Kínos és káros a kapkodás a 4-es metró körül
3 perc olvasásAvagy szükség van-e egyáltalán a második szakaszra? A Főváros meglebegtette, mi lenne, ha elhagynák a Dózsa György úti és a Róna utcai megállót. A VEKE véleménye.
Avagy szükség van-e egyáltalán a második szakaszra? A Főváros meglebegtette, mi lenne, ha elhagynák a Dózsa György úti és a Róna utcai megállót. A VEKE véleménye.
A tervezett második szakasz egyes megállóinak elhagyására vonatkozó javaslat nyílt, egyben kínos beismerése annak, hogy a metró tervei hibásak és elavultak. Az első szakasz kapcsán ez a beismerés nem történt meg, ennek az ötszázmilliárdos hibának mindannyian fizetjük az árát. Túl azon, hogy két kis forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35%-ot megtakarítani, az igazi kérdés az, hogy van-e szükség egyáltalán a metró második szakaszára, a város mai anyagi helyzetében van-e értelme egy metrószakasznak, ahol az utasszám nem haladja meg egy erősebb villamosvonal kapacitását. A tervek ráadásul évtizedekre bebetonoznák a metró végállomását a Bosnyák térnél, ezzel csak egy újabb Örs vezér terét létrehozva, a maihoz képest is több átszállásra kényszerítve az Újpalotáról bejárókat.
Eközben a 4-es metró Bosnyák téri ágánál kevesebb pénzből, de szintén EU-forrásból a Rákóczi úti és Thököly úti villamos gyorsvillamosként Újpalotáig kiépíthető – ezzel valóban segítve a térség közlekedését, és átszállás nélkül biztosítva Újpalota számára a közvetlen belvárosi kapcsolatot. A felszíni közlekedés rendbetételével tehát gyorsabb, sokkal több embernek kedvező és olcsóbb megoldást érhetünk el, ráadásul az elavult buszpark is nagyobb mértékben váltható ki. Egy modern villamos elválasztott sávban, megfelelő lámpavezérléssel megtámogatva képes a metrótól nem sokkal elmaradó átlagsebesség elérésére, így az utazási idő csupán kb. 2 perccel hosszabb a metróval elérhetőnél a Bosnyák tér – Keleti pu. szakaszon – viszont az újpalotaiak ennek többszörösét megspórolják azzal, hogy nem kell buszozniuk, majd átszállniuk. A belvárosban a villamos rávezethető a belváros egyik legfontosabb leendő villamostengelyére, a Rákóczi útra, ezáltal a 7-es buszcsalád teljesen kiválthatóvá válik.
A metró második szakaszának soha semmilyen érdemi költség-haszon elemzése nem készült, a lehetséges alternatívákat nem vetették össze. Ha a város most meg is engedhetné magának, hogy a metró első szakaszának pénzelszívása után újabb metróépítésbe kezdjen, vajon miért egyértelmű, hogy a 4-es metró értelmetlen második szakaszával kellene folytatni és nem épp a 3-as metró húsz éve megígért káposztásmegyeri meghosszabbításával, vagy a sokkal hatékonyabb Örs vezér téri metró-HÉV összekötéssel, amely épp átszállásokat spórol meg utasainak, a 4-es metró második ütemével ellentétben. Szintén soha nem volt valódi szakmai vita vagy valós alternatíva-elemzés a virágpiaci meghosszabbításról, hisz a Budaörs határában megtorpanó metróág nyomvonala és végállomása közel sem annyira egyértelmű, mint az a nyilatkozatokból kitűnik.
A 4-es metró igencsak vitatható meghosszabbításainak árából egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne, a belvárosi villamosvonalak visszaépíthetők, a buszok lecserélhetők. Újabb 230 milliárd forintot elkölteni a 4-es metró immár beismerten hibás terveire, és közben hagyni szétesni minden mást a városban őrült hiba, sőt, kifejezett károkozás.