Megugrott a száraz tészta fogyasztói ára és forgalma – Közel 27 milliárd forint a száraz tészta éves piacmérete
A száraz tészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti az évi 27 milliárd forintot. Értékben az eladások 21 százalékkal nőttek 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben több mint 52 ezer tonna tésztát adtak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom.
A száraz tészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti az évi 27 milliárd forintot. Értékben az eladások 21 százalékkal nőttek 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben több mint 52 ezer tonna tésztát adtak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom.
A fogyasztói átlagárak megugrottak az idén. Egy kilogramm száraz tésztáért a boltokban idén augusztus-szeptemberben 514 forintot kértek; ez 15 százalékkal több, mint a múlt évi hasonló periódusban, és 34 százalékkal haladja meg a tavalyelőttit.
A tészta az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer. Legnépszerűbb továbbra is a rövid 4 tojásos, amelyre a forgalom több mint egyharmada jut, mennyiségben is, értékben is.
Az összes eladott tészta mennyiségének fele négy tojásos. Bár a tendencia kis mértékben csökkenő. Ugyanígy a 8 tojásos részaránya is némileg kisebb lett. Valamelyest erősödött viszont a tojás nélküli tészta pozíciója.
A tésztapiacon jelentős súlyt képviselnek a kereskedelmi márkás termékek; az összes értékesített mennyiségből 38 százalékot képviseltek legutóbb augusztus-szeptemberben, szemben a tavalyi hasonló időszak 36, és a még korábbi 32 százalékával.
Az import tészták részesedése tovább csökkent: mennyiségben 2, értékben 1 százalékpont mínuszt regisztrált a Nielsen. Így a bolti eladásból 4-4 százalék jut rájuk mennyiségben is, értékben is.
A tészta-forgalom a különböző üzlettípusok között viszonylag egyenletesen oszlik meg. A hagyományos üzletek az eladásban nagy, bár csökkenő szerepet játszanak. Mennyiségben ugyanis a 0-400 négyzetméteres boltok piaci részesedése 45 százalékot ért el, 2007 október-2008 szeptemberben, ami 2 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél.
Mennyiségben a hipermarketre 25, míg a szupermarketet és diszkontot jelentő 401-2 500 négyzetméteres csatornára 30 százalék jut 2007 október-2008 szeptemberben.
Táblázat. Méret és tojástartalom szerint – mennyiségben – a legnagyobb
forgalmú tésztafajták kiskereskedelmi forgalmának megoszlása. Százalékban.
Tésztafajta |
2006 október- 2007 szeptember |
2007 október- 2008 szeptember |
Rövid négy tojásos |
39,0 |
38,5 |
Hosszú négy tojásos |
13,1 |
13,0 |
Rövid tojás nélküli |
13,6 |
14,3 |
Rövid nyolc tojásos |
11,2 |
11,1 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A száraz tészta – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus |
2006 október- 2007 szeptember |
2007 október- 2008 szeptember |
2 500 nm felett |
25 |
25 |
401-2 500 nm |
29 |
30 |
201-400 nm |
11 |
10 |
51-200 nm |
22 |
21 |
50 nm és kisebb |
13 |
14 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat