Mit kínál látogatóinak 2011-ben a Mezőgazdasági Múzeum?
Évindító tájékoztatón ismertette 2011. február 11-én a Magyar Mezőgazdasági Múzeum idei programját Bálint Ágnes kommunikációs munkatárs és Csók Márta projektmenedzser, közművelődési főosztályvezető.
Évindító tájékoztatón ismertette 2011. február 11-én a Magyar Mezőgazdasági Múzeum idei programját Bálint Ágnes kommunikációs munkatárs és Csók Márta projektmenedzser, közművelődési főosztályvezető.
A 2011-es Eseménynaptár tartalma:
-Időszaki kiállítások:
Kincsem-Imperiál. Híres magyar versenylovak – Nyitva: 2009. december 11-től
A Lótenyésztés, lóversenyzés – polgári társadalom kiállítás 2010.október 1-től látogatható.
Június 18-án, a Múzeumok Éjszakáján nyílik meg a múzeumban a lovas kiállítások harmadik, befejező része,;
A ló. Nemzeti ló-kiállítás
Február 13-ig látogatható a január 21-én nyílt Magyar Kézműves Remek bemutató.
Kilenc európai országban egyszerre nyílt meg 2011. január 26-án az élelmiszerekhez, s azok felhasználásához kapcsolódó ismeretek terjesztését felvállaló, „Egy csipetnyi Európa – A Taste of Europe" c. kiállítás, amely augusztus 31-ig tekinthető meg.
–Rejtélyek és titkok. Erdő – Interaktív kiállítás és játék: március 12. – május 1.
Az időszak során a korábbi, „Esőerdő" c. kiállításhoz hasonló interaktív élményekben lesz része a résztvevőknek.
-Kapcsolódó esemény április 16. – május 1. között a Húsvét 2011 – Kiállítás és tavaszköszöntő játék
Magyar asztalok – A Vendégvárás Művészete Egyesületének kiállítása – 2011. május 24-29.
Magyar kézművesség 2011 – 2011. június 28. – július 17.
Nemzetközi orchidea- és bromélia kiállítás – 2011. ősz
Díszmadár kiállítás – 2011. október 21-23.
Az elmúlt évi nagysikerű rendezvény folytatása.
Betlehemi Jászol – hagyományos kézműves kiállítás – 2011. december
Programok 2011 :
Farsangjárás, maskurázás – 2011. február 19.
A Víz Világ napja – 2011. március 22.
A Föld Világnapja – 2011. április 22.
Múzeumok Majálisa – a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében – 2011. május 14-15.
Madarak, fák napja – 2011. június 1.
Múzeumok Éjszakája – 2011. június 18.
Családi gabona-nap – 2011. augusztus 20.
Az „Egy csipetnyi Európa" kiállításhoz kapcsolódik.
Az Állatok Világnapja – 2011. október 1.
Múzeumok Őszi Fesztiválja – 2011. október 1. – november 12.
Az elmúlt évi, bevált programokkal.
Márton-napi mulatság – 2011. november 12.
Burgonya és hagyma nap – 2011. november 19.
Újbor és Sajt Fesztivál – 2011. november
Kézműves karácsony – 2011. december
A TÁMOP (Társadalmi Megújulás Operatív Program) program eredményei:
A projekt 2009. novemberében kezdődött és 2010. decemberében fejeződött be, így öt, egymást követő negyedéves ciklusban valósult meg. A program megvalósításához a múzeum 6 millió 50 ezer Ft-os támogatásban részesült.
A pályázat megvalósításának feltételei:
-A tárgyi feltételek között különösen fontos volt az Internet-hozzáférés, a múzeum weboldala, a korszerűen felszerelt konferenciaterem, a foglalkoztató-terem kisebb csoportok és a vetítőterem több csoport együttes foglalkoztatására.
-A személyi feltételek adottak voltak: olyan közművelők és muzeológusok, akik programgazdaként vagy a program lebonyolítóiként vettek részt a megvalósításban.
A múzeumban több, évtizedes gyakorlattal rendelkező múzeumpedagógus és drámapedagógus is dolgozik, akik a legkülönbözőbb szakterületeken bírnak tájékozottsággal (régész, történész, néprajzos, archeo-botanikus), sokan közülük tanár-szakos végzettségűek.
A többi országos gyűjtőkörű, fővárosi múzeummal összehasonítva a Mezőgazdasági Múzeum különleges erőssége a Vajdahunyadvár építészeti együttese, amely az épített és természetes környezet összhangját kínálva, szívesen látogatott színhely. Erre a vonzerőre épít a múzeum az un. „vártörténeti séták" megszervezésével, melyet most megújult formában hirdet az iskolák számára.
A programok, múzeum- és drámapedagógiai foglalkozások, az agrártörténet, az agrárgazdaság, a történelem, a néprajz tudományterületeiről merítették témáikat.
A pályázat megvalósításával általános cél volt, hogy a "Múzeumok Mindenkinek Program" országos célkitűzéseinek való megfelelés, a már évekkel ezelőtt megkezdett tevékenység tartalmi, módszertani csiszoltságának továbbfejlesztése, változatosabb formában való megvalósítása. Ennek konkrét tartalma: legyen a múzeum az élethosszig való tanulás hivatott helyszíne, megerősítve megjelenését, tartalmi gazdagodását (bővüljön a közönség számára ajánlott programok, foglalkozások, rendezvények kínálata, s váljon hozzáférhetővé mindenki számára).
Az elmúlt időszakban minden programot ingyenesen vehettek igénybe a látogatók.
A cél és az eddigi eredmények:
-találja meg a múzeum saját közönségét,
-emelje magasabbra tevékenységének jelenlegi szintjét (a gyűjteményeket muzeológusok mutassák be),
-a múzeum alakítsa ki rendszeresen visszatérő látogatói körét egy tíz-részes speciális foglalkozás-sorozat elindításával,
– keltse fel a pedagógusok körében az egymásra épülő foglalkozások iránti igényt, ezzel téve hatékonnyá és termékennyé a gyermekek részvételét a múzeumi foglalkozásokon,
– a múzeumi órák, tematikus foglalkozások a kínálat részévé váltak, ezzel bővült a program-sor is (több rendezvény válik stabil részévé a kínálatnak, pl. gasztro-(családi) napok, szünidei programok),
– szélesedett a fogyatékkal élők számára nyújtott programkínálat (speciális foglalkozások),
– rengeteg tapasztalattal lettek gazdagabbak a munkatársak, látható az igény,hogy mit keresnek az emberek,
a szünidei foglalkoztató napok programját is tovább csiszolható módszertanilag,
– a projekt megvalósításával ismertebbé váltak a kiállítások és a gyűjtemények,
– létrehozták az intézményi honlap akadálymentes változatát,
– folyamatos partnerség alakult ki az iskolákkal a múzeumpedagógiai foglalkozások révén, a kínálat egyéni pedagógiai igények szerint bármikor módosítható, változtatható,
– új oktatási segédanyagokat, : speciális, alkalomból készíttetett vagy vásárolt oktatási segédanyagokat (puzzle-k, oktató kártyák, viseletek, öltözetek, kártya a halfajtákról, halas játékkészlet, műtárgymásolatok) alkalmaztak, amelyek elősegítették, hogy új ismeretekhez újszerű módon jussanak a résztvevők.
Milyen volt az érdeklődés?
A TÁMOP pályázat keretében résztvevők létszáma:
Két „múzeumi óra" sorozat: kb. 240 fő,
két tematikus foglalkozás-sorozat: kb. 400 fő,
szabadegyetemi előadás-sorozat: kb. 200 fő,
drámapedagógiai műhelymunka-sorozat: kb. 200 fő,
speciális foglalkozás-sorozat: kb. 200 fő,
három családi gasztro-nap (Tök-nap, Gabona-nap, Burgonya-nap): kb. 400 fő,
két szünidei gyermekfoglalkoztató nap-sorozat: kb. 300 fő.
Összesen: 1.940 fő vett részt a foglalkozásokon, családi napokon, szünidei gyermekfoglalkoztató napokon.
A múzeum kommunikációja sikeresnek mondható; a résztvevők széles merítési körből kerültek ki, a projekt kapcsán értesítették az összes, mezőgazdasági szakoktatásban résztvevő intézményt, a főváros összes általános és közép-iskoláját, többekkel a látogatások révén közvetlen kapcsolatban is állanak, akár szerződés kötés révén is. Az oktatási intézményekkel a jövőben is együttműködési szerződések megkötésére törekszik a múzeum. Lényege; a pedagógusok konkrétan illeszthessék az iskolai órákhoz az itt tanultakat, látottakat. Olyan ismereteket, amelyeket csak itt lehet megszerezni.
A múzeum az un. Múzeum Iroda keretében köt együttműködési megállapodást, ilyen jött létre pl. a III. kerületi Önkormányzat Óvoda Általános Iskola Egységes Gyógypedagógiai intézményével, az enyhén fogyatékos, hátrányos helyzetű gyerekek gondozójával. Ingyenesen biztosítja a múzeum számukra a múzeumi órákat, a foglalkozásokon résztvevő osztályok évente cserélődnek. Az interaktív órákat muzeológusok és múzeum-pedagógusok tartják, a gyerekek kézzel fogható, hazavihető produktumokat hoznak létre, szórakozva tanulva.
A pályázat fenntarthatósági követelményének eleget téve; ezek a programok a következő 4 évben ismétlődni fognak.
A projekt megvalósításával, értelemszerűen, a múzeum kiállításai is látogatottabbá váltak.
A főosztályvezető hangsúlyozta; az eredményeket igazi csapatmunkában sikerült elérnie a munkatársaknak.
A külföldi látogatók főként a nyári hónapokban érkeznek a múzeumba, a Vártörténeti sétákat három nyelvű kísérettel vehetik igénybe. Megismerhetik az épület-együttes és a múzeum történetét, a barokk belső részeit, a gazdag tartalmú könyvtárat.
Vakok és gyengénlátók számára drámapedagógiai foglalkozások is zajlanak a múzeumban, pl. a jurtában leültetik a gyerekeket és kezükbe adják a kapcsolódó használati tárgyakat. A múzeum honlapja fel van készítve gyengénlátók számára is.
http://www.mezogazdasagimuzeum.hu/
Harmat Lajos