Milliárdokat spórolna meg az állami autók flottakövetése
3 perc olvasásAz üzleti szektorban átlag 20-25 százalékos megtakarítást jelent, ha egy vállalat az autóit GPS alapú nyomkövetéssel látja el. Az állami szféra óvatos becslések szerint is legalább ennyit spórolhatna, ha a közpénzből fenntartott autók esetében is kötelezően bevezetnék a flottafelügyeletet. Bár előfordul, hogy néhány állami intézmény tendert ír ki ilyen rendszerekre, a jelenség még messze nem általános.
Az üzleti szektorban átlag 20-25 százalékos megtakarítást jelent, ha egy vállalat az autóit GPS alapú nyomkövetéssel látja el. Az állami szféra óvatos becslések szerint is legalább ennyit spórolhatna, ha a közpénzből fenntartott autók esetében is kötelezően bevezetnék a flottafelügyeletet. Bár előfordul, hogy néhány állami intézmény tendert ír ki ilyen rendszerekre, a jelenség még messze nem általános.
Tapasztalat, hogy ha egy cég GPS alapú flottafelügyelettel látja el autóállományát, meg tudja takarítani a járművek üzemben tartási költségének mintegy 20-25 százalékát. A megtakarítás jelentős része a járművek útvonalainak, használatának ésszerűsítéséből és az engedély nélküli, magáncélú használat megszűnéséből, számon kérhetőségéből származik. Mindezekből a személyautók esetében még nagyobb megtakarítás érhető el, márpedig az állami vagy egyéb közpénzből üzemeltetett járművek többsége ilyen.
Bár pontos, összesített és nyilvános adat nincs a közpénzből üzemeltetett autók számáról, a tavaly év végi központosított üzemanyag beszerzés 50 millió literről szól, ami 95-ös benzinnel és 300 forintos árral számolva is 15 milliárd forint. Ha feltételezzük, hogy a szabálytalan magánhasználat a közpénzen fenntartott járműveknél sem több, mint az üzleti szférában, a 20-25 százalékos különbség 3-4 milliárd forint megtakarítást eredményez csak az üzemanyagon. Ehhez járul hozzá a kevesebb használatból származó szervizköltség, valamint a menetlevelek és más kapcsolódó okmányok kiállításának automatizálása, ami további adminisztratív és bérköltség megtakarítást jelent.
Az állami autók flottakövetéséről szóló döntés nem jelentene hatalmas egyszeri kiadást, a piacon már számos olyan konstrukció született, melyben a beépített eszközök ára leasing, vagy elnyújtott fizetés formájában egyenlíthető ki – mondta el a járműkövetés területén vezető Secret Control GPS Kft. igazgatója. Varga László rámutatott, ahhoz, hogy jogszabályilag kötelezővé lehessen tenni a közpénzből működő autók felügyeletét, közbeszerzést kell kiírni, az autóhasználat szabályait a felügyeleti technológiai lehetőségekhez kell igazítani. Ami biztos, hogy a lépésnek csak jogi akadályai vannak, a technológia készen áll, és minden évben milliárdos megtakarítást jelentene hazánknak.