A tavaly cannes-ban versenyző Moldovai Katalin egész estés filmterve, a Teljes napfogyatkozás és Nagy Bori Nincs itt semmi látnivaló című munkája is a nyolc filmterv között van, amelyeket beválogattak a nemzetközi Budapest Debut Film Forum elsőfilmes találkozóra. A Friss Hús Budapest fesztivál keretében 2020-ban is sor kerül a Budapest Debut Film Forumra (BDFF). Az elsőfilmes fórumra, amelyet második alkalommal rendeznek meg, olyan előkészületi fázisban lévő egész estés projekteket válogattak be, amelyeknek már megvan a rendezőjük és a producerük.
A BDFF-re a korábbi tervek szerint a Friss Hús fesztivál ideje alatt, március 24–26 között került volna sor, de a koronavírus-járvány miatt a filmtervfejlesztési workshopok online zajlanak majd a bejutott projektek alkotói és a mentorok részvételével, július 6. és 10. között. A pitchprezentációkat, a díjkiosztót, valamint a kiemelt szakmai programokat a fesztivál ideje alatt, szeptember 10. és 16. között rendezik meg.
A BDFF segítséget nyújt az első nagyjátékfilmjüket készítő rendezők és producerek számára a továbblépésben. A kezdeményezés célja, hogy hogy az alkotók tapasztalatokat cserélhessenek a közép-kelet-európai régióból érkező kollégáikkal, illetve szakmai iránymutatást kapjanak készülő projektjük sikeres megvalósításához a BDFF nemzetközi filmszakmai mentoraitól.

A 2020-ban bekerült projektek között két magyar filmterv szerepel. A cannes-i filmfesztivált is megjárt Moldovai Katalin Teljes napfogyatkozás című terve egy kisvárosi irodalomtanárnőről szól, aki a Rimbaud és Verlaine közti homoszexuális kapcsolatot bemutató klasszikus filmet ajánlja diákjainak, és ezzel magára zúdítja a szülők és a vezetőség haragját. Nagy Bori Nincs itt semmi látnivaló című munkája jól ismert történetet dolgoz fel: egy mémmé vált hitleres-iskolaigazgatós videó készítőjével, egy gimnazista fiúval szemben kezdődik meg országos boszorkányüldözés.

A Post-War Odyssey (Koszovó) egy koszovói kisfiú felnövéstörténete a háború utáni időkben. A No More (Grúzia) egy halálos beteg zenész utolsó hónapjait kíséri végig. A Blue Banks (Románia) családi dráma, amelyben a jobb élet után vágyakozó nő hátrahagyja fiát és párját, hogy Nyugatra költözzön. A Banan (Lengyelország) egy fényes esküvőre áhítozó fiatal nő története, aki Németországban vállal munkát, hogy egy közel százéves SS-tiszt ápolásával keresse meg a pénzt a lagzira. A Turn Right (Szlovákia) egy szüleivel élő értelmi fogyatékos fiúról szól, aki belekeveredik az évszázad rablásába, amelynek során Tutanhamon gyémántjait kell ellopnia: kalandjai során dinoszauruszokkal és veszedelmes múmiákkal is meg kell küzdenie. A Retention (Ukrajna) című sci-fiben egy bölcsességfog alapján klónoznak egy embert, de a fiatal testben visszatérő férfiba a saját lánya szeret belé…

A fórumra bekerült rendezők és producerek neves nemzetközi szakemberek által vezetett csoportos foglalkozásokon és mesterkurzusokon vesznek részt, amelyeket idén a koronavírus-járvány miatt kivételesen online rendeznek meg. A mentorok közt lesz Lengyel Balázs, a nagy sikerű Lajkó – Cigány az űrben rendezője, a számos nemzetközi díjjal kitüntetett horvát rendező-forgatókönyvíró, Ognjen Svilicic, Angyalosy Eszter, a Terápia és az Aranyélet forgatókönyv-fejlesztője, és Matthieu Darras, a cannes-i Kritikusok Hetének korábbi válogatója és a San Sebastian-i filmfesztivál jelenlegi kurátora. A workshop végén a mentorok által legígéretesebbnek ítélt projekt 1000 eurós fejlesztési támogatást kap majd. A nyertes projektet szeptemberben jelentik be. A projektet a Visegrádi Alap és a Nemzeti Filmintézet támogatja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük