Így neteztek Ti
4 perc olvasásA magyarok elsősorban olvasásra, tájékozódásra használják az internetet, de az online vásárlás is jelentős: minden harmadik felnőtt szokott a világhálón adni-venni, derül ki a Vatera és Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet országos reprezentatív felméréséből. Az e-kereskedelemi piac folyamatosan növekedése ellenére az elmúlt évben csak kis mértékben változott a netes vásárlók száma, ugyanakkor azok, akik használják ezt a szolgáltatást, saját bevallásuk szerint nagyobb pénzforgalmat generálnak.
A magyarok elsősorban olvasásra, tájékozódásra használják az internetet, de az online vásárlás is jelentős: minden harmadik felnőtt szokott a világhálón adni-venni, derül ki a Vatera és Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet országos reprezentatív felméréséből. Az e-kereskedelemi piac folyamatosan növekedése ellenére az elmúlt évben csak kis mértékben változott a netes vásárlók száma, ugyanakkor azok, akik használják ezt a szolgáltatást, saját bevallásuk szerint nagyobb pénzforgalmat generálnak.
iWiW, Origo, Index, Facebook, Vatera
Az országos felmérést megelőző egy hétben[1] a magyar internetezők többsége a legnagyobb magyar közösségi oldalt, az iWiW-et látogatta (71%). A két vezető hírportál közül az origot a megkérdezettek közel 60, az indexet 40 százaléka olvasta. A Vatera népszerűségét jelzi, hogy csupán 3 százalékkal lemaradva, közvetlenül a Facebook után szerepel a leglátogatottabb oldalak sorában: az előbbin az emberek 39, utóbbin 42 százaléka járt a vizsgált időszakban.
Nem csak hírt olvasunk az e-térben
Az elmúlt egy évben 13 százalékkal nőtt az internet hozzáféréssel rendelkezők aránya a 18 évesnél idősebbek körében, így napjainkban a magyarok közel 60 százaléka számára elérhető a világháló. Ugyanakkor közülük nem mindenki él ezzel a lehetőséggel: a hozzáféréssel rendelkezők csaknem egyötöde nem szokott a weben szörfölni.
Az aktív netpolgárok közel kilenctizede elsősorban hírolvasásra, tájékozódásra használja a hálót. Ezt követik a közösségi oldalak; a megkérdezettek háromnegyede alkalmanként vagy rendszeresen keresi fel ezeket a portálokat. Hivatalos ügyintézésre (46%), árukereső szájtok böngészésére (45%) is sokan használják a webet. A népszerűségi lista élmezőnyébe tartozik az online vásárlás is: a válaszadók harmada szokott ilyen célból a világhálón böngészni.
Bizalommal nő a forgalom
A kutatás adataiból kitűnik, hogy az e-kereskedelemre nyitottak korábbi gyors ütemű növekedése az elmúlt másfél évben lelassult, számuk csak az internet penetráció növekedésével arányosan bővült. Ugyanakkor azok, akik vásárlási célból használják a világhálót, sokkal intenzívebben, magabiztosabban, több bizalommal teszik azt, mint korábban. Az e-kereskedelmi piac folyamatos bővülése is ebbe az irányba mutat. Bár végleges adatok még nincsenek, Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezetőjének elmondása alapján a 2008-ban még csak 60 milliárdos szektor 2010-ben várhatóan 135 milliárd forintos forgalmat bonyolított[2]. Szintén ezt támasztja alá, hogy a már gyakorlott netes vásárlók több mint négyötöde úgy gondolja, a jövőben is használni fogja a webet ilyen célból, míg azok, akik nem éltek eddig ezzel a lehetőséggel, jóval kevésbé nyitottak. Utóbbiaknál ez az arány pusztán 5 százalék.
Ezzel szemben a Vaterán eltérő trendek tapasztalhatók, a felhasználók száma intenzív ütemben nőtt az elmúlt egy évben. „A Vaterán kereskedők köre intenzívebben bővült, mint az internet-hozzáférés terjedése. Emellett az aktív felhasználók száma és az oldalon lebonyolított pénzmozgás arányosan nőtt: míg 2009-ben az egymillió regisztrált felhasználó mellett 16,3 milliárd forintos forgalmat bonyolítottunk, addig ugyanez a szám 2010-ben 1,4 millió felhasználó mellett körülbelül 22 milliárd forint volt." – mondta el Csupor Erik, a Vaterát üzemeltető allegroup.hu Kft. ügyvezetője.
Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2010 végén végzett országos reprezentatív kutatást a 18 évesnél idősebb hazai internetezők körében. A kutatóintézet a hazai webes társadalom tágabb feltérképezése mellett a netpolgárok érdeklődési körét, szokásait is vizsgálta.
[1] Az adatfelvétel 2010. 4. negyedévében történt
[2] Forrás: digibiz.hu http://www.digibiz.hu/nyari-akciok-nelkul-is-bovulnek-a-webshopok/20100715. A felmérés adatai módszertani okok miatt nem tartalmazzák az online értékesített turisztikai és biztosítási szolgáltatásokat, így csak az ezeken kívül kosaras rendszerben működtetett online kiskereskedelemre vonatkoznak.