Mit tudunk a marketingről? – A Magyar Marketing Szövetség ismertette a legújabb vizsgálatának eredményeit
Átszövi az életünket, jelen van a mindennapjainkban, befolyásolja a döntéseinket, mégsem tudjuk, mi az. Röviden ez derül ki abból a célzott felmérésből, amit a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) kezdeményezésére a GFK Hungária készített, és aminek eredményeit most tette közzé a Szövetség.
Átszövi az életünket, jelen van a mindennapjainkban, befolyásolja a döntéseinket, mégsem tudjuk, mi az. Röviden ez derül ki abból a célzott felmérésből, amit a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) kezdeményezésére a GFK Hungária készített, és aminek eredményeit most tette közzé a Szövetség.
A megkérdezés eredményeit sajtóbeszélgetésen mutatta be Kozák Ákos, az MMSZ elnöke, és Simon András, az MMSZ alelnöke.
Az 1000 fős, országos reprezentatív mintán, személyes megkérdezéssel felvett vizsgálat válaszadóinak csaknem kétharmada (62%) úgy véli, hogy nőtt a marketing jelentősége az elmúlt években, az asszociációs kérdőív eredményei pedig azt mutatják, hogy a válaszadók közel harmada (29%) a reklámtevékenységgel, minden nyolcadik megkérdezett pedig az értékesítéssel azonosítja a marketinget. Ez első megközelítésben még akkor sem rossz eredmény, ha mellé tesszük, hogy 11 százaléknak semmiféle elképzelése nincs a marketing mibenlétéről.
Fontos lenne, hogy a marketingszakma, a fogalom mögött rejlő tevékenység ismerete legalább közelítsen annak társadalmi jelentőségéhez. Jól látszik azonban, hogy minél jobban megyünk bele a részletekbe, annál élesebben ütköznek ki a fogalmi zavarok, az alapvető ismerethiány – mutatott rá Kozák Ákos elnök.
Jól mutatja ezt az is, hogy a marketing szakmai hátteréről a válaszadók szinte felének (43%) semmilyen fogalma nincs, harmaduknak (30 %) pedig csak csekély.
Az iskolai értékelési rendszer szerint 1-5-ig osztályozva az állítás igazságtartalmát az emberek zöme egyet ért azzal az állítással, hogy a marketing ma már hozzátartozik a modern élethez (4.0), része a piacgazdaságnak (4.1) és az élet minden területén megjelenik (4.2). Ugyanezek az emberek ugyanakkor azt is gondolják, hogy a cégek jobban tennék, ha marketingtevékenység helyett inkább csökkentenék áraikat (3.7) illetve akik úgy gondolják, hogy a marketing felesleges pénzkidobás (3.0).
Az emberek érzékelik a marketing növekvő jelentőségét, de nincsenek tisztában a fogalom mögött lévő tevékenységgel, így pedig nem lehetnek tisztában annak hasznosságával sem – mondta Simon András alelnök.
A marketing és egyéb fogalmak összekapcsolódásának vizsgálatakor (1-től 10-ig tartó skálán értékelve a kapcsolat erősségét) egyebek mellett az derült ki, hogy a válaszadók közel ötöde (17%) szerint a marketing és az erkölcs fogalma egyáltalán nem, több, mint felük (52%) szerint a marketing és a felesleges vásárlás között viszont szignifikáns összekapcsolódás van.
A marketingszakma sokat profitálhat abból a kommunikációs kampányból, amelyet az MMSZ a felmérés tapasztalataira építve szeretne kidolgozni. A lassuló gazdaság által takarékoskodásra kényszerített cégek marketingkommunikációja ugyanis óhatatlanul az eddiginél még szofisztikáltabb módon szerveződik majd – véli az MMSZ. Kulcskérdés tehát, hogy a marketingről, az általa kiváltott hatásokról objektív kép alakuljon ki az emberekben. Ez segíthet a szakma saját marketingjét sikerre vinni.