A száraz tészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti az évi 27 milliárd forintot. Értékben az eladások 21 százalékkal nőttek 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben több mint 52 ezer tonna tésztát adtak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom.

   

A száraz tészta éves kiskereskedelmi forgalma megközelíti az évi 27 milliárd forintot. Értékben az eladások 21 százalékkal nőttek 2007 október-2008 szeptemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben több mint 52 ezer tonna tésztát adtak el a boltokban egy év alatt. Itt stagnált a forgalom.

    A fogyasztói átlagárak megugrottak az idén. Egy kilogramm száraz tésztáért a boltokban idén augusztus-szeptemberben 514 forintot kértek; ez 15 százalékkal több, mint a múlt évi hasonló periódusban, és 34 százalékkal haladja meg a tavalyelőttit.   

    A tészta az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer. Legnépszerűbb továbbra is a rövid 4 tojásos, amelyre a forgalom több mint egyharmada jut, mennyiségben is, értékben is.

    Az összes eladott tészta mennyiségének fele négy tojásos. Bár a tendencia kis mértékben csökkenő. Ugyanígy a 8 tojásos részaránya is némileg kisebb lett. Valamelyest erősödött viszont a tojás nélküli tészta pozíciója.

    A tésztapiacon jelentős súlyt képviselnek a kereskedelmi márkás termékek; az összes értékesített mennyiségből 38 százalékot képviseltek legutóbb augusztus-szeptemberben, szemben a tavalyi hasonló időszak 36, és a még korábbi 32 százalékával.

    Az import tészták részesedése tovább csökkent: mennyiségben 2, értékben 1 százalékpont mínuszt regisztrált a Nielsen. Így a bolti eladásból 4-4 százalék jut rájuk mennyiségben is, értékben is.

    A tészta-forgalom a különböző üzlettípusok között viszonylag egyenletesen oszlik meg. A hagyományos üzletek az eladásban nagy, bár csökkenő szerepet játszanak. Mennyiségben ugyanis a 0-400 négyzetméteres boltok piaci részesedése 45 százalékot ért el, 2007 október-2008 szeptemberben, ami 2 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél.

    Mennyiségben a hipermarketre 25, míg a szupermarketet és diszkontot jelentő 401-2 500 négyzetméteres csatornára 30 százalék jut 2007 október-2008 szeptemberben.  

Táblázat. Méret és tojástartalom szerint  – mennyiségben – a legnagyobb

forgalmú tésztafajták kiskereskedelmi forgalmának megoszlása. Százalékban.

Tésztafajta

2006 október-

2007 szeptember

2007 október-

2008 szeptember

Rövid négy tojásos

39,0

38,5

Hosszú négy tojásos

13,1

13,0

Rövid tojás nélküli

13,6

14,3

Rövid nyolc tojásos

11,2

11,1

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. A száraz tészta – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2006 október-

2007 szeptember

2007 október-

2008 szeptember

2 500 nm felett

25

25

401-2 500 nm

29

30

201-400 nm

11

10

51-200 nm

22

21

50 nm és kisebb

13

14

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük