A kép középen Lados Árpád, a magyar metrómérnökA kép középen Lados Árpád, a magyar metrómérnökA malajziai Kuala Lumpur Délkelet Ázsia egyik leggyorsabban fejlődő városa, erőtől duzzadó ázsiai tigris. A természet mégis évről évre azzal fenyegeti, hogy térdre kényszeríti trópusi viharokkal, fékevesztett folyókkal és szörnyű árvizekkel. A megoldást egy nagyszerű ötlet jelenti.

 

A kép középen Lados Árpád, a magyar metrómérnökA kép középen Lados Árpád, a magyar metrómérnökA malajziai Kuala Lumpur Délkelet Ázsia egyik leggyorsabban fejlődő városa, erőtől duzzadó ázsiai tigris. A természet mégis évről évre azzal fenyegeti, hogy térdre kényszeríti trópusi viharokkal, fékevesztett folyókkal és szörnyű árvizekkel. A megoldást egy nagyszerű ötlet jelenti.

 

 Építsünk egyetlen hatalmas közúti és vízelvezető alagutat, egyenesen át a városon. Amikor a folyók kilépnek a medrükből, az alagút közlekedő szintjei tágas csatornákká alakulva vezetik el a tajtékzó vizet a város utcái alatt. Az ország sokmilliárd dolláros gazdasága így száraz lábbal menetelhet tovább odafent. Egy kivitelezési hiba viszont sok millió dollár értékű ingatlant és százak életét veszélyeztetheti. Ez lesz a világ első kombinált közúti és vízelvezető alagútja, amely mintául szolgálhat más, árvizektől sújtott országok számára is.

    A modern ázsiai világváros, Kuala Lumpur két nagy folyó, a Klang és a Gombak összefolyásánál áll. A vízi utak több mint egy évszázadon át a maláj főváros verőereiként szolgáltak. Ma viszont ezek jelentik a várost fenyegető legnagyobb veszélyt. Az évről évre Malajziára zúduló trópusi viharok idején a folyók megáradnak. Amikor az árhullám eléri Kuala Lumpurt, a folyók kilépnek a medrükből és elöntik a város központját. Az ilyen árvizek nyomának eltüntetése milliókat emészt fel, a város gazdasági élete pedig napokra megbénul.

    A maláj kormányzatnak mindenképpen megoldást kellett találnia erre a problémára. A nyertes javaslat radikális tervet fogalmazott meg, amely az árvizek gondját és a város riasztóan romló közlekedési helyzetét egy csapásra oldaná meg. A terv neve SMART. Az angol betűszó jelentése: Esővíz Elvezető és Közúti Alagút.

Az alapötlet megdöbbentően egyszerű: 9,7 kilométer hosszú alagút épül Kuala Lumpur alatt, amely az északi Klang folyó vizét biztonságosan levezeti a déli Kerayong folyóba. Ennek 3 kilométeres szakaszában építik meg aztán a kétszintes, fizetős autópályát, amely a városi közlekedés gondjait hivatott enyhíteni. Az úttest alatt, amelyen az emberek munkába járnak, a víz egy zárt elvezető csatornán folyik le. Ám ez még nem minden. A SMART attól válik igazán egyedi alkotássá, hogy a várost a lehető legrosszabb eseményekkel szemben is felvértezi. Ha a folyón nagyobb árhullám közeledne Kuala Lumpur felé, akkor a két közúti folyosót is lezárják, és vízelvezető csatornaként hasznosítják. Az ár levonul a város alatt, és nem érinti az ország sokmilliárdos gazdasági életét.

    Ez az első ilyen alagút a világon, ám egy ilyen különleges építmény kivitelezése alig 20 méterrel a nagyvárosi utcák alatt óriási nehézségekkel jár. A maláj mérnöki szakma és az építőipar nagyágyúi számára ez a fajta alagútfúrás azonban újdonság. A megoldást a nagy tapasztalattal rendelkező magyar alagútépítő szakember, Klados Gusztáv felkérése jelentette. Ő az alagutak bajnoka, a világ legnagyobb föld alatti beruházásain, köztük a Franciaországot Angliával összekötő Csalagút építésén is dolgozott. Most az ő felelőssége, hogy még a következő nagy vihar előtt befejezze a SMART alagutat. Elsődleges szempontja a gép üzemeltetése és az ütemterv betartása. Ugyanakkor arról is gondoskodnia kell, hogy pontosan az előírt pályán haladjon.

    A SMART ideális vonala egy egyenes szakasz volna, ez azonban sajnos nem volt lehetséges. Ennek oka, talán meglepő módon, a helyi ingatlan törvény. Malajziában a telektulajdonosok nem csupán a földterülettel rendelkeznek, hanem mindennel, ami alatta van, egészen a Föld magjáig. Mivel az alagút eredeti útvonala több száz magánterület alatt haladt át, a városnak minden egyes tulajdonostól meg kellett volna vásárolniuk a fúrás jogát, beleértve Kuala Lumpur egyik legelőkelőbb golfklubját is. Ez több millió dollárral megnövelte volna a beruházás költségét. A hatalmas alagutat ezért a város tulajdonában lévő földterület, az utcák és autóutak alatt vezették el. Így azonban a SMART több éles kanyart is tesz. Egy négy emelet magas, háztömbnyi hosszúságú fúrógéppel 20 méterrel a föld alatt nem könnyű bekanyarodni.

    Az alagutakat igyekszünk a lehető legkisebb ívvel kialakítani. Egy ekkora alagútnál a 250 méter sugarú ív már nagyon szűknek számít. Különleges gépeket kellett rendelnünk, hogy ezt a helyzetet kezelni tudjuk – mondja Klados az építkezés nehézségeivel kapcsolatban. – Egy 9 kilométeres alagút megépítése egy városban, ilyen közel a felszínhez, több mint nehéz geológiai viszonyok között nem kis dolog.

    A SMART a maga nemében elsőként elkészült építményként vonul be a történelembe. Olyan eredmény ez, amit az építői sohasem fognak elfelejteni. Ez a modern világ egyik legnagyszerűbb alkotása. Amikor a természet legközelebb Délkelet Ázsiára zúdítja haragját, Malajzia virágzó fővárosában zavartalanul zajlik majd az élet. Most a National Geographic Channel bemutatja, milyen problémákkal, nehézségekkel kellett szembeszállni az alagútépítőknek, akik Klados Gusztáv mellett sajátították el a mesterséget, és ma már tapasztalt alagútépítők.

    A filmet a National Geographic Channel az alábbi időpontokban vetíti:

    2008. november 29. Szombat 21:00

    2008. november 29. Szombat 3:00

    2008. december 10. Szerda 22:00

    2008. december 10. Szerda 1:00

    2008. december 10. Szerda 4:00

    2008. december 11. Csütörtök 10:00

    2008. december 11. Csütörtök 15:00

    2008. december 14. Vasárnap 13:00

   

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük