MenoraA Hanuka a zsidó vallásuaknak egy nyolc napig tartó ünnepe. Egy történelmi eseményt ünnepelnek meg ilyenkor. Mégpedig egy csata emlékét, amikoris két és fél ezer évvel ezelőtt maroknyi lázadó csapat győzelmet aratott az elnyomó görögök ellen. A győzelem azért volt fontos, mert a vallási és kulturális örökségüket védték meg ezzel. A Hanuka ujjáavatást jelent és az ünnep szimbólumai és szokásai arra emlékeztetik az ünneplőket, ne térjenek el a hitüktől, hanem évente újítsák fel azt. A történet a Makabeusok második könyvében található.

 MenoraA Hanuka a zsidó vallásuaknak egy nyolc napig tartó ünnepe. Egy történelmi eseményt ünnepelnek meg ilyenkor. Mégpedig egy csata emlékét, amikoris két és fél ezer évvel ezelőtt maroknyi lázadó csapat győzelmet aratott az elnyomó görögök ellen. A győzelem azért volt fontos, mert a vallási és kulturális örökségüket védték meg ezzel. A Hanuka ujjáavatást jelent és az ünnep szimbólumai és szokásai arra emlékeztetik az ünneplőket, ne térjenek el a hitüktől, hanem évente újítsák fel azt. A történet a Makabeusok második könyvében található.

Az szokásos üdvözlet: "Hág száméáh" azt jelenti, hogy "Boldog ünnepeket".

Hanuka ünnepe a makkabeusoknak a szíriai görögök feletti győzelmére (Kr. e. 165.), a jeruzsálemi szentély megtisztítására és újraavatására, valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezik. Az ünnep mindég késő ősszel, vagy kora télen van, november és december végei között. Évről évre változik a dátum, ugyanis a zsidó, ősi kalendárium a nap és a hold ciklusait követi. A dátum mindég ugyanaz, csak a világi kalendáriumban változik.

Az ünnep idén -2007.- december 4-én, kedden kezdődik.

A budapesti köztereken immár tizedik alkalommal állítanak menórát. Európa legnagyobb, hét méter magas menóráján az első gyertyát kedd este hatkor gyújtják meg a Nyugati téren. Az ünnepségen részt vesz Lomnici Zoltán, a Legfelsőbb Bíróság elnöke is – írja a kisalfold.hu honlap. December 11-ig minden este rabbik és meghívott vendégek mondanak köszöntőt, majd zene és tánc várja az érdeklődőket.

Történet és hagyományok

Időszámításunk előtt 167-ben Izrael görög uralom alatt volt és a görög helyhatóságok sok zsidó szokást betiltottak. A jeruzsálemi nagytemplomot kiközösítették és a görög isteneknek állítottak fel szentélyeket benne.

Rövidesen egy forradalom tört ki, aminek a vezetője Mattatiás volt. Neki öt fia is volt és az egyik fia, Judás, a Makkabeus, vette át a hadak vezetését. Ezután a követőit is makkabeusoknak hívták, ami kalapácsosokat jelent. Judás nagyon ügyes vezér volt és egy sor kemény csata után, amit a görög király erős csapatai ellen kellett vívjanak, sikerűlt visszafoglalniuk a Moria hegyén álló jeruzsálemi Szent Templomot.

I.e. 165-ben, kiszlev hónap 25-ik napján foglalták vissza a csapatok a Templomot a görögöktől, és azonnal fel szerették volna szentelni. Az egyik legfontosabb tartozék az örökmécses volt, de csak egyetlen napra való olajat találtak hozzá egy sarokban. Azonnal kiadták a kérelmet, hogy hozassanak frissen préselt olajat, de a friss olaj csak nyolc nap úlva érkezett meg. Ennek ellenére az újonnan felszentelt örökmécses végig égett a nyolc napon át, hiába csak egy napra való olaj volt benne!

Hogyan ünneplik a Hanukát?

 Úgy emlékeznek meg a csodáról, hogy egy speciális hanukai gyertyatartóban, a menorában gyertyát gyujtanak nyolc napon át minden este. A menorának kilenc ága van, nyolc napnak megfelelő nyolc tartó, és egy kilencedik, amibe a sámás, vagyis a szolga ül: ez az a gyertya, amivel a többit gyujtják meg. Vagyis első nap a sámással csak egyet, második nap kettőt gyujtanak meg, utolsó este pedig mind a nyolc (a sámással együtt kilenc) fog égni.

A családok összegyűlnek ilyenkor, hogy naplementekor meggyujtsák a gyertyákat és így "ujjáavassák" magukat a hitükben, valamint, hogy közösen elfogyasszanak egy finom, tradicionális vacsorát. Áldások és imák hangzanak el, ahogy a gyertyák meggyúlnak. Először jön az áldás a hanukagyertyákra, azután egy a csoda emlékére, és végűl az áldás, amit minden zsidó ünnep első estéjén hallani lehet: a Sehehijánu.

Az étkezéskor olajban sűlt dolgokat illik tálalni, ami szintén a csodára emlékezteti az ünneplőket. A leggyakoribb hagyományos étek a látke, azaz burgonyaérmék. De a fánk is szivesen látott vendég.

Nyolc napon keresztűl tart az ünneplés, vendégeskedéssel, énekléssel, olvasmányokkal és ajándékokkal. A gyerekek ilyenkor egy speciálisan erre az ünnepre jellemző társasjátékot játszanak egy pörgettyűvel, amit dreidelnek hívnak. Négy, lapos oldala van, minden oldalon egy héber betüvel, amelyek a következő mondás első betűi: Nagy Csoda Történt Itt. A Hanukát természetesen a zsinagógában is megünneplik, amikoris a Tórából is imádkoznak, miközben meggyujtják a gyertyákat a menórában.

A látke receptje

látkeslátkesA látkék kis burgonyaérmék, olajban sütik őket a csodás templomi olajmécses emlékére, ami nyolc napig égett a jeruzsálemi szentély felavatásakor.

(Vigyázzatok, ha meg akarjátok próbálni! Csak egy felnőtt segítségével csinálhatjátok, az olaj nagyon fel tud hevűlni és akkor nagyon éget!)

 Hozzávalók:

egy kiló burgonya

hagyma

kávéskanál só

evőkanál liszt

tojás

(2-3 kávéskanál snitling, vagy zöldhagyma – nem fontos)

Hámozd meg, mosd jól meg és reszeld le egy nagyobb lyukú reszelővel a burgonyát. Jól csavard ki, hogy minél kevesebb nedvesség maradjon benne és akkor keverd össze a többi hozzávalókkal.

Tegyél egy serpenyőbe olajat, hogy úgy félujjnyi magasan legyen benne. Ezt hevitsd fel jó forróra és a masszából rakjál bele kanalanként egyforma adagokat. Lapítsd őket szét, szép kerek érmék legyenek. Amikor egyik oldaluk megsűlt, fordítsd őket meg, hogy a másik oldaluk és szépen megpirúljon. Papírszalvétákkal bélelt tányérra szedd ki őket, a mai világban vigyázunk, hogy ne együnk túl sok zsiradékot.

A CHÁNUKAI SZERTARTÁSOK

Hayim Halevi Donin kalauza

Dreidel -pörgettyűDreidel -pörgettyű

Chánuká ünnepe kiszlév hó 25-én kezdõdik (idén 2007. december 4. este), és nyolc napig tart. Annak a gyõzelemnek állít emléket, amelyet a Mákkábeusok három évig tartó szabadságharc után arattak az Izraelt elfoglaló szíriai görögök fölött, és legyõzték a görögök hellenista zsidó támogatóit is, akik változtatásokat akartak bevezetni a zsidó vallásgyakorlatban. A harc polgári i. e. 165-ben a Jeruzsálemi Templom visszafoglalásával ért véget. A gyõzelemmel helyreállt Izrael szuverenitása is. A "chánuká" azt jelenti: "felavatás", s arra utal, hogy újra Isten oltalmába ajánlották a Templomot, amelyet a pogány bálványok és praktikák beszenynyeztek.

* Chánukákor szabad dolgozni.

* A chánukái menóra nyolckarú kandeláber, amelyen külön helye van a "szolgalángnak", amellyel napnyugta után meggyújtjuk a lángokat: ezt sámásnak hívják. A gyújtás után – égve – visszatesszük a helyére.

* Az égõ"szolgagyertyát" kézben tartva a két áldást mondjuk. Az elsõ estén egy harmadik áldást is mondunk, a Sehechejánut.

* Az elsõ estén egy lángot gyújtunk, azután minden este eggyel többet, míg a nyolcadikon az összes láng nem ég. Az új gyertyát mindig balról tesszük hozzá a többihez, és balról jobbra haladunk a gyújtással.

* A menóra lángját nem szabad gyakorlati célra – olvasásra, világításra, cigarettagyújtásra stb. – használni. Szükség esetén a sámás lángját használhatjuk.

* A menórát az ablak közelében kell meggyújtani, hogy kívülrõl látni lehessen, ezáltal nyilvánosan hirdesse Chánuká csodáját.

* Szép dolog, ha a család minden tagjának van saját menórája, és mindenki gyújt chánukái fényt.

* Szokás a gyerekeknek pénzt – chánukágeltet – és ajándékokat adni.

* Pénteken este a menóra lángját a szombati gyertyáknál elõbb kell meggyújtani, akkor is, ha még nem ment le a Nap. Szombaton este a hávdálá után gyújthatunk lángot a menórában.

* Az istentisztelet rendjébe Chánuká hetében beiktatjuk a Hálélt, valamint az Ál Hániszim hálaimát, amelyet a gyõzelmek és csodák emlékére mondunk. Ez utóbbit csatoljuk az étkezés utáni hálaimához is.

A MENÓRA FÉNYÉNEK ÁLDÁSAI

A fények meggyújtása elõtti áldások

1. Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, ki megszentelt minket parancsolatokkal, s meghagyta, hogy gyújtsunk Chánukára gyertyát.

2. Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya: csodákat mûveltél atyáink idején, az akkori idõk ezen napjaiban.

A következõ áldást csak az elsõ estén mondjuk (vagy amelyik napon elõször gyújtunk Chánuká-gyertyát).

3. Áldott vagy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, ki életben tartott s megõrzött bennünket, s engedte megérni mostani idõnket.

A FÉNYEK MEGGYÚJTÁSA UTÁN EZT MONDJUK

Meggyújtjuk ezeket a gyertyákat, hogy felidézzük Általad való megmenekülésünket és a csodákat, amelyeket õsatyáinkkal cselekedtél az õ idejükben ezeken a napokon, szent fopapjaid által. Chánuká nyolc napjának szent fényei ezek, amelyekkel nem szabad világítanunk, csak néznünk szabad õket, hogy hálát adjunk Neked, és magasztaljuk nagy Nevedet csodatételeidért és Általad való megmenekülésünkért.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük