EuroAstra

Kerékbilincs

Története a XVI. századba nyúlik vissza. Valószínűleg Belga Kongóban használták először a rabszolgákat szállító szekereknél. Ugyanis élelmes embercsempészek gyakran elorozták a rakományt szekérrel együtt, mialatt a tulaj valamelyik katangai kocsmában múlatta az időt. A csirkefogók aztán egy nagyobb vitorlással áthajóztak  Amerikába, ahol a vásáron olcsón megszabadultak terhüktől.

 

Története a XVI. századba nyúlik vissza. Valószínűleg Belga Kongóban használták először a rabszolgákat szállító szekereknél. Ugyanis élelmes embercsempészek gyakran elorozták a rakományt szekérrel együtt, mialatt a tulaj valamelyik katangai kocsmában múlatta az időt. A csirkefogók aztán egy nagyobb vitorlással áthajóztak  Amerikába, ahol a vásáron olcsón megszabadultak terhüktől.

 

   Irodalmi adatok szerint a kerékbilincset Európában 1929-ben használták először a Barcelonai Világkiállítás alkalmából. A kiállítás központját, a Palau Nacional környékét nem lehetett megközelíteni az összevissza parkoló Mercedes-Benz W01, Bentley, Cadillac Lasalle, Carette autóktól. A látogatók pánikszerűen vitték el a gépkocsikat, amikor meglátták az ormótlan szerkezeteket.

 

   Ekkor indult meg a jogászok sziszifuszi küzdelme a kerékbilincs jogi megítélésének témakörében. Egyik csoportjuk a személyes szabadság megsértését, a tulajdonhoz való korlátlan jogot hangsúlyozták. Másik társaság a városközpontok szabad látogatásának, a mentőautók, tűzoltóautók akadálytalan haladásának akadályozását vette figyelembe. A vita azóta is húzódik.

 

   Kevesen tudják, hogy 2010-ben a torontói I. Kerékbilincs Világkongresszuson 80 ország 160 tudósa, jogászok, szociológusok, magatartáskutatók, városrendezők egy hétig vitatták a kérdést. A résztvevők fele a kerékbilincs mellett kardoskodott, másik fele pedig ellene ágált. A harmadik napon kisebb incidens zavarta meg a tudományos tanácskozást. Két professzor és egy akadémikus rossz helyen parkoló kocsijára kerékbilincset tettek a kanadai rendőrök. Az ügyet hamar elsimították. Megállapodni azonban nem tudtak a tudósok, ezért úgy határoztak egyhangúlag, hogy 2020-ban a II. Kerékbilincs Világkongresszuson Los Angelesben folytatják a vitát.

 

  Azt tanácsolom autós társaimnak, addig se parkoljunk tilosban!

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük