 Olyan zsidók, akik különben be sem teszik a lábukat a  zsinagógába ; a legkülönbözőbb irányzathoz tartozó emberek: neológok,  reformok, ortodoxok, sehová sem tartozók, ateisták , Jom Kippurkor  valahogy mégis úgy intézik, hogy egy-két órát valamelyik hitközségben  töltsenek. Nagy pénzt adnak, képesek az egész évi tagdíjat is kifizetni  ezért.
Olyan zsidók, akik különben be sem teszik a lábukat a  zsinagógába ; a legkülönbözőbb irányzathoz tartozó emberek: neológok,  reformok, ortodoxok, sehová sem tartozók, ateisták , Jom Kippurkor  valahogy mégis úgy intézik, hogy egy-két órát valamelyik hitközségben  töltsenek. Nagy pénzt adnak, képesek az egész évi tagdíjat is kifizetni  ezért.                
Olyan zsidók, akik különben be sem teszik a lábukat a zsinagógába ; a legkülönbözőbb irányzathoz tartozó emberek: neológok, reformok, ortodoxok, sehová sem tartozók, ateisták , Jom Kippurkor valahogy mégis úgy intézik, hogy egy-két órát valamelyik hitközségben töltsenek. Nagy pénzt adnak, képesek az egész évi tagdíjat is kifizetni ezért.
Olyan zsidók, akik különben be sem teszik a lábukat a zsinagógába ; a legkülönbözőbb irányzathoz tartozó emberek: neológok, reformok, ortodoxok, sehová sem tartozók, ateisták , Jom Kippurkor valahogy mégis úgy intézik, hogy egy-két órát valamelyik hitközségben töltsenek. Nagy pénzt adnak, képesek az egész évi tagdíjat is kifizetni ezért.
Ez a szokás a templomépítészetre is hatást gyakorolt. A tervezők igyekeznek olyan formájú és beosztású épületeket kialakítani, amelyek alkalmasak évente egyszer a tömeg befogadására, máskor pedig feloldják a szinte kongó teremben a magányos rabbi és a maroknyi hívő lehangoló látványát. Nem lehet tökéletes megoldást találni. Az örök megoldhatatlan matematikai feladványok egyike ez: olyan, mint a kör négyszögesítése.
Az amerikai zsidók annyira bizonyosak a judaizmusnak ebben az egy tényezőjében, a Jom Kippur fontosságában, hogy az állami hatóságokkal is elismertették az ünnepet. A nagyszámú zsidó lakossággal rendelkező városokban Jom Kippur gyakorlatilag törvényes ünnepnap. Az előjegyzési naptárak feltüntetik. Az iskolák és a munkaadók természetesnek veszik a zsidó gyerekek és dolgozók hiányzását.
A Jom Kippur közismertsége bizonyos mértékben a hozzá kapcsolódó zsidó újévre, Ros HáSánára is kiterjed. Ez a két ünnep a legfőbb vallási eseménysor, a nagyünnepek vagy félelmetes napok ideje. A Talmud a Ros HáSánától Jom Kippurig tartó időszakot a megtérés tíz napjának nevezi.
Miféle delejes parancs lehet, ami a zsidókat ilyenkor azonosságukhoz láncolja, holott a többi kapocs már szétmállott vagy elpattant?
A félelmetes napok törvényi szabályozása
A vonatkozó törvénycikk egyszerű és tömör: Mózes harmadik könyvének 23. szakasza, a 24 32. vers.
"..A hetedik hónapban, a hónap elsején pihenőnapotok legyen, szent összegyülekezés emlékeztető kürtöléssel. Ne végezzetek semmilyen, foglalkozáshoz tartozó munkát, hanem mutassatok be tűzáldozatot az Örökkévalónak … Ugyanennek a hetedik hónapnak a tizedike az engesztelés napja. Szent összegyülekezésetek legyen, tartóztassátok meg magatokat, és mutassatok be tűzáldozatot az Örökkévalónak. Ne végezzetek ezen a napon semmiféle munkát, mert az engesztelés napja ez, hogy engesztelést végezzenek értetek Isteneteknek, az Örökkévalónak színe előtt … Ne végezzetek semmiféle munkát akkor. Örök rendelkezés legyen ez nemzedékről nemzedékre minden lakóhelyeteken. A teljes nyugalom napja legyen ez nektek, tartóztassátok meg magatokat. A hónap kilencedikének estéjén, estétől estéig pihenjetek nyugalmatok napján."
A  hetedik zsidó hónap, tisri hava, a betakarítás ideje, általában  szeptember októberre esik. A félelmetes napok megelőzik a teleholdkor  kezdődő sátorosünnepet. A Tóra nem magyarázza meg, miért kell koskürtöt  fújni tisri elsején, s a napot "a hetedik hónapban a hónap elsejének"  nevezi, nem pedig újévnek. Más forrásokhoz kell fordulnunk, hogy  kihámozzuk a mára kialakult szertartás értelmét.
 A Jom Kippur  ugyanakkor ma is az, aminek a Tóra nevezi: az engesztelés és aszketikus  önuralom napja, amelyen "megtartóztatjuk magunkat".
Mózes  harmadik könyvének 16. fejezete teljes egészében az engesztelés  szertartásával foglalkozik. Ez volt az év egyetlen napja, amelyen Áron a  sivatagi hajlék-Szentély nyugati oldalán belépett az elfüggönyzött,  félelmetes csendkamrába, a Szentek Szentjébe, a Jelenlét helyére, ahol a  törvény kőtáblái és az első táblák törött darabjai nyugodtak az arany  frigyládában, a két kerubbal díszített, vaskos födél alatt. A Talmud  leírja, hogy a Második Templom idején a főpap ugyanezzel a rituális  áhítattal lépett be a Szentek Szentjébe.
 A főpap a sivatagi  hajlékban is és mindkét Templomban is ezen a napon bocsánatért  könyörgött a maga, a papság és egész Izrael számára, amiért megszegte  Isten törvényét. Amikor a szinte egész napon át tartó szertartások végén  a Templomból felröppent a hír, hogy nem történt baj, egész Jeruzsálem  ünneplésben tört ki. A Templom idejében Jom Kippur kétarcú ünnep volt  hát: gyászos ünnepélyességgel és rettegéssel telt a nap, este pedig  izgalmas látványossággá, tomboló népünnepéllyé vált.
 Mára csak a  ünnepélyesség, az aszketizmus, a Teremtő előtt való megítéltetés érzése,  az idő múlásának, az élet lepergő homokjának felismerése maradt meg. A  törvénykönyvek szerint az Engesztelés Napján az örömnek is helye van: a  hívőknek fehérbe kell öltözniük, hogy kifejezzék bizalmukat az Isten  kegyelméből áradó megtisztulásban. De Jeruzsálem pusztulása óta Jom  Kippur vidámsága eltűnt. Ma az Engesztelés Napja a sajgó fájdalommal  teli dallamok, a lehajtott fők és megtört szívek ideje. Aki hallotta már  Jom Kippur előestéjén a Kol Nidrét énekelni, tudja, hogy a hívők szó  szerint tesznek eleget a sok ezer éves törvénynek: megtartóztatják  magukat.
 A "megtartóztatás" hagyományosan öt dologtól az evéstől és  ivástól, a testiségtől, a fürdéstől, a test olajozásának Keleten dívó  tisztálkodási szokásától és a bőrből készült lábbeli viselésétől való  tartózkodást jelenti. Az utóbbi négy előírás ugyanaz, mint a hirtelen  gyászba borultakra vonatkozó megszorítás. A rabbik azért alkalmazták Jom  Kippurra, hogy növeljék a nap félelmetességét. A böjt tórai törvény.  Szinte minden zsidó, akiben csak egy kis vallásos indíttatás is van, Jom  Kippurkor huszonnégy órán keresztül tartózkodik az evéstől és ivástól.
  A gyülekezet az egész napot a zsinagógában tölti. A Jom Kippur-i  imarend a leghosszabb az egész zsidó szertartásrendben. Minden ima az  ítélőszék előtti megbánásról szól, vagy a bűnök és hibák beismeréséről,  akárcsak a Ros HáSáná-i könyörgések hiszen a kürtfúvás napja része az  Ítélet és Engesztelés drámájának. A két nap ünnepi imakönyvei együttesen  egyetlen nagy prózaversek, dicshimnuszok, siralmak, hitvallomások és  magánbeszédek tucatjaival átszőtt metaforikus alkotásban ábrázolják a  félelmetes napokat.
A nagyünnepek metaforája
  A koskürt hangja a sötétségen át végighasít a világegyetemen. Az Isten  trónusa előtt sorakozó angyali seregek megborzonganak hangjától. Ros  HáSáná van, az ítélet napja. A sors tekercsei nyitva állnak az  Örökkévaló előtt. Minden ember saját kezével írta beléjük elmúlt évi  tetteit. Isten olvassa a bejegyzéseket, és ítéletet hirdet. Minden egyes  emberi teremtményről elmondja, mi lesz a sorsa az eljövendő évben: ki  fog meghalni, ki marad életben, ki lesz gazdag, ki lesz szegény, ki fog  fölemelkedni a világban, ki fog elbukni, ki fog békében élni, és ki lesz  nyomorult.
 A koskürt napján hozott döntés nem végleges. Az emberek  tíz napot kaptak, hogy végiggondolják cselekedeteiket, megbánják rossz  tetteiket, jót tegyenek, javukra billentvén a mérleget, jobb viselkedést  ígérjenek, és imájukkal a Bíró kegyelmébe ajánlják magukat. Jom Kippur,  a kegyelem utolsó napja, a vallomás és bűnbánat kritikus ideje. Amint a  Nap eltűnik a horizont mögött, a sors tekercsei becsukódnak. A  következő évre minden ember sorsa megpecsételődött. Az évi ítélethozatal  napnyugtakor a koskürt hangjával véget ér.
 Ezzel a gondolattal  terhes a nagyünnepek egyik központi imája, az Unetáne tokef, a  "Dicsérjük hatalmas szentségét…" kezdetű költemény, amely a déli muszáf  istentiszteletben foglal helyet. A hívők sűrű sorokban állva együtt  éneklik. Azokban a gyülekezetekben, ahol kántor és kórus van, ez szokott  lenni a nagyünnepek adta zenei élmények csúcsa.
 Ebben az egyetlen  képben Ros HáSáná és Jom Kippur minden rítusa és jelképe együtt jelenik  meg. A kosszarvkürt, a sófár riadót fúj, mint amikor Izrael törzseit  ellenség fenyegette a sivatagban, riadót fúj Dávid és Salamon hadainak a  Szentföldön: riadót a léleknek az Ítélet közeledtén. A talányos szavak,  amelyekkel tisri elsejét leírja a Tóra: "emlékeztető" nap legyen,  világos értelmet nyernek. Isten számba veszi az év tetteit, s az emberek  rettegve gondolnak vissza mindarra, amivel el kell számolniuk.
 Ez  hát az imarend metaforája. A judaizmus nem köti szabályokhoz a  természetfölöttiről való elméletalkotást: alig van tantétel, dogma vagy  filozófiai bizonyítás. Vallásunk abból indul ki, hogy Isten létezik, és a  Tóra az Ő törvénye számunkra. A Talmud tele van a bölcsek  ellentmondásos kijelentéseivel a teológia terén. Az állításokat szép  sorjában megjegyezték és tanulták: nem adtak ki hivatalos  állásfoglalást. Ha az ellentmondással terhes területtel kapcsolatos  cselekvésre kerülne sor, mindig van egy háláchá, egy döntés, hogy  tudjuk, mit kell tennünk. De a teológiai absztrakció terén, akárcsak a  természettudományokkal szemben, a judaizmus konokul ragaszkodik a  nyitottsághoz. Ez a vonása jó szolgálatot tett hitünknek.
 Valóban  olyan-e az idő Isten előtt, mint egy kibontott tekercs? Senki sem tudja  ezeket a dolgokat. Azt tudjuk, hogy az emberek óra és naptár szerint  élnek. Csak egy módon hathatunk a jövőre: ha megszívleljük a múlt  tanítását. "A Tóra az emberek nyelvén beszél", mondja a Talmud. A  zsidóság kezdettől fogva a Tóra szavai szerint értelmezte tisri első tíz  napját: a lélek éves számadásának, az ítélkezésnek és engesztelésnek az  idejeként, s a vallás számára ez az időszak ma is ezt jelenti.
A bűnbánat mechanizmusa
  Magától értetődik noha a rabbik többnyire gondosan kifejezésre is  juttatják , hogy az önfegyelmet az Engesztelés Napjára tartogatni  hatástalan és lehetetlen, akár a zsidó törvény, akár a józan ész alapján  állunk. Semmi értelme úgy spekulálni, hogy majd Jom Kippurkor megbánjuk  az egész évi gondtalan bűnözést.
 Az engesztelés ezen a napon az  ember és Teremtője közti esemény. Az engesztelés bármi rosszért, amit az  ember a másik embernek tett, a Talmud szerint úgy kezdődik, hogy teljes  kártérítést kell adnia, s azután kérhet feloldozást Istentől. Az  engesztelő napi ima nem oldozza fel Isten és ember előtt a cserbenhagyó  gázolót vagy a szeretőt tartó házasembert. Atyáink a bűnbánat tíz napja  alatt fel szokták keresni azokat, akiket esetleg megbántottak, és  bocsánatot kértek tőlük. Nagy utakat tettek meg, hogy senkinek se  maradjanak adósai. A hívő zsidók ma is ezt teszik.
 Hitünkben a  megbánás a jövő felé mutat. A héber tsuvá "visszatérést" jelent. A  katonai szabályzatok rémisztő kartotékja, amelyben az ember kihágásai az  eltöröltetés reménye nélkül egyre gyűlnek, nálunk nem létezik. A múlt  eltörölhető, ha szívünkből szólunk Istenhez, és visszatérünk  tanításához. S ez nemcsak az éves számadásra vonatkozik, hanem az ember  életének utolsó órájáig így van: ezt tanította nagyapám.
 Bronxban  lakott nála egy albérlő, aki nem volt olyan nagy tudású ember, mint ő,  de sokkal szenvedélyesebb volt a hitben. Egyszer, amikor a bűnbánás  törvényeit tanultuk, előrontott szobájából:
 Micsoda?! Az ateista  dönti magába a whiskyt, disznóhúst zabál, és nőkkel hentereg egész  életében, aztán halála napján megtér, és bűntelenné válik? Miközben én  azzal töltöm az életemet, hogy kedvében járjak Istennek?
 Nagyapám a könyvre mutatott:
 Írva vagyon… mondta szelíden.
 Írva! kaffantott az albérlő. Mindig azok a könyvek! És becsapta az ajtót.
  Felháborodása rendkívül logikusnak tűnt. Nagyapám azután kifejtette: az  eltörlés nem jelenti azt, hogy a múlt az érdemek jegyzőkönyvévé válnék.  Kiüríti a múltat, eltékozolt évek halmazává változtatja. Jobb, ha az  ember akkor tér meg, mondta, amikor még van ideje megörökítésre érdemes  életet élni. S miután senki sem ismeri halála óráját, abban a percben  kell megragadnia élete gyeplőjét, amikor ösztöne először inti erre.
  Érdemes töprengenünk az ítélet és engesztelés rejtélyein. Az érvek nem  sokat nyomnak a latban a nagyünnepek hatalmával és erkölcsi erejével  szemben. A zsúfolt imaházban felharsanó kürtszó első fuvalma  hátborzongató. Az ismétlődő, hol hosszú, hol rövid, hol jajongó, hol  elnyúló hangzatok az idegeket tépik. Sok ezer éve nem változott a riadó  hangja. A kosszarv és a légiriadó szirénája ugyanazokat a hangmintákat  követi, és egyformán hat az emberi szívre.
 A riadóval emlékezünk az elmúlt dolgokra, és megvalljuk vétkeinket.
  A zsidóság számára ismeretlen az a mechanizmus, amelyben az ember  megvallja bűneit, s földi közvetítő útján feloldozást nyer a büntetés  alól. A judaizmusban a bűnvallomást az egész gyülekezet egyszerre  suttogja el. Teljesen egybehangzó a vallomás, nem tér ki az egyéni  vétkekre. Az Engesztelő Nap egyik központi imádsága, amely  vissza-visszatér az imarendben, a bűnök betűrendes felsorolása, minden  betűhöz két-két fogalmat rendelve, az összes vallási kihágást  rendszerezve. Ez a közös bűnvallomás. A jegyzék szinte függönyt húz az  ember köré, hogy bűnei a legrejtettebb titokként közte és Teremtője  között maradhassanak.
 A bűnvallomás egyértelműen közös imádságként  van megfogalmazva. A szóhasználat mindig többes szám első személyű:  "mi", "minket", "miénk". Ez a nyelvezet a szent nap imarendjének  középpontjában nem lehet retorikai véletlen. Jelent valamit. Az ember  beismerheti magában a múltban elkövetett bűneit, amikor kimondja a  szavakat, azoknak a cselekedeteknek a nevét ám nem tesz tanúságot maga  ellen egyetlen földi ember füle hallatára sem. Az autonómia sérelme  nélkül dönthet az egyéni lelkiismeret.
 Egy sommás paradoxonnal  azonban ugyanez a bűnvallomás, amely által az egyén négyszemközt  maradhat Istennel, egy ősi közösség kötelékébe fűzi őt. Az Izraelnek  szóló összes prófécia egyetlen, hihetetlenül súlyos gondolaton nyugszik,  nevezetesen hogy egész Izrael, élő és holt, a Sínaitól a jelen  pillanatig, egyetlen, halhatatlan egyénként áll kapcsolatban az  Örökkévalóval. A közös bűnvallomással ez az eszme fejeződik ki Jom  Kippur központi helyén.
 Nem kísérletezem azzal, hogy bebizonyítsam ezt a különös elméletet, mindössze leírom.
A halhatatlan egyén
  A fogalom önmagában nem olyan különös, mint amilyennek első látásra  tűnik. Hiszen ismerünk halhatatlan többtagú egyedeket. Ilyen a General  Motors, ilyen Dánia. A General Motors elvileg nem halhat meg:  szerződéseket köt, kihágásokat követhet el, büntethető. Dánia felelős az  adósságaiért akkor is, ha minden dán halott már, aki fölvette a  kölcsönt, s elköltötte a pénzt. Ha ez nem így volna, a tőzsdén nem  forgalmaznának dán államkötvényeket. Dániát sérelem érheti, és bíróság  elé citálhatja a sértő felet. Tárgyalásokat folytathat más,  feltételezett szuperindividuumokkal: Angliával, Oroszországgal,  Franciaországgal.
 Izrael halhatatlansága mégis valami mást jelent. A  Tóra törvényei Izrael testületét térben és időben hozzák létre. Ebben  hasonlítanak más nemzetek törvényalkotására, amelyek sok embert egy  jogrendszerben egyesítenek. De a nemzeti eszmény már induláskor, a  Sínainál döbbenetes kiterjedést kapott. A párhuzamok innentől kezdve  megszűnnek.
 Az olvasó emlékszik a történetre. Mózes hol fölmegy a  hegyre, hol lejön, az Örökkévaló és a nép öregjei közti közvetítő  szerepében, hogy megújítsa a régi szövetséget testamentumot , amelyet  Isten Ábrahámmal kötött. A testamentum a Bibliában használt szóval  "szerződés" feltételei a következők voltak: az Örökkévaló vállalja, hogy  Ábrahám utódait örök néppé, a nemzetek világosságává teszi, amennyiben  megtartják az ősatya egyistenhitét és engedelmeskedését Isten  törvényeinek. Miután Ábrahám leszármazottai mostantól új kis népként  léteznek, az Örökkévaló érdeklődik, hogy óhajtják-e ratifikálni ezt a  szerződést. A nép öregjei önmaguk s utódaik nevében mint alapító atyák  ünnepélyesen kijelentik, hogy hajlandók alávetni magukat a Tóra  törvényeinek. Az egyezmény így megköttetvén, az Örökkévaló  kinyilatkoztatja a Tízparancsolatot, és kifejti a többi törvényt.
Ez  az egyezmény, amelyet Ótestamentumnak is neveznek, a héber Biblia  egyetlen témája. Az elnevezés keresztény eredetű, s elválasztja zsidó  Írásokat az evangéliumoktól, amelyek új vallást alapítottak. Ábrahám  utódai, Mózes követői számára ez az egyetlen testamentum, amelyet  atyáiktól kaptak. A jognál maradva: egyik szerződő fél sem lépett  vissza, tehát a szerződés érvényben van.
 Az a csoport, amely a  Sínainál megerősítette, ezzel halhatatlan jogi személlyé alakult egy új  néppé , amilyen nincs még egy a földön: elhivatott néppé, mert nem  egyszerűen a polgári és büntető-igazságszolgáltatásnak tartozott  engedelmességgel, hanem egy erkölcsi kódexnak. Nem volt még nép, amely  törvény szabta kötelességként fogta volna fel az Örökkévaló iránti  szeretetet, parancsainak betartását, azt, hogy felebarátját, akár  önmagát, szereti, védelmezi az özvegyeket és árvákat, táplálja és  ruházza a szegényeket, és megőrzi ősei jelképeit és rítusait. A világ  többi népe számára ezek a dolgok az etika és a vallás kérdéskörébe  tartoznak. Izrael számára kodifikációs kérdések. Talán embertelenül  nehéz kötelezettségek, de őseink vállalták őket.
 Mi, amerikaiak,  törlesztjük a kölcsönöket, amelyeket rég elhunyt szenátorok vettek föl.  Tiszteletben tartjuk a szerződéseket előfordulhat, hogy életünk árán ,  amelyeket néhai elnökeink kötöttek. Alávetjük magunkat alkotmányunknak,  amelyet rég halott kezek írtak. Ez a világ rendje. Aki nem ismeri a  zsidó gondolkodás mikéntjét, mégis megdöbbentőnek találja, hogy az  erkölcs és Isten imádatának parancsai egyforma súlyúak számára.
 Azt  olvassuk, hogy a Tízparancsolat kihirdetésekor egész idő alatt zengett a  kürt szava a Sínai-hegyen. Erre sincs magyarázat, akárcsak az esemény  alkalmával tapasztalt egyéb furcsaságokra. A merész képzelet, amely a  zsidó próféciát oly szárnyalóvá teszi, itt vakító képet világít meg. Ami  a Sínainál történt, teljes valójában leírhatatlan. Olyasvalami volt,  amit a világ azóta nem képes sem megfejteni, sem elfelejteni. A  megállapodás, amelynek kihirdetését a sófár szava kísérte, fennáll. A  halhatatlan egyén, aki vállalta a feltételeket, még mindig él. Az éves  ítélkezés és engesztelés napjain ez az egyén mérleget készít a  teljesített vállalásokról, és a sófár felszólítására megvallja vétkeit.  Így lesz érvényes az Isten és Izrael közötti egyezmény az új évre, mint  sok ezer év óta mindig.
A remény évada
 "Megbánás, ima és jó cselekedet megmásítja a szigorú ítéletet" mondja az imakönyv.
 Az öreg Omár az ellenkező állásponton volt:*
A Mozgó Ujj ír; végez, s megy tovább;
 s vissza nem csalja csak egy fél-Sorát
 törölni Ész és Szív, s nincs annyi Könny,
 hogy kiolthassa egyetlen Szavát.
Mostanában a pesszimizmus dívik az irodalomban. Ám magában a divatos pesszimizmusban is bizonyos belső ellentmondás látszik mutatkozni talán a természetével olyannyira összeférhetetlen energikusság és ötletesség miatt, talán irodalmi díjakat arató apostolai miatt, akik távolról sem gyászos képet mutatnak a díjátadó ünnepségről készült fotókon : valami zavarja az ünneprontás üzenetét. Aki veszi a fáradságot, hogy ilyen ragyogóan tudjon reménytelen lenni, és ennyi aprólékos munkát fektet bele, az mégsem lehet annyira rossz véleménnyel a világegyetemről, mint hirdeti.
Igazság szerint a judaizmus is tud olyan pesszimista lenni, mint az irodalmi díjak boldog birtokosai: Jób könyve, A Prédikátor könyve és a Talmud sötét pátoszát nemigen képes fölülmúlni a modern irodalom. A látszat mást mutat, s a dolgot fordítva ítélik meg: ennek oka az a zsidó meggyőződés, hogy létezik egy láthatatlan Isten. Míg a világ kereke jó és rossz időkön át forog, a zsidók élik hitüket, hogy Isten van, hogy az események nem a vak véletlen játékai, hogy az emberek megjavíthatják magukat és a világot, ha elvetik a múlt hibáit, és új, jó cselekedetek mellett döntenek, Istentől várva oltalmat és igazságot. A javítható és javuló világ fogalma hogy a sors az emberek kezében van, hogy a világ szilárd, hogy nincsenek hóbortos istenek, hogy következhet kedvezőbb és biztatóbb idő héber eredetű. Ez Izrael legnagyobb ajándéka az emberi civilizáció számára Ábrahám Istenén kívül, valójában annak egyenes következményeként.
A héber nép  optimizmusa világegyetem-szemléletéből ered. Csapás, kilátástalan  szegénység, tömeggyilkosság nem térítette el a zsidókat a láthatatlan  Isten sínai víziójától. Hiszik: nemcsak azt, hogy létezik, hanem azt is,  hogy fontosak számára az emberek, hogy azt akarja, váljanak jobbakká,  mint amilyenek, s hogy törvényt adott nekik, amely megmutatja, hogyan  lehet javítani a világot. Aki rálel, szilárd talajon vetheti meg a  lábát. Ha valóban ott van a világegyetemben, akkor van remény. A vak  erők ingatag egyensúlya végső káoszba sodorhat. A látó erő kordában  tartja eszközeit. A zsidó minden dolgát azzal a feltételezéssel teszi,  hogy Isten van így tehát optimista. Ezzel a hipotézissel cselekedvén  hosszú időt ért meg.
 Ha úgy tetszik, nevezhetjük szerencsének is. De  mivel bolygónkon a fennmaradás forrása a remény, higgyük: a zsidók  talán az ősi nép bölcsességével ragaszkodnak a nagyünnepekhez,  függetlenül attól, hogy a judaizmus többi aspektusával milyen viszonyban  vannak. Mert Jom Kippur szelleme spóra, amelyből ősi hitünk újra  fölépülhet: mert csíra, amely az egész struktúrát hordozza, és  halhatatlan.
(*) Részlet a ma 96 éves amerikai (ortodox zsidó) best-seller iró ÉN ISTENEM cimú könyvéból. Leforditotta és kiadta a budapesti Chábád kirendeltség
F:Naftali Kraus blogja

 
                             
                             
                             
                       
                       
                      