Kihalt tantárgyak

bizonyitvany.jpg Valami régi levelet keresgéltem papírjaim között. Váratlanul kezembe akadt a negyedik polgári iskolai (ma: nyolcadik általános) bizonyítványom. Érdekes, mára már kihalt tantárgyakra bukkantam. Megpróbáltam visszaemlékezni ezekre a csodabogarakra.

   Rendszeretet. Vajon melyik tanár és hogyan mérhette, osztályozhatta? Talán az osztályfőnök. Olykor megnézte a kezüket, körmünket, nyakunkat, elég tiszta-e? Milyen ruhában jöttünk az iskolába. „Ha foltos is a ruha, nem szégyen, csak rongyos ne legyen.” És idetartoztak a késések, Igen rosszul tűrték a tanárok. Magyarázatot nem fogadtak el. Két késés, egyes. (ma: karó, fa, daci) Szamárfülesek a füzeteink? Még egy egyes. Mutasd meg a zsebkendődet! Hát ilyesmikre emlékszem vissza.

   Növénytan és állattan. Tankönyv is volt. Tudjátok, a sejtek a növények apró építőkövei. Nehogy összetévesszétek a sejtet a szövettel. Hogy szaporodnak a növények? (Ez érdekesnek tűnik.) Linné Károly, a világhírű svéd botanikus tudományosan rendszerezte a növényeket. Latinul nevezte el őket, ma is így használják. Két név ragadt meg az emlékezetemben. Paradicsom (Solanum lycopersicum).és a spenót (Spinacia oleracea). Nagyjából ennyiből áll ma a növénytani tudásom. Az állattan az más. Könyvespolcunkon megtalálható az egykötetes „kis Brehm”, az Állatok világa. Amit abban nem találok meg, az nincs is.

   Élet- és egészségtani ismeretek. Ha jól emlékszem, a balesetek elkerülésével kezdtük. Nyaralás közbeni balesetek. Felhevült testtel vízbeugrás és hasonlók. Mértéktelen fagylaltevés, Majd következett a sebek ellátása. Hogyan hívjunk mentőt? A legizgalmasabb rész a szexuális felvilágosítás. Nem értem, miért vesződnek ezzel annyit a szülők, a tanárok? Két, egymást követő délelőtt az osztályfőnök moziba vitt bennünket. Az egyik film az emberi testről szólt. A másik címe: Amiről nem beszélnünk. Ez a nemi betegségekről világosított fel bennünket. Így nemi felvilágosításunk véget is ért. Ennél több nem is kellett útravalóul.

   Kézimunka. Annak ellenére, hogy akkor külön fiú- és lányosztályok voltak (ilyen régi szisztéma a szegregáció?), választás elé állított bennünket a tanárnő. Gombot felvarrni, beszegni egy kendőt mindenkinek tudnia kellett. Majd válogathattunk horgolás, kötés, papírhajtogatás (origami), fafaragás és szlöjd (lombfűrészelés) között. A többség ez utóbbit választotta. Kellett hozzá három, vagy öt milliméteres ragasztott lemez és egy lombfűrész. Remek volt alakokat és sok minden mást kifaragni, bár egy fél óra után az ember úgy érezte, hogy leszakad a keze.

   Közgazdasági és jogi ismeretek. Hogy néz ki egy jogszabály? Mit jelent az Alkotmány? Anonymus művéből, a Gesta Hungarorum-ból tudjuk, hogy a pusztaszeri törvényhozó gyűlés volt az első magyar országgyűlés, amely a honfoglalás jogi értelemben való kiteljesedését jelentette, a magyar államszervezet véglegesítését. Tehát államiságunk Európában a legkorábbi időktől fogva létezik. A koronát valójában I. István és a Corpus Juris Hungarici tették fel, ahonnan a magyar jogállamiságot keltezhetjük. Írott törvényeivel szabott új rendet a magyarságnak.

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.