Klikk 3.0 a digitális játszótér – 2. rész: Avagy a kocka nincs elvetve?
„Felfedezni valamit annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki." /Szent-Györgyi Albert/ – ez a mottója annak a kiállításnak, amelyet május 9. – augusztus 20-ig találnak meg a látogatók a Millenárison.
„Felfedezni valamit annyit tesz, mint látni, amit mindenki lát, és közben arra gondolni, amire még senki." /Szent-Györgyi Albert/ – ez a mottója annak a kiállításnak, amelyet május 9. – augusztus 20-ig találnak meg a látogatók a Millenárison.
A kutatás, a fejlesztés és az innováció eredményeit, jól megválasztott példákon keresztül mutatja be a játszótér. Sikeres magyar találmányok, amelyeknek kitalálói és fejlesztői köztünk élnek éppen úgy látható a kiállításon, mint a korábbi időkben élt magyar tudósok máig is használatos felfedezései.
A kiállítás nem csupán bemutatni kívánja a technikai fejlesztéseket, hanem speciális oktatási funkciót is betöltve a gyerekek körében a természettudományt igyekszik népszerüsíteni. Ennek eszköze – természetesen – a játék, tehát megtanulhatják virtuális formában, hogy miként történnek a tudományos kísérletek, hogyan zajlik a kutatás. A probléma központú gondolkodást, a kreatív alkotó készséget fejlesztő foglalkozásokon vehetnek részt a látogatók.
A kiállítás tartalmának szakmai összeállításában a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Szabadalmi Hivatal, a Magyar Feltalálók Egyesülete, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány és a Magyar Tudományos Akadémia, valamint hazai innovatív vállalkozások működtek közre.
A kiállítás látogatói elsősorban a fiatalok és a gyermekek, ezért életkori sajátosságaikat figyelembe véve állították össze a számítógépes játékokat.
Családi programnak is ajánlható a Millenáris, hiszen minden korosztály megtalálja az érdeklődésének leginkább megfelelő látnivalót, sőt annál sokkal többet is, bővítheti ismereteit, megismerhet új módszereket az oktatásban és a kutatásban, és akár saját maga is kutatóvá válhat egy-egy helyszínen. Virtuális klónozást végezhet, új szemléltető pedagógiai módszereket ismerhet meg, ahol a laborkísérletek helyett a „Legyél Te is felfedező" vagy a „Te is lehetsz Nyomozó" tanulókísérletekkel találkozhat. Ez a módszer Genius díj, Hundidac Nagydíj, Magyar Innováció Díj elismerést kapott, tehát érdemes kipróbálni.
Csordásné Anda Éva: Alaposan – alapozó matematikatanítási módszerét harminc éves tanári gyakorlata, és a választott tantárgy átadásának őszinte vágya hozta létre a MATANDA-KORONGOS ABAKUSZ-t. A feltaláló hölgy mutatta be az eszközt, amellyel díjat nyert a kiállításon. A piros-kék korongok segítenek a sorozatok összefüggését, a helyi-értékek meghatározását és még számtalan dolgot megérteni, szemléltetni ovisoknak, alső tagozatosoknak.
Találkozhatunk olyan érdekességgel is, mint a sakkgömb, amely „sakktábla" szélek és sarkak nélkül!
Nehéz lenne felsorolni a rengeteg találmányt és lehetőséget, inkább igényfelkeltésnek szánom ezt a cikket, javasolva mindenkinek, hogy személyesen győződjön meg róla, mennyi érdekességet kínál a Klikk 3.0 a Millenárison a Jövő Házában.
Lenhardt Ibolya