Kihirdették az iskolai tanulást segítő módszerek vizsgálatát célzó pályázat nyerteseit
15 kutatási tervet támogat 12 hónapon keresztül az MTA annak az új programnak a keretében, amelyet még ősszel hirdetett meg Lovász László elnök. A tanórákon alkalmazott eredményes oktatási módszerek elemzésének és új eljárások fejlesztésének előkészítésére kiírt pályázat iránt nagy volt az érdeklődés: 88, témáját tekintve rendkívül változatos pályamű érkezett be. Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának tagjaiból álló zsűri december 9-i ülésén döntött az 50 millió forintos támogatási keret elosztásáról.
15 kutatási tervet támogat 12 hónapon keresztül az MTA annak az új programnak a keretében, amelyet még ősszel hirdetett meg Lovász László elnök. A tanórákon alkalmazott eredményes oktatási módszerek elemzésének és új eljárások fejlesztésének előkészítésére kiírt pályázat iránt nagy volt az érdeklődés: 88, témáját tekintve rendkívül változatos pályamű érkezett be. Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának tagjaiból álló zsűri december 9-i ülésén döntött az 50 millió forintos támogatási keret elosztásáról.
„A beérkezett pályázatok alapján látható, hogy hazánkban számos tudományos műhelyt foglalkoztat a szakterület oktatási módszertanának vizsgálata, és az oktatási módszerek kutatása komoly hagyományokra támaszkodhat. A módszertani kutatások célzott támogatása elengedhetetlen ahhoz, hogy ezek a műhelyek fennmaradhassanak, fejlődhessenek, az eddiginél is aktívabban részt vehessenek a nemzetközi szakmai együttműködésekben, és olyan oktatási programok kidolgozásához járuljanak hozzá, amelyek révén a diákok megszeretik az egyes szakterületeket, sőt magát a tanulást is" – hangsúlyozta Lovász László, az MTA elnöke.
A Magyar Tudományos Akadémia idén először hirdetett nyílt pályázatot a szakmódszertan tudományos megalapozását és megújítását segítő, alapvetően új vagy a hazai módszertani hagyományokra építő, interdiszciplináris kutatások 12 hónapon át történő támogatására. Az MTA célja annak a tradíciónak a folytatása, amelynek legkiemelkedőbb példája a Kodály-módszer vagy a matematika oktatásának Varga Tamás nevéhez fűződő fejlesztése.
A felhívásra a benyújtási határidőig 88 pályázat érkezett: 71 felsőoktatási intézményből, 17 pedig akadémiai kutatóközpontból, illetve kutatóintézetből. A benyújtott pályázatok témájuk szerint igen változatosak voltak: a matematikától és fizikától kezdve a természettudományokon át a magyar nyelv és irodalom, az idegennyelv-oktatás, az ének-zenei és művészeti oktatás, valamint a hátrányos helyzetűek oktatása, a pedagógia, a pszichológia és az egészségnevelés témájáig sokféle szakterületet képviseltek.
A pályázatokat a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottságának tagjaiból álló zsűri 2014. december 9-i ülésén bírálta el. A beérkezett pályázatokat általában magas színvonalúnak ítélte a zsűri, amelynek elnöke Csépe Valéria akadémikus volt. A zsűri tagjai nagyra értékelték a munkatervek szakmai megalapozottságát és kidolgozottságát, és javaslatukat a 2015. évre rendelkezésre álló 50 millió forintos támogatási keret figyelembevételével hozták meg. A 12 havi támogatást elnyerőknek részletes kutatási koncepciót kell kidolgozniuk. A kutatás megvalósításához szükséges forrásokat egy következő pályázat keretében nyerhetik el.
A szakmódszertani pályázat nyertesei
A nyertes pályázó neve |
A nyertes pályázó munkahelye |
A nyertes pályázat címe |
Ádám Péter |
MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont Szilárdtestfizikai Intézet |
Szakmódszertani kutatások és fejlesztések koncepciójának kidolgozása a fizika tantárgy „A" kerettanterv szerinti általános és középiskolai oktatásához |
Baranyai Norbert |
Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet |
A magyar nyelv- és irodalomtanítás szakmódszertani innovációjának lehetőségei |
Dombováriné dr. Korom Erzsébet |
Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet |
A természettudományos gondolkodás fejlesztése 6-18 éves korban |
Falus András |
Semmelweis Egyetem Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézet |
Tanulj, hogy Tanítsd, Tanítsd, hogy Tudd! -Ifjúsági Egészségnevelési Program |
Fügedi János |
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet |
A magyar népzenészképzés szakterületi megújítása és a képzési szintek szerinti harmonizációja |
Fűzfa Balázs Ottó |
Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar |
Kreativitás, produktivitás, kultúrakezelés a digitális korban (a középiskolai irodalomtanítás módszertanának innovációs lehetőségei) |
Hantos Károly |
Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszék |
Művészeti és művészettel nevelés |
Jenei Sándor |
Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Matematikai és Informatikai Intézet |
Informatika a matematikatanítás módszertanában |
Juhász Péter Szabolcs |
MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet |
Tehetséggondozás a felfedeztető matematikatanítás módszerével |
Kertész András |
Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Germanisztikai Intézet |
Új típusú angol és német középiskolai nyelvoktató program tudományelméleti és nyelvelméleti megalapozása |
Kissné Bartha Csilla |
MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpont |
Az első és második nyelv minőségi oktatásának és tanulásának elméleti és módszertani megalapozása – különös tekintettel a siket közösségre: nyelvi sokszínűség, használatközpontúság és bevonódási stratégiák az esélyteremtés szolgálatában |
Nemes László Norbert |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet |
Új modellek az aktív ének-zene tanításhoz – az ének-zene tanítás módszerének megújítása a Kodály-koncepció eredeti szellemében |
Pénzes Zsolt |
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar |
Populációgenetika, molekuláris ökológia és evolúció modern szemléletmódjának integrálása a közoktatásba |
Tél Tamás |
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Fizikai Intézet |
Nemzetközi szintű szakmódszertani kutatóhálózat a hazai fizikaoktatás fejlesztésére – az ELTE „Fizika tanítása" PhD-programja keretében |
Vancsó Ödön |
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Matematikai Intézet |
A komplex matematikatanítás a XXI. században – a kombinatorikus gondolkodás fejlesztése a legújabb kutatási eredmények alapján |