Két állami szolgáltató társaság ellenőrzését fejezte be az ÁSZ
6 perc olvasásAz Állami Számvevőszék úgynevezett témacsoportos ellenőrzés keretében államháztartáson kívüli, állami tulajdonú gazdálkodó szervezeteket ellenőriz. Ennek keretében lezárult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) 2010 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése. Az ÁSZ a tulajdonosi joggyakorlás, a vagyongazdálkodási tevékenység, a vagyonváltozást eredményező döntések szabályszerűsége, a közszolgáltatás díjának önköltségszámítással való megalapozottsága mellett a NÚSZ Zrt. esetében azt is értékelte, hogy a gazdálkodás kormányzati szektor hiányára és az államadósságra befolyással lévő elemei megfeleltek-e a jogszabályi előírásoknak.
Az Állami Számvevőszék úgynevezett témacsoportos ellenőrzés keretében államháztartáson kívüli, állami tulajdonú gazdálkodó szervezeteket ellenőriz. Ennek keretében lezárult a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) 2010 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése. Az ÁSZ a tulajdonosi joggyakorlás, a vagyongazdálkodási tevékenység, a vagyonváltozást eredményező döntések szabályszerűsége, a közszolgáltatás díjának önköltségszámítással való megalapozottsága mellett a NÚSZ Zrt. esetében azt is értékelte, hogy a gazdálkodás kormányzati szektor hiányára és az államadósságra befolyással lévő elemei megfeleltek-e a jogszabályi előírásoknak.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ellenőrzése
A NÚSZ Zrt. 2010 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése során az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a társaság a gazdálkodását érintő belső szabályzatokkal rendelkezett, tartalmuk a számviteli politika, a számlarend és a leltározási szabályzat kivételével megfelelt a jogszabályi előírásoknak. A NÚSZ Zrt. gazdálkodásának a kormányzati szektor hiányára befolyást gyakorló elemei megfeleltek a szabályoknak.
A NÚSZ Zrt. vagyona a 2010. évi nyitó 64 877,8 millió Ft-ról 2013. év végére 43 140,6 millió Ft-ra csökkent, döntő részben a Magyar Közút NZrt. (MK NZrt.) részére történt 2013. évi üzletágátadás hatására. Az ellenőrzött időszak alatt adósságot keletkeztető ügylete nem volt, a halmozott mérleg szerinti eredmény 18 486,0 millió Ft összegű veszteségének egy része negatívan befolyásolta a kormányzati hiány alakulását. A hiányból az MK Nzrt. részére történt 16 751,9 millió Ft üzletágátadás nem növelte a kormányzati szektor hiányát. A saját vagyon tekintetében a tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. és az MFB Zrt. szabályszerűen gyakorolta. A NÚSZ Zrt. az általa kezelt állami vagyonnal kapcsolatos gazdálkodási tevékenységét az ellenőrzött időszakban a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal kötött vagyonkezelési szerződés (VSZ) alapján végezte. A kezelésben lévő állami vagyonnal történő szabályszerű vagyongazdálkodás feltételeit a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetői és fenntartási tevékenységének MK NZrt. felé történő átadásáig – 2013. október 31-éig – a VSZ módosításában érintettek nem teremtették meg. Az NÚSZ Zrt. a vagyon értékének megőrzéséről, gyarapításáról 2010-2013. között nem teljes körűen gondoskodott.
A társaság Alapító Okirata tartalmazta a vagyonnal történő felelős gazdálkodáshoz szükséges követelményeket. A rábízott vagyonnal (Elektronikus Díjszedési Rendszer) kapcsolatos tulajdonosi joggyakorlásra vonatkozó feladatokkal és hatáskörökkel, felelősségi viszonyokkal kapcsolatban az SZMSZ-t nem módosították az Alapító Okirattal összhangban. A társaság leltározási szabályzata 2012. január 1-jétől nem felelt meg a legalább háromévente mennyiségi felvétellel történő leltározási kötelezettségnek. A számviteli politika 2013. július 1-jétől nem tartalmazott az állami vagyon éves beszámolója összeállításával és könyvvezetésével kapcsolatos részletes szabályokat, továbbá nem rendelkezett az egyetemes útdjszolgáltatói és útdíjszedői feladatok számviteli szétválasztási szabályairól.
A társaság az Elektronikus Díjszedési Rendszert 2013. július 1-jétől rendeltetésszerűen használatba vette, azonban a tárgyi eszközök közötti aktiválása nem történt meg, így az értékcsökkenés elszámolása elmaradt. Az önköltségszámítás feltételeinek kialakítása és működtetése során a NÚSZ Zrt. 2010-2013. között szabályszerűen járt el.
Az ÁSZ az NÚSZ Zrt. vezérigazgatójának fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre intézkedési tervet kell készítenie.
A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. ellenőrzése
A NISZ Zrt. 2010 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzése során az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a társaságnál az állami vagyon értékének megőrzését, gyarapítását szolgáló vagyongazdálkodás feltételei kialakításának és a vagyon előírások szerinti nyilvántartásának szabályszerűsége részben volt megfelelő, a vagyonváltozást eredményező döntések előkészítése és megalapozásuk megfelelősége a jogszabályi- és belső előírásoknak megfelelt.
A NISZ Zrt. a Magyar Állam 100%-os minősített többségi befolyású tulajdonába tartozó, nem kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezet volt. 2010-2013. között vagyonkezelésbe nem vett át állami vagyont. Főtevékenysége teljes körű infokommunikációs szolgáltatások nyújtása, stratégiai céljai között első helyen a kormányzati infrastruktúra működtetése, az e-közigazgatási megoldások támogatása, valamint a kormányzati szintű alap és emelt szintű informatikai szolgáltatások álltak. A NISZ Zrt. vagyona az ellenőrzött időszakban 47 346,1 millió Ft-tal nőtt, 2013. december 31.-én 55 612,9 millió Ft volt. A társaság mérleg szerinti eredménye az ellenőrzött években pozitív volt.
A társaságnál a szabályszerű vagyongazdálkodást biztosító információáramlási és monitoring rendszer működtetése az ellenőrzési időszakban megfelelő volt. Az Alapító Okiratban rögzített – vagyongazdálkodásra vonatkozó – tulajdonosi jogokat az MNV Zrt. szabályszerűen gyakorolta. A NISZ Zrt.-nél a közszolgáltatási tevékenységek bevételeinek és ráfordításainak elkülönített elszámolása nem volt megfelelő. Az értékesítés nettó árbevétele és az anyagjellegű ráfordítások elszámolása során nem alkalmazták a belső szabályzatban előírt, a könyvelés módjára, valamint az érintett főkönyvi számlákra történő hivatkozást tartalmazó adatlapot. Ennek következtében nem volt megállapítható az alapbizonylaton szereplő összeg felosztásának teljeskörűsége. A kisértékű tárgyi eszközök esetében az értékcsökkenési leírás elszámolása során nem tartották be a számlarendben előírtakat, mivel nem egy összegben, hanem lineáris leírási kulcs alkalmazásával számoltak el értékcsökkenést.
A NISZ Zrt. által nyújtott központosított informatikai és távközlési szolgáltatás, a kormányzati célú hírközlési szolgáltatás díjait önköltségszámítás nem támasztotta alá. 2010-2011-ben az egyösszegű díjtervezés miatt nem volt megállapítható a közvetlen és a közvetett költségek, valamint a nyereség tervezett összege. 2012-2013-ban a díjakat üzleti tervek alapozták meg.
Az ÁSZ a NISZ Zrt. vezérigazgatójának fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre intézkedési tervet kell készítenie.