Mik a veszélyei a gyermekkori meztelen képeknek: világméretű figyelmeztető kampány mutatja be a veszélyt!
3 tizenévesből 1 már biztosan látott nem megegyezésen alapuló, aktkép megosztást
Az eltűnt gyermekek nemzetközi napja alkalmából – 2022.május 25-én- az AMBER Alert Europe, a gyermekvédelemmel foglalkozó nem kormányzati szervezetek (NGO-k) és a világ 28 országának bűnüldöző szervei új kampányt indítanak a „THINK BEFORE YOU SHARE” mottóval. ( magyarul: GONDOLKOZZ, MIELŐTT MEGOSZTOD! – mottóval)
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet egy olyan témára, amely az elmúlt években egyre inkább a kiskorúak problémájává vált – a saját készítésű meztelen képek, más néven „aktképek” megosztása.
A COVID-19 járvány a közösségi médiaplatformok folyamatos növekedésével együtt megnövelte a naponta feltöltött és megosztott, saját készítésű, meztelen tinédzser képek számát az interneten. Az Internet Watch Foundation (IWF) szerint 2019 óta drámai, 77 százalékos növekedés tapasztalható. Ez az aggasztó viselkedés a fiatalabb generációk körében már normálisnak számít, olyannyira, hogy minden harmadik tinédzser bevallotta, hogy látott már nem konszenzuálisan megosztott aktfotókat.
Frank Hoen, az AMBER Alert Europe elnöke és alapítója szerint: „A közösségi média és az üzenetküldő alkalmazások egyre népszerűbbé váltak a tizenévesek körében, mint a szexualitásuk felfedezésének és kifejezésének eszközei. Ebbe beletartozik az is, hogy meztelen képeket készítenek és osztanak meg magukról. Sok tizenéves úgy érzi, hogy ez teljesen ártalmatlan, és bízik abban, hogy képeik csak a címzettnél maradnak. Sajnos a valóság azt tanítja, hogy ez gyakran nem így van. Szeretnénk felhívni a tizenévesek figyelmét arra, hogy az ilyen jellegű, saját magukról készített képek megosztása messzemenő következményekkel járhat az egészségükre és a jólétükre nézve, és szexuális zsaroláshoz és kényszerítéshez – akár büntetőeljáráshoz is vezethet
Az Innocean Berlin és a Zauberberg Productions által készített film és a kampány plakátjai egy sokak számára átélhető helyzetet ábrázolnak: szerető szülők, akik aranyos, meztelen babaképeket osztanak meg gyermekeikről barátaikkal és családtagjaikkal. Bár a kampány célja nem az, hogy a szülőket visszatartsa az ártatlan babafotózástól, ez az ismerős jelenet arra szolgál, hogy felhívja a tizenévesek figyelmét arra, hogy senkire sem lehet rábízni a meztelen képeiket, még a szüleikre sem.
Ezt a fontos üzenetet egy érzékeny témáról könnyed hangnemben adják át – ez olyasmi, amivel a fiatalabb generáció is azonosulni tud. Ahogy Ricardo Wolff, az Innocean Berlin ügyvezető kreatív igazgatója mondja: „Gyakran a humor a legjobb módja annak, hogy egy komoly témával foglalkozzunk. Így amikor barátaink az AMBER Alert Europe-nál arra kértek minket, hogy dolgozzunk ki egy koncepciót, amely felhívja a figyelmet a kiskorúak aktfotóinak megosztására, a komédiához fordultunk. De egy erőteljes, igaz csavarral. Azzal, hogy egy 15 éves születésnapos lányt ábrázolunk, akinek a szeme előtt olvad el a hírneve, miközben a szülei büszkén túlságosan is megosztják a kisgyermekkori aktfotóit, olyan üzenetet küldünk, amely a gyerekekhez is eljut. Biztos vagyok benne, hogy nevetni fognak, de legbelül pontosan tudni fogják, hogy mit NEM szabad ezentúl tenniük.”
A Micky Suelzer által rendezett és Sven Schrader fotóival készült kampány az AMBER Alert Europe éves kampányát indítja útjára. A tervek szerint a kampány a közösségi médiában és a digitális reklámképernyőkön világszerte látható lesz, és a minisztériumok, a nemzeti rendőri szervek és az eltűnt és kizsákmányolt gyermekekkel foglalkozó nem kormányzati szervezetek világszerte megosztják majd.
Felelősségi nyilatkozat
Az AMBER Alert Europe Alapítvány azzal a céllal hozta létre ezt a kampányt, hogy felhívja a tizenévesek és szüleik vagy törvényes képviselőik figyelmét arra, hogy a személyes aktképek készítése és online megosztása jelentős és nemkívánatos következményekkel járhat. Az AMBER Alert Europe Alapítvány számára rendkívül fontos a gyermekek jogainak tiszteletben tartása és védelme, valamint a gyermekek számára biztonságos környezet megteremtéséhez való hozzájárulás.
Ez a kampány, beleértve a fotózást és az egész alkotási folyamatot, ennek a filozófiának a tiszteletben tartásával jött létre. Ezért a kampányhoz a gyermek meztelenségét ábrázoló képeket hivatásos fotós készítette a gyermek mindkét törvényes képviselőjének jelenlétében és kifejezett jogi hozzájárulásukkal. A képeken szereplő gyermek arcát és érzékeny testrészeit digitális homályosító szoftver segítségével eltakarják és felismerhetetlenné teszik.
E kampányhoz Édith Piaf „Non, je ne regrette rien” című dalának minden szerzői és szomszédos jogát Európában tisztázták.
forrás: https://www.amberalert.eu/news/think-before-you-share