HIDEGET MELEG SZÍVVEL: 70 éves a MIRELITE — Fejezetek a Magyar Hűtőipar történetéből
Török Róbert muzeológus könyve a 2015-ös év elején a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban rendezett kiállítás nyomán született. A kiállítás és a könyv egy igazi magyar márkának, a MIRELITE-nek állít emléket. A Magyar Hűtőipar az elmúlt 70 év alatt forradalmasította az egészséges táplálkozást a hazai gasztronómia történetében.
Török Róbert muzeológus könyve a 2015-ös év elején a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban rendezett kiállítás nyomán született. A kiállítás és a könyv egy igazi magyar márkának, a MIRELITE-nek állít emléket. A Magyar Hűtőipar az elmúlt 70 év alatt forradalmasította az egészséges táplálkozást a hazai gasztronómia történetében.
Dr. Losó József, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatóságának elnöke előszavában köszönetet mond a magyar mérnököknek és a hűtőipar dolgozóinak, akik e fiatal hazai iparág hírnevét világviszonylatban is elősegítették. „…termékeik gondos, szakszerű technológia révén biztosítják, hogy a fogyasztók számára egész évben, évszaktól függetlenül hozzá tudjanak jutni a természetes ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban gazdag élelmiszerekhez. A mai ember számára ezek a gyorsfagyasztott ételek a mindennapi táplálkozás részévé váltak. Rohanó világunkban a háziasszonyoknak egyre kevesebb idejük van a konyhai munkákra…a MIRELITE termékek lehetővé teszik azt, hogy nap mint nap változatos, egészséges, ízletes ételek kerüljenek gyorsan az asztalra." A mélyhűtött élelmiszerek jobb életminőséget eredményeznek.
A következő, legérdekesebb fejezetben a hűtéssel való tartósítás történetét ismerjük meg az ókortól kezdve. A 19. század óta használják a vastag falú hűtőszekrényt, amelyben a hűtést sós jég biztosította. Az angol Jacob Perkins fedezte fel 1834-35-ben a hűtés alapelvét ammónia és víz keverékével. Ezzel sört és más italokat tudtak megfelelő hőfokon tartani. 1880-ra Londonban, Bostonban és Brémában már hűtőházakat építettek. Magyarországra 1924-ben érkezett az első Frigidaire nevű hűtőgép, a Ford autógyár terméke, amit aztán Robert Bosch Kft-je nagy mennyiségben forgalmazott. A Magyar Élelmiszer Szállító Rt. 1906-ban létesített Budapesten hűtőházat. Az államosítás után ebből lett a Magyar Hűtőipari Vállalat. A szakma Hűtőipar címmel folyóiratot is indított.
A gyorsfagyasztás technológiája a két világháború között jelent meg. Az angol Birdseye dolgozta ki ennek biológiai hátterét. 1943-ban ezzel az eljárással született meg a magyar hűtőipar Frigelite nevű terméke. 1948-ban bejegyzett MIRELITE. Először Frigelite néven a Pozsony melletti Diószegen, majd Csepelen létesült hűtőipari üzem. Az 1945-ben létrejött MIRELITE név mozaikszó, a Mezőgazdasági Ipar Rt. rövidítéséből és az elite (azaz elegáns, kiváló) jelzőből származik. A márkanévhez Solymosi Xénia grafikusművész készített igen találó, azóta többször változó eszkimós védjegyet. Az 1950-es évekre a Mélyhűtőipari Vállalat már nem tudta kielégíteni a növekvő igényeket, hiszen gyorsan terjedtek az önkiszolgáló bolthálózatok. Ekkor rekonstrukciót és a gyártástechnológia fejlesztését kellett végrehajtani. Modernizálták a gyorsfagyasztási és csomagolási technikát, egyben fejlődött a háztartási és kereskedelmi hűtőgépgyártás is.
A következő fejezetekben megismerkedhetünk a Magyar Hűtőipari Vállalat történetével, nemzetközi kapcsolataival, az exportra termeléssel, a további fejlesztésekkel. Az ebből a szempontból az iparágat bemutató, hiánypótló könyv tisztelettel felsorolja a gyár és a Központi Laboratórium történetében fontos szerepet betöltő személyeket, mérnököket, a vidéki hűtőházakat – sok-sok illusztrációval.
MIRELITE humor, avagy eszki-móka című fejezet a Hűtőipari Híradó humoreszkjeiből és karikatúráiból nyújt át válogatást az olvasónak. Majd összegzi a Magyar Hűtőipar sikereit, kiállításokon való részvételét és díjait. A fagyasztott kész vagy félkész élelmiszerek, gyümölcsök, zöldségek, húsok, a saját fejlesztésű LIO (instant) kávé mindig közönségsikert aratott az OMÉK és a BNV vásárain. Megemlékezik a gyár híres vezetőiről, akik jó munkájukért számtalan kitüntetést kaptak.
A márka- és reklámtörténet a Frigolite hókristállyal ábrázolt eszkimó figurájával kezdődött a 40-es években. Az 50-es években a MIRELITE termékeken ismét megjelent a kezében élelmiszert vagy hőmérőt tartó eszkimó gyerek alakja, amelyet ma már mindenki a gyorsfagyasztott termékekkel azonosít. Amikor 1988-ban a Magyar Hűtőipari Vállalat szétbomlott, a legtöbb hűtőház megtartotta az eszkimós védjegyet. A figura olykor hőmérőt tart, olykor tálcán napot kínál, s a betűk tetejét hó borítja. A védjegy és a márkanév 70 év óta áll törvényi oltalom alatt, ma az albertirsai Superbands-díjas MIRELITE MIRSA Zrt. birtokában van.
Külön fejezet foglalkozik Solymosi Xénia grafikai munkásságával, aki nemcsak a MIRELITE kedves eszkimógyerek figuráját tette híressé, hanem neki köszönhető több kereskedelmi cég logója, termékek reklámjának egész sora. Pályája kezdetén az IBUSZ-nak, az OTP-nek és a TRIÁL-nak dolgozott. Készített plakátokat, szórólapokat, egyes termékek csomagolásához borítókat. 2014-ben életművének jelentős darabjait a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumnak adományozta.
A tartósító eljárások legjobbja a mínusz 20° C-ra való lehűtés. Amíg eljut a termék a fogyasztóhoz, addig szintén ezen a hőmérsékleten kell tárolni. A gyorsfagyasztás természetes formában megőrzi az értékes tápanyagokat és vitaminokat, csaknem minden élelmiszer tartósítására alkalmas, ráadásul a súlyuk, a térfogatuk, sőt a víztartalmuk sem csökken.
Végül részletesen ismerkedünk a MIRELITE MIRSA Zrt. történetével.
Jogelődjét, a Pest Megyei Hűtőipari Gazdasági Társaságot 1981-ben alapították, amely 1984 óta forgalmaz gyorsfagyasztott termékeket (zöldségek, gyümölcsök, tésztafélék) albertirsai hűtőházából. 1992-től a nürnbergi Schöller, majd 2001-től a Nestlé csoport leányvállalata volt. 2003 óta van kizárólagos magyar tulajdonban. Akkoriban a legfiatalabb hűtőház legfiatalabb igazgatója dr. Losó József lett A cég 2004-ben, a bogyós gyümölcsök termőterületeinek közvetlen közelében, Domoszlón nyitott újabb hűtőházat. 2010-ben vásárolta meg az 1945-ben alapított MIRELITE védjegyet és márkanevet, azóta működik MIRELITE MIRSA Zrt. néven. A friss nyersanyagot a környékbeli termelőktől szerzi be. A vetéstől a betakarításig szakemberei ellenőrzik az alapanyagokat saját laboratóriumukban, nemzetközi minőségbiztosítási rendszerrel. A gyártás és a csomagolás a legkorszerűbb technológiával, minden igényt kielégítően történik. A családi vállalkozásban lévő gyár éves termelésének felét külföldön értékesíti – elsősorban az EU országaiban, de szállít Amerikába és az arab országokba is. 2014-ben a MIRELITE márka harmadszor nyerte el a Magyar Termék Nagydíjat. Működése során többször megkapta a Superbrands díjat. Jelszava a továbbiakban is: Hideget meleg szívvel!
Mi, vásárlók tapasztaljuk, mennyi segítséget jelent a sokféle magyar zöldség, gyümölcs, félkész- és készétel a háztartásban. Ezen felül a cég folyamatosan kiadott receptes füzetekkel is szolgálja a közönségét.
Török Róbert dúsan illusztrált, szép könyvének legfőbb érdeme, hogy a magyar hűtőipar történetét először mutatja be a nem szakmai közönségnek.
DOBI ILDIKÓ
|
Török Róbert írta és szerkesztette Hideget meleg szívvel: 70 éves a MIRELITE Fejezetek a Magyar Hűtőipar történetéből Budapest, MIRELITE MIRSA Zrt. és Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, 2015. 127 illusztrált oldal ISBN 978-615-5021-05-3
|