„Magyarnak lenni nehéz, de nem lehetetlen.”
9 perc olvasás
A 2012-ben a Csíksomlyói búcsúra induló két zarándokvonat, a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz közlekedéséről, valamint a zarándokút programjainak részleteiről közös sajtótájékoztatót tartott a MÁV-START Zrt. és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt., valamint az utazást szervezők.
A 2012-ben a Csíksomlyói búcsúra induló két zarándokvonat, a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz közlekedéséről, valamint a zarándokút programjainak részleteiről közös sajtótájékoztatót tartott a MÁV-START Zrt. és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt., valamint az utazást szervezők.
Az eseményre a Csíksomlyó expresszt vontató, a legendás Aranycsapat képével díszített Taurus mozdonyon és az erdélyi különvonatban futó 88-81 sor. étkezőkocsiban a Keleti pályaudvar 9-es vágányán került sor. A sajtótájékoztató meghívott vendége volt Buzánszky Jenő az Aranycsapat legendás futballistája. Kővári Zsolt, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, Rácz Imre, a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója, illetve a szervezők képviseletében T. Hámori Ferenc, az Indóház Magazin főszerkesztője és Mező Tibor, a Kárpáteurópa utazási iroda ügyvezetője ismertették a pünkösdi zarándokvonatok múltját és jelenét.
24 kocsi áll rendelkezésre a mozdonyokkal, ami 1500 személy utaztatását teszi lehetővé erre a gyönyörű vidékre. Rácz Imre elmondta, hogy az Aranycsapat mozdonya folyamatosan dolgozik. Ez annak a teljesítménynek köszönhető, amit ők, az aranycsapat annak idején nyújtottak és ez nemcsak egy eredmény, hanem egy munka, egy csapatmunka, egy szellemiség, ami a mai napra is üzen nekünk. Ezt az üzenetet fogja az Aranycsapat mozdony elvinni. Mező Tibor szerint felejthetetlen az a fogadtatás, amiben részesítik a zarándokvonatok vendégeit. A jelmondatuk, egyek vagyunk.
Pünkösdi zarándokvonatok 2008 – 2012.
Ma már vasút- és pünkösdi zarándokvonat történelem: 2008 májusában indult első útjára a Székely gyors különvonat. Szervezői: az Indóház vasúti magazin és a Kárpáteurópa utazási iroda. De nem lett volna a Székely gyors, ha 2007-ben a Budakeszi Kultúra Alapítvány tagjai nem szorgalmazzák az időközben emlékhellyé nemesedett, a történelmi Magyarország határán álló „30-as számú MÁV-őrház" felújítását Gyimesbükkön. És a zarándoklat ötletgazdái úgy vélték: a legkeletibb őrház átadására különvonatot kell indítani – magyar mozdonnyal (a koronás címeres Nohabbal), magyar vasúti kocsikkal.
Az első, nehezen szavakba önthetően sikeres, felemelő utat azóta további három követte: az észak-erdélyi, Várad – Kolozsvár – Dés – Székelyföld útvonalon közlekedő Székely gyorshoz 2010-ben csatlakozott a Lőkösházánál kilépő, Gyulafehérvárt, Segesvárt és Brassót is útba ejtő Csíksomlyó expressz.
A két, változatlan népszerűségnek és egyre nagyobb elismertségnek örvendő különvonat jelentőségét érzékelteti, hogy a Székely gyors volt az első külön vonat a magyarság legnagyobb tömeget vonzó ünnepére, a csíksomlyói búcsúra. A Székely gyors volt az, amely 64 év után az első nappali vonatként közlekedett Budapest és a Székelyföld között. A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz szervezése közvetve vagy közvetlenül évről évre százaknak ad értelmes munkát, teendőt, ugyancsak több száz székely család fogadhat vendégeket, továbbá a két különvonat szakrális áhítattal várt gyimesbükki érkezése, a magyar mozdonyok tízezrek jóvoltából a helyszínen megéljenzett kigördülése az őrházhoz is jelentős mértékben hozzájárult egy új, erdélyi zarándokhely kialakulásához.
Idén ötödször kerekednek fel a különvonatok. Mindkét szerelvényt a MÁV-START Zrt. állítja ki, mindkét mozdony az államvasút kötelékébe tartozik – az Aranycsapat Taurust a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. üzemelteti. A Székely gyors menetrendje és útvonala a hagyományos: keletis indulás, csíkrákos-madéfalvi érkezés. A Csíksomlyó expressz azonban minden korábbinál hosszabb utat tesz meg: május 25-én 0:10 perckor indul Szombathelyről, hogy Sopront érintve Csornán, Kapuváron, Győrben és Tatabányán is megállva fusson be
Budapest-Keleti pályaudvarra, ahonnan 5:15-kor indul tovább Szolnok – Békéscsaba – Lőkösházára.
A vonatok idén már a hatezredik utasukat is elviszik Somlyóra és Gyimesbükkre. Május 29-én hajnalban, a Csíksomlyó expressz szombathelyi megérkezését követően pedig azt is elmondhatjuk, hogy immáron több mint 17500 kilométert tettek meg. Ez éppen a Budapest – Wellington-távolság légvonalban – tudvalevő, hogy Wellington a Föld átellenben lévő pontja…
A Székely gyors előképe. Az Észak-Erdély visszatérését követően rohammunkában megépített, a Szamosvölgy vasútjával az addig közvetlen vasúti összeköttetést híján maradt Székelyföldet összekötő Déda – Szeretfalva szakasz elkészültét követően 1943. július 1-jén indult el a vonatközlekedés hazánk akkor leghosszabb, 750 kilométeres viszonylatán. Az egy motor-, illetve két négytengelyes személykocsiból álló, 502/503. számú, különleges díjszabású Székely gyorsmotorvonat hétfő, csütörtök és szombati napokon a Nyugatiból 7:02-kor indult, és tizenhat (Püspökladány, Nagyvárad, Rév, Csucsa, Bánffyhunyad, Kolozsvár, Dés, Szeretfalva, Déda, Maroshévíz, Gyergyószentmiklós, Marosfő, Madéfalva, Csíkszereda, Tusnádfürdő, Málnásfürdő) megállás után 19:17-kor futott be Sepsiszentgyörgyre. A visszaindulás másnap 8:24-kor, a budapesti érkezés 20:27-kor volt. Télen a vonatot kéttengelyes fűtőkocsi egészítette ki – 1944 tavaszán a motorkocsik gépterébe fűtőkazán beépítésével kísérleteztek. Sajnos, ezt már nem használhatták, a Székely gyorsmotorvonat ugyanis a front előretörése miatt csak 1944 nyaráig közlekedett.
Székely gyors (Szégy), Csíksomlyó expressz (Csex) – 2012. május 25-28.
A Csex 25-én, Szombathelyről indul 0:10-kor, majd a Keletiből 5:15-kor fut ki. Este 22 órakor érkezik célállomására, Madéfalvára. A Szégy 7:46-kor indul, és biharkeresztesi kilépéssel ugyancsak 22 óra magasságában tér madéfalvi nyugovójára. Tehát a két vonat végső soron ugyanonnan indul, és ugyanoda érkezik, csak más-más útvonalon.
A zarándokvonatok a Székelyföldön személyvonatként közlekednek: Csíksomlyó (26-a) és Gyimesbükk (27-e) napján is reggelente Madéfalváról kirajozva, északnak (Szégy), illetve délnek indulva (Csex) mennek el az egyes székelyföldi falvakba vendégeskedő utasaikért, hogy a nap végén ugyanoda vissza is vigyék a zarándokokat. Érkezésük Budapestre 28-án az esti órákban várható, de a Csex onnan még továbbmegy Szombathelyre. A zarándokvonatokról minden megtudható a www.karpateuropa.hu honlapon.
„Hosszú idő után indult újra útjára a Székely gyors. A Kárpáteurópa utazási iroda és az Indóház Vasúti magazin 2008-ban egyedülálló vállalkozásba kezdett. Különvonatot indítottak a csíksomlyói búcsúra tartó zarándokok számára, a második bécsi döntést követően Budapestet Erdély távoli részével összekötő vonat nyomán, Székely gyors néven. A járat 1944-ben, Észak-Erdély elvesztését követően megszűnt és csak nemrég indult újra útnak. Nem véletlenül mondták a szerelvényt nemzeti lobogókkal váró székelyek a zarándokoknak:
késtetek…, késtetek 64 évet.
A csíksomlyói búcsú a román diktátor Ceaucescu bukása után az erdélyi és anyaországi magyarok százezreinek ökunemikus istentiszteletévé, szent találkozójává vált. Ide vitt először egy esztendeje nyolc kocsiban négyszáz zarándokot a kultikus Nohab dízel mozdony. A zarándokokat Erdő Péter bíboros prímás érsek áldása kísérte a csíksomlyói búcsúra.
A Kárpáteurópa utazási iroda 2012-ben is elindítja a különvonatokat. Az egyik a már jól ismert Székely gyors, a másik Csíksomlyó expressz néven fog közlekedni 1600 utassal.
A vasútbarátok mindkét vonat mozdonyával elégedettek lehetnek. Míg a Székely gyorsot a csodálatosan felújított veterán Nohab, addig a Csíksomlyó expresszt a vadonatúj, a legendás, magyar aranycsapat, az angolok feletti 6:3-as győzelmet aratott futballválogatott játékosainak arcmásával díszített Taurus fogja húzni." (Kárpáteurópa magazin)
Buzánszky Jenő, a CSEX kapitánya. A zarándokvonat kapitányává a közelmúltban választották meg a 87 éves Buzánszky Jenőt, az Aranycsapat legendás futballistáját. A Csíksomlyó expresszt ugyanis az ötvenes évek nagyszerű magyar aranycsapatának tablójával, Puskás, Bozsik, Grosics, Buzánszky és a többiek arcmásával feldíszített MÁV-Taurus mozdony (470 010) vontatja. Az aranycsapat jobbhátvédje már három alkalommal volt a csíksomlyói búcsún és a legnagyobb örömmel vállalta a „kapitányságot". Egyrészt dombóvári vasutascsaládból származik, és a második világháborút követően két évig vasúti tisztként dolgozott, másrészt katolikus családban nőtt fel. Erdély máig a legnagyobb hívószó számára – az 1940-es visszatéréskor átvonatozott oda édesapjával. A focipályán pedig kemény küzdelmeket vívtak a szomszédos ország válogatottjával – Buzánszky Jenő is ott volt a Népstadion gyepén, amikor 1954 szeptemberében 5:1-re vertük Romániát. Ma sem tétlenkedik: minden májusban egy gyermekmentő alapítvány szervezésében Csíkszentdomokoson hetven-nyolcvan székelyföldi iskolás csapat küzd a nevükkel fémjelzett kupáért.
Ez az út szinte körbejárva megmutatja Erdély szépségét – mondta. Nagy örömet fognak szerezni a magyarok a magyaroknak, ezen a magyar-magyar találkozón. Azt hiszem ez páratlan világviszonylatban is. Mindenki olyan emlékeket kap, hogy emlékezni fog erre, és az öröm megmarad.
A szervezők reményei szerint a zarándokokat és a vonatokat Kiss-Rigó László szeged-csanádi megyés püspök, valamint Tőkés László református püspök fogja szent áldásban részesíteni.
A zarándokok, mint korábban, most is falusi turizmus keretein belül, székely családoknál alszanak Felcsíkban ás Alcsíkban. Az utasokat a szálláshelyekről a különvonat hozza, viszi a programok helyszínére. Természetesen idén is eljutnak az ezeréves határra, ahol eszükbe juthat a híres Széchenyi idézet:
„Magyarnak lenni nehéz, de nem lehetetlen."
Lantai József