Megállt az élelmiszer-kiskereskedelem mennyiségi forgalmának csökkenése Magyarországon
3 perc olvasásStabil maradt a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben eladott áru mennyisége az első negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor tizenegy európai országban csökkent a mennyiségben mért forgalom; például Írországban 5, Szlovákiában 4, Csehországban és Franciaországban 2-2 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat húsz európai országot érintő elemzése a trendekről.
Stabil maradt a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben eladott áru mennyisége az első negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor tizenegy európai országban csökkent a mennyiségben mért forgalom; például Írországban 5, Szlovákiában 4, Csehországban és Franciaországban 2-2 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat húsz európai országot érintő elemzése a trendekről.
A húsz vizsgált országban átlagosan 0,5 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el az élelmiszer-kiskereskedelemben idén január-márciusban, mint a tavalyi első negyedévben. Hasonlóan alacsony növekedés jellemezte a legutóbbi négy negyedévet. Most legdinamikusabban Törökországban és Portugáliában emelkedett a forgalom, plusz 4-4, valamint Spanyolországban, plusz 2 százalékkal.
„A mennyiségi eladásokat a múlt év végi és 2009 eleji infláció befolyásolta a legjobban" – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. – „Különösen szembetűnik a mennyiségi mutatók nagyarányú csökkenése Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban".
Értéket tekintve az első negyedévben 3 százalék az európai átlagos növekedés, a tavalyi hasonló periódushoz képest. A plusz 4 százalékos magyarországi mutató a harmadik legnagyobb, Törökország és Norvégia után. Két országban csökkent a forgalom értékben is; Írországban 4, Szlovákiában 2 százalékkal.
„A forgalom értékben mért növekedése minden eddiginél jobban függ az árak emelkedésétől" – kommentálja az adatokat a Nielsen. – „A valutaárfolyamok hullámzása pedig gátolta az árak csökkentését több országban is, így Magyarországon, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban".
A legmagasabb, átlag 5 százalékos drágulást Magyarország mellett Finnországban, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban regisztrálta a Nielsen. Viszont Portugáliában 2 százalékkal csökkent az átlagár, Spanyolországban pedig 0 százalékos a mutató.
Táblázat. Néhány országban az élelmiszer és háztartási vegyiáru – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmának alakulása a legutóbbi öt negyedév során. Százalékban, mindig az előző év hasonló időszakához képest.
Ország |
2008 I. negyedév |
2008 II. negyedév |
2008 III. negyedév |
2008 IV. negyedév |
2009 I. negyedév |
Európai átlag |
+ 2,6 |
+ 0,4 |
+ 0,2 |
+ 0,4 |
+ 0,5 |
Magyarország |
0 |
– 1,7 |
– 3,0 |
– 3,5 |
– 0,4 |
Szlovákia |
+ 3,9 |
+ 3,6 |
+ 2,6 |
0 |
– 3,8 |
Csehország |
+ 7,8 |
+ 3,3 |
+ 0,8 |
+ 0,4 |
– 1,6 |
Lengyelország |
+ 12,2 |
+ 7,2 |
+ 10,4 |
+ 9,6 |
+ 1,4 |
Ausztria |
– 0,7 |
– 1,9 |
– 2,2 |
– 1,0 |
– 0,4 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Néhány országban az élelmiszer és háztartási vegyiáru – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának növekedése a legutóbbi öt negyedév során, nominálisan. Százalékban, mindig az előző év hasonló időszakához képest.
Ország |
2008 I. negyedév |
2008 II. negyedév |
2008 III. negyedév |
2008 IV. negyedév |
2009 I. negyedév |
Európai átlag |
8,9 |
6,5 |
6,6 |
4,6 |
0,5 |
Magyarország |
8,8 |
7,4 |
5,7 |
5,2 |
4,4 |
Szlovákia |
8,1 |
7,6 |
7,3 |
5,4 |
– 2,4 |
Csehország |
16,6 |
12,6 |
10,0 |
7,1 |
1,0 |
Lengyelország |
19,2 |
12,7 |
15,6 |
14,2 |
4,3 |
Ausztria |
4,3 |
3,4 |
4,0 |
2,8 |
1,9 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A Nielsen "Growthreporter" címmel negyedévenként teszi közzé elemzését az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum európai kiskereskedelmi forgalmáról, huszonegy ország, köztük Magyarország adatai alapján. A jelentés azon kategóriák elemzésén alapul, amelyek forgalmát a Nielsen valamennyi országban folyamatosan méri.