Modern és korszerű vasútállomás, BUSZPÁLYAUDVAR ÉS PARKOLÓ fogadja a nyaralókat Balatonfüreden
7 perc olvasásBalatonfüreden a 21. század utazási igényeinek megfelelő, modern vasútállomás és buszpályaudvar fogadja az utazókat, a több százezer Balatonnál nyaralót és a hamarosan kezdődő 17. FINA Világbajnokság versenyzőit, szurkolóit és szervezőit. A Közép-Dunántúli Operatív Program (KDOP) keretében végrehajtott beruházás mintegy 1,1 milliárd forintba került, jelentős részben a MÁV saját költségvetéséből, európai uniós támogatásból, továbbá az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ forrásából valósult meg.
Balatonfüreden a 21. század utazási igényeinek megfelelő, modern vasútállomás és buszpályaudvar fogadja az utazókat, a több százezer Balatonnál nyaralót és a hamarosan kezdődő 17. FINA Világbajnokság versenyzőit, szurkolóit és szervezőit. A Közép-Dunántúli Operatív Program (KDOP) keretében végrehajtott beruházás mintegy 1,1 milliárd forintba került, jelentős részben a MÁV saját költségvetéséből, európai uniós támogatásból, továbbá az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ forrásából valósult meg.
Az átadóünnepségen Dr. Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, Dr. Bóka István, Balatonfüred polgármestere, Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Papp László, az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója és Kazai Katalin, a MÁV-START Zrt. értékesítési igazgatója tájékoztatta az érdeklődőket és a sajtó képviselőit a felújításokról.
110 évvel ezelőtt kezdődött a pályaépítés, a forgalomnak 1909. július 1-jén adták át a Börgönd-Tapolca vasútvonalat, amelynek – személyszállítási szempontból – a balatonfüredi az egyik legjelentősebb vasútállomása. 1930-ban az épületet kibővítették, de a növekvő balatoni turizmus miatt 1973-ban egy nagyobb állomást is építettek.
A több mint negyvenéves épületnek a rekonstrukcióját a MÁV 2013-ban kezdte el. A műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkákat a vasúti szolgáltatások modern technikai követelményei szerint, az európai állomásfejlesztési trendeknek megfelelően hajtották végre. Megújult az épület homlokzata, korszerűbbé váltak az utasokat kiszolgáló és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodák, technikai helyiségek, valamint az információs rendszer is. Felújították az álmennyezeteket, a burkolatokat, az üvegfalakat, a világítást, az aluljárót és a peronokat is; új padokat és szemeteseket helyeztek ki. Akadálymentessé tették az utastereket, a mosdókat, az aluljáró és a peronok között pedig három karfaliftet szereltek be, továbbá vakvezető sávokat alakítottak ki a peronra vezető lépcsők tetejéig. Az utasok az állomás területén – a kiépített wifihálózatnak köszönhetően – ingyenesen internetezhetnek, biztonságukról videokamerás térfigyelő rendszer gondoskodik.
A rekonstrukció részeként a vasútállomás és a buszpályaudvar közvetlen környezete is újjászületett. A vasútállomás északi részén ötven férőhellyel rendelkező (ebből kettő akadálymentes), közvilágítással és térfigyelő kamerákkal ellátott P+R parkolót, valamint – 30 kerékpár részére – B+R parkolót alakítottak ki, a szükséges csatlakozó utakkal.
A vasútállomás Balatonfüred frekventált részén, közvetlenül a szintén felújított buszállomás mellett található, amely a helyközi és a helyi autóbuszok csatlakozását biztosítja a MÁV járataihoz. A két állomás megújulásának köszönhetően egy korszerű, intermodális jellegű csomópont jött létre.
A buszpályaudvaron nyolc indulási, két érkezési megállót a távolsági, továbbá két állást a helyi autóbuszok számára alakítottak ki, tíz helyet pedig a buszok elhelyezésére használnak. A Castricum téren korszerűsítették a volános diszpécserhelyiségeket, a peronokat, az úthálózatot, a közvilágítást és megújították a zöldterületeket is. A MÁV és a Volán területére jegyértékesítő automatát, modern hangos és vizuális utastájékoztató berendezéseket telepítettek.
A beruházásra 1,1 milliárd forintot fordítottak. A MÁV 700 millió forintot költött a felújításra, az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapjából származó rész 350 millió forintot, önerő támogatásként a magyar költségvetésből juttatott rész pedig 58 millió forintot tett ki.
Balatonfüred mindig is az északi part központjának számított. Teherforgalma nem volt kimagasló, átszállóhelyként sem vették igénybe, ezért amikor 1909-ben átadták a tapolcai vonalat, Balatonfüreden szerény építményt húztak fel, és legfeljebb a magyaros jellegű, népi motívumos, faragott kiegészítők kelthettek feltűnést, amelyeket akkoriban a MÁV az új balatoni állomásépületeken használt. A dekorációt leszámítva az eredeti füredi állomás semmiben nem különbözött a többi, úgynevezett hármas típusú HÉV-épületektől, és méretében még a balatonalmádi MÁV-épülethez képest is eltörpült. Csak 1930-ban bővítették, akkor alsó szintjét jobbra-balra megtoldották néhány helyiséggel, illetve új melléképületeket is emeltek. Noha 1973-ban új épületet avattak, a régi állomás ma is áll.
A hatvanas évek végén döntöttek úgy, hogy a vasútvonalra jellemző, addig egységes állomási arculatot Balatonfüreden megtörik egy gigantikus építménnyel. A tervezést a Déli pályaudvar építészére, Kővári Györgyre bízták, az új állomás területét pedig a korábbi hússzorosára növelték. A munka 1969-ben kezdődött, – és ahogy arról a korabeli sajtó beszámolt – határidőre, 1973. november 7-re elkészült.
A pályázatot Balatonfüred Önkormányzata vezetésével és a MÁV Zrt., valamint az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (a Balaton Volán Zrt. jogutódja) részvételével alakult konzorcium nyújtott be – „A közösségi közlekedés feltételeinek javítása Balatonfüreden" címmel – a közép-dunántúli regionális fejlesztési operatív program keretében.
Az állomásrekonstrukció fő célja a külső-belső utasforgalmi tereknek a 21. századi funkcionális igényeknek megfelelő fejlesztése, a kiszolgálás színvonalának emelése és a helyiségstruktúra újragondolása volt. A MÁV és a Via Futura-Vadász Stúdió Konzorcium tervezői korszerű, energiatudatos épületet alakítottak ki: innovatív – lehetőleg minél nagyobb arányban megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési megoldásokat alkalmaztak, takarékos és gazdaságosan üzemeltethető rendszereket (WC-öblítés, csapok, LED-es világítás, jelenlétet érzékelő kapcsolók) terveztek.
A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett a tervező és a kivitelező törekedett az állomás külső megjelenésének karakteressé tételére. Az utasok kényelmét szolgálja az új pénztár és az akadálymentes mosdó is. A vasúti dolgozók korszerűen kialakított helyiségekbe költözhettek; az elavult épületgépészeti és elektromos rendszereket újakra cserélték. Külső és belső vagyonvédelmi, videokamerás rendszer gondoskodik az épület és a benne tartózkodók biztonságáról.
Felújították az álmennyezeteket, a padló- és falburkolatokat, a világítást, megtisztították, illetve pótolták a kő- és mészkőburkolatokat, kicserélték a hőszigetelő üvegfalakat. A gyalogos aluljáró padlóburkolatát újracsiszolták, vakvezető sávokat alakítottak ki a peronra vezető lépcsők tetejéig, az aluljáró és a peronok között pedig három karfaliftet szereltek be a mozgáskorlátozottaknak. Ezen kívül újraaszfaltozták a peronokat és új, korszerű, előre gyártott padokat, szemeteseket helyeztek ki.
Az állomásépület felújításával párhuzamosan ingyenesen használható wifi hálózatot hoztak létre, valamint korszerűsítették az audiovizuális utastájékoztató eszközöket: összesítő kijelzők vannak a váróhelyiségekben, valamint az aluljáró bejáratánál, kétoldalú perontáblák mindhárom peronon és az emeleti váróban, illetve egy-egy korszerű hangsugárzó oszlop az első vágány melletti peronon.