekben műanyagokból származó vegyszerek jelenlétét vizsgálja majd. A vegyszerek jelenlétének területenkénti tanulmányozásával és a minták elemzésével ugyanis lehetőség nyílik a műanyaghulladék útjának feltérképezésére: hogy honnan származik, és az óceán áramlatai merre viszik szerte a világban.

„Mindannyian azt gondoljuk, hogy az óceánok végtelenek, azonban a hatalmas kiterjedés nem teszi őket ellenállóvá pusztításunkkal szemben. Az áramlatok elsodorják a gondatlanul lerakott hulladékot minden egyes kis szegletbe. A „ne az én kertembe" nézőpont tehát nem megoldás erre a problémára. Az óceán folyamatosan áramlik, tehát az egész a mi kertünk" – mondta Cilve Cosby, a hajó kapitánya.

Az expedíció során tapasztaltak is alátámasztják, hogy a műanyagszennyezés problémája összetett. Hiszen nem csupán a műanyaghulladék mennyiségével van gond, hanem az újrahasznosítási folyamatokkal, szokásainkkal és gondolkodásmódunkkal is. A műanyag a modern életvitel velejárója, használata gyakorlatilag elkerülhetetlen. Éppen ezért a jövőben arra kell törekednünk, hogy olyan anyagok után kutassunk, melyek használatával nem szennyezzük az óceánokat és a környezetet. Eljött az innováció és a tudatformálás ideje!

Brit expedícióról készített, részletes blogja, a http://www.vacfromthesea.com/ oldalon olvasható.

A Porszívók a tengerből kampány, és a közös expedíció folyamatosan nyomon követhető a www.electrolux.com/vacfromthesea blogon, az Electrolux Facebook oldalán (www.facebook.com/electroluxappliances), és a Twitteren (www.twitter.com/vacfromthesea).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.