Kritikán aluli internetes utastájékoztatás a BKV-nál
A Paraméterkönyv bevezetése jelentős, szinte minden járatra kiterjedő változásokat hozott a budapesti tömegközlekedésbe. A VEKE aktívan részt vett a kidolgozásban, és büszkék vagyunk arra, hogy a korábbi, drasztikus járatritkításról szóló tervezeteket széleskörű civil összefogással sikerült megakadályoznunk. A VEKE minden eszközzel segítette és segíti a Paraméterkönyv bevezetését, számos menetrendi és hálózati problémát jeleztünk időben és még a táblaszerelésben is részt vettünk. Az elmúlt napok tapasztalatai alapján azonban nem hagyhatjuk szó nélkül a megvalósítás mélypontját: az utastájékoztatás színvonalát.
A Paraméterkönyv bevezetése jelentős, szinte minden járatra kiterjedő változásokat hozott a budapesti tömegközlekedésbe. A VEKE aktívan részt vett a kidolgozásban, és büszkék vagyunk arra, hogy a korábbi, drasztikus járatritkításról szóló tervezeteket széleskörű civil összefogással sikerült megakadályoznunk. A VEKE minden eszközzel segítette és segíti a Paraméterkönyv bevezetését, számos menetrendi és hálózati problémát jeleztünk időben és még a táblaszerelésben is részt vettünk. Az elmúlt napok tapasztalatai alapján azonban nem hagyhatjuk szó nélkül a megvalósítás mélypontját: az utastájékoztatás színvonalát.
Önmagában nehezen érthető, hogy 2008-ban, Európában igencsak egyedülálló módon miért még mindig csak a végállomási indulási időpontokat tüntetik fel a megállóhelyeken, az utasokat arra kényszerítve, hogy fejben adják össze a végállomási indulási időpontokat az általában a valósággal köszönőviszonyban sem lévő menetidőkkel.
A legigénytelenebb azonban a BKV honlapján történő utastájékoztatás színvonala. A közlekedési társaság honlapja önmagában is inkább hasonlít egy színes, villogó reklámokkal teli hirdetési rovatra, mint egy információs portálra, azonban a sokszor gondosan elrejtett forgalmi adatok többsége is hibás, értelmezhetetlen, használhatatlan. Az internetes utastájékoztatás a legolcsóbb és leghatékonyabb módja egy ilyen mérvű változás kommunikálásának. A BKV az internet nyújtotta lehetőséget azonban félretájékoztatásra használja, lejrát és valótlan információkat tartalmazó tájékoztatók és több tucatnyi hibás vagy hiányos menetrend áll az érdeklődők rendelkezésére a bkv.hu-n. A menetrendek fele elavult, az újonnan indult és a már rég megszűnt járatok vegyesen, összekeverve, még avatott szemek számára is nehezen kikereshető módon, ömlesztve tárulnak az olvasók elé. A teljes hálózatot bemutató térkép nem elérhető, ahogy egyébként ez nyomtatott formában sem hozzáférhető – szintén az uniós fővárosok közül egyedülálló módon. A változásokról egyetlen aktuális tájékoztató sem található a honlapon, a kitett tájékoztató rég nem aktuális. A bkv.hu jelen formájában teljesen alkalmatlan arra, hogy a változásokat megismerjék a budapestiek, pedig a szűkszavú tájékoztatók a honlapra irányítják az érdeklődőket. A külföldieknek sincs könnyű dolga: egyetlen aktuális, valós adatokat tartalmazó idegen nyelvű tájékoztató sem található a honlapon vagy akár máshol, pl. a pénztárakban.
A BKV új vezérigazgatója a szolgáltatási színvonal emelését, az utasok elégedettségének növelését tűzte ki zászlajára, amit maximálisan támogatunk. Ezen az úton az első lépést a milliárdos beruházás nélkül, mindössze szemléletváltással kezelhető problémák megoldása jelentheti – ilyen a kritikán aluli színvonalú utastájékoztatás azonnali javítása, a bosszantó és az utasokat félretájékoztató hibák haladéktalan kiküszöbölése. Ezt követően pedig mihamarabb egy London, Párizs vagy akár csak Prága közlekedési társasága honlapjának színvonalát megközelítő BKV weblap elkészítése.