Helyi médiafogyasztás a tények tükrében — A program neve Goldfish
Hiánypótló szolgáltatást indított a Whitereport.hu (WR) és az Ipsos, miután a WR adatai alapján világossá vált, hogy a hazai vidéki nagyvárosokban rengeteg helyi médium működik. Összesen közel 4.000 helyi médium szólítja meg helyben vagy regionálisan a lakosságot. A nem országos terjesztéssel és/vagy tartalommal rendelkező tévék, rádiók, lapok, site-ok eddig szinte láthatatlan médiakínálatát tette-teszi könnyen kereshetővé a mediabrowser több ezer hazai település esetében. Az országos médiapiac után a város szintű médiapiacok is kézzelfoghatóvá válnak a hirdetők és médiatulajdonosok számára a Whitereport.hu és az Ipsos fejlesztésében a Goldfish-program révén.
Hiánypótló szolgáltatást indított a Whitereport.hu (WR) és az Ipsos, miután a WR adatai alapján világossá vált, hogy a hazai vidéki nagyvárosokban rengeteg helyi médium működik. Összesen közel 4.000 helyi médium szólítja meg helyben vagy regionálisan a lakosságot. A nem országos terjesztéssel és/vagy tartalommal rendelkező tévék, rádiók, lapok, site-ok eddig szinte láthatatlan médiakínálatát tette-teszi könnyen kereshetővé a mediabrowser több ezer hazai település esetében. Az országos médiapiac után a város szintű médiapiacok is kézzelfoghatóvá válnak a hirdetők és médiatulajdonosok számára a Whitereport.hu és az Ipsos fejlesztésében a Goldfish-program révén.
Egy-egy vidéki nagyvárosban több mint 100 helyi médiatartalom szól a lakosság különböző rétegeihez. E kereskedelmi, önkormányzati, alapítványi, egyetemi stb., tehát sokféle finanszírozásban és minőségben működő médiumok nagy számát látva felmerül a kérdés: milyen mértékben fogyasztják a helyi médiumokat az adott településen élők? Sok kishalról beszélünk, pár közismert nagyhallal és esetenként médiacápával, vagy csak nem ismerjük eléggé a tényeket Pécs, Szeged, Debrecen stb. földrajzilag jól elkülönülő médiapiacán?
A fentiek megválaszolására jött létre a Whitereport.hu és az Ipsos közös fejlesztésében a Goldfish-program, amely a mérhető helyi médiumok kiválogatását és Ipsos általi mérését jelenti a kiválasztott nagyvárosokban. Elsőként a pécsi média-aranyhalak beazonosítása és mérése történt meg 2013 júniusában, 44 médium esetében. Ezáltal Pécsett 14 lap, 23 site, 2 rádió, 3 tv és 2 mozi ismertségi és célcsoportonkénti elérési adatai váltak elérhetővé a Goldfish révén.
Az első Goldfish-projekt az alábbi meglepő megállapításokat eredményezte:
– Több a „nagyhal", mint azt a tények ismerete nélkül sejteni lehetett.
– Minden médiumtípusban találunk meghatározóakat.
– A vezető pécsi médiumok elérései határozottan versenyképesek az országos médiumokéval – sőt, egyesek az országos elérési arányokat is jelentősen meghaladják.
– Meglepően erős és versenyképes az eddig ismerteken túl
o az önkormányzati médiumok elérése.
o egy-egy pécsi rétegmédium elérése (egyes mozik, lapok).
o bizonyos pécsi weboldalak pécsi elérése stb.
– Mivel nem csak széles a médiakínálat, de a célcsoportonkénti elérések is nagyok, a kampányportfóliók variálhatók. Más-más médiamix javasolt a fiatal (15-39 éves) pécsieknek, a pécsi háziasszonyoknak és a pécsi nyugdíjasoknak.
– A megfelelő pécsi médiamixszel a pécsi célcsoportok akár 90%-a is elérhető, ráadásul az eddiginél költséghatékonyabb módon.
Mi ebben az új?
Új, hogy a Goldfish-program az eddigi, országos megközelítéshez képest szűkebb, városi körben vizsgálódik, azonban jóval mélyebbre ás. Pécsett a 100 feletti lokális médiumból több mint 40 médiafogyasztási tényadata vált ismertté. Olyan sem volt még, hogy összehasonlíthatók legyenek a helyi (megyei, körzeti) lapok, tévék, rádiók, site-ok és mozik médiafogyasztási adatai. Ezek együttes kampányoptimalizálása szintén csak most vált lehetségessé. A Goldfish nem csak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is újdonságnak számít.
Miért van szükség a Goldfishre?
A média- és marketingbüdzsék csökkennek. Ezért a hirdetők egyre inkább keresik a hatékonyabb és objektív adatokkal támogatott, kontrollált megoldásokat, a médiatulajdonosok pedig a bevételi lehetőségeket. A helyi médiaszcéna folyamatos átalakulásban van, amit fontos követni. És persze a közeledő választások is felértékelik a helyi médiumok szerepét. A Goldfish-program következő hullámában ősszel további városok következnek.