Ne várd a sült galambot, mint az állami digitális fogyasztóvédelem
6 perc olvasásA digitális fogyasztóvédelem szükséges fejlődése még várat magára…
De addig is, miért ne néznénk meg, hogyan válik egy YouTube-csatorna és egy honlap a digitális világ alvó szépségévé? A magyar állami fogyasztóvédelem online jelenléte olyan, mint egy rég elfeledett szekrény a padláson: időnként rábukkanunk, kinyitjuk, majd egy pillantás után visszazárjuk, mondván: „Talán később.”
A történet tele van fordulatokkal: kezdve az indulás nagy reményeivel, majd a fokozatos feledésbe merüléssel, egészen odáig, hogy az „aktuális” szekció utolsó cikke már majdnem annyira aktuális, mint egy antik újság.
De vajon van-e ebből kiút? A cikkben megvizsgáljuk, hogyan tűnik el egy állami projekt lendülete, milyen tanulságokat vonhatunk le ebből, és miért lenne ideje végre felébreszteni a digitális fogyasztóvédelem Csipkerózsikáját.
Ha érdekel, hogy lehetne új életet lehelni ezekbe a platformokba, vagy csak szeretnél egy jót nevetni a tragikomikus helyzeten, olvass tovább! Vár a sült galamb, amit talán soha nem szolgálnak fel… de mi addig is keresünk egy jó receptet!
Ne várd a sült galambot, mint az állami fogyasztóvédelmi YouTube csatorna!
Az állami fogyasztóvédelem digitális lábnyoma nemcsak a YouTube-on, hanem a saját honlapján is egy kimerülő félben lévő történetet mesél el. Míg a YouTube-csatornájuk utolsó videója 2021. január 1-jén jelent meg, addig a honlapjuk „aktuális” szekciójában található legfrissebb tartalom keltezése 2022. április 25. Kérdés, hogy ez a „szünet” vajon véletlen, vagy egy tervezett stratégia része?
A nagy csend nemzetközi példája
A honlap legfrissebb cikke, „Őrzi helyét az európai élvonalban a magyar fogyasztóvédelem”, hangzatosan állítja, hogy a magyar fogyasztóvédelem kiemelkedően teljesít. A probléma azonban az, hogy ha valóban ilyen sikeresek vagyunk, akkor miért nem kommunikálják ezt következetesen? Miért állnak le az online aktivitással, ha ilyen eredményekről számolhatnának be?
Egy honlap vagy egy YouTube-csatorna ma már nem csupán egy archívum, hanem egy élő, lélegző platform, ahol az intézmények kapcsolatot tarthatnak az emberekkel. Az EFK honlapján található „aktuálisok” ennek az ellenkezőjét mutatják: 2022 óta nem frissítették, és így az „aktuális” szó önmagában is szarkazmusnak tűnik.
Ha lúd, legyen akármi…
Mindeközben az Európai Fogyasztói Központ szerepe elvileg az lenne, hogy segítséget nyújtson az embereknek határon átnyúló fogyasztói problémáik megoldásában. Ez a cél nemes és fontos, de az elhanyagolt digitális jelenlét arra enged következtetni, hogy a prioritások valahol máshol lehetnek.
Ez az egész helyzet tökéletesen tükrözi azt, hogyan működik sok állami projekt: nagy lendülettel indulnak, de amikor az eredményeket kommunikálni kellene, az erőfeszítések alábbhagynak. És eközben a fogyasztók nem tudják, hogy kihez forduljanak, vagy hogy egyáltalán létezik-e segítség.
A sült galamb tanulsága
Ez az eset nemcsak a magyar fogyasztóvédelem, hanem a szélesebb értelemben vett állami kommunikáció gyengeségeire is rávilágít. Ahogy a YouTube-csatornájuk, úgy a honlapjuk is az elhanyagolt lehetőségek emlékműve. Kérdés, hogy van-e még itt bármi, amit újra lehetne éleszteni, vagy ez az egész már menthetetlenül a múlt része?
De ne aggódjunk: ha lúd, legyen akármi – a sült galambot nem várjuk tovább. Talán egyszer még lesz valaki, aki elindít egy valóban aktív fogyasztóvédelmi kommunikációs csatornát.
Addig is marad a kérdés: tényleg az európai élvonalban vagyunk? Mert ha igen, akkor valahol nagyon alacsony lehet az a bizonyos léc.
A digitális fogyasztóvédelem avagy a cél túl messze van?
Az állami fogyasztóvédelem nemcsak a polcokon porosodó panaszfüzetekkel, hanem egy elhagyatott YouTube-csatornával is példázza, hogyan kell nem jelen lenni a 21. századi digitális térben. Az utolsó videójuk 2021. január 1-jén került feltöltésre, ami egyrészt szimbolikus (új év, új kezdet!), másrészt tragikomikus: azóta mintha mély álomba szenderültek volna.
De miért érdekes egy három éve inaktív YouTube-csatorna? Mert pontosan azt tükrözi, ami sok állami kezdeményezést jellemez: a nagy lendületet gyors kiégés követi, és közben elfelejtjük, mi is volt a cél. Nézzük meg közelebbről, mit mond el ez az eset a digitális kommunikációról, a közpénz felhasználásáról, és arról, hogyan gondolkodunk a fogyasztóvédelemről.
Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) honlapján található hírek és közlemények legutóbbi frissítései 2021-ben történtek. Például a „Nem szállít a külföldi webáruház? Egy kattintásnyira az ingyenes segítség!” című cikk 2021. november 19-én jelent meg.
Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) honlapján található legutóbbi bejegyzés 2022. április 25-én jelent meg, „Őrzi helyét az európai élvonalban a magyar fogyasztóvédelem” címmel.
Aki nem hiszi járjon …de ne: ez inkább tragikus mint komikus: a digitális fogyasztóvédelem egy hangzatos ejtőcső csupán…
Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) honlapja átfogó információkat nyújt a határon átnyúló fogyasztói jogokról és a kapcsolódó szolgáltatásokról. A kérdés már csak az, ha 2022. óta nem posztoltak semmit akkor hogyan képviselik az érdekeinket abban a nevezetes az Európai Fogyasztói Központok Hálózata – ECC-Net tevékenységét. Erről az oldalról átjutunk a Fogyasztóvédelem állami portáljára ahol megjelölik a 2022-óta csendes EFK oldalát mint az ügyet érdemben képviselő szervezet képvsielőjét. Az ECCNET oldala is ezt a linket ajánlja.
Aztán aki panaszkodna annak pedig egy beadvány oldal helyett itt egy nem pici meglepetés, miszerint kap egy email cimet és mehet..szabad szavas, ahogy tetszik stylusban, se digitális azonosítás se más. Ahogy esik úgy puffan alapon. Tessék… Ez a mai realitás mert előre..vagy is nem teljesen előre, de hátra se…mert hát állunk mint az a bizonoyos gatya attól a bizonyos dologtól fixen….
Mi meg fogyasztók ha ezt felfedjük, ráébredünk, leleplezzük, felismerjük, önszerveződünk, közösséget építünk, akkor meg majd…de hát ez a fejlődés… mert mi polgárok legalább valóban előre megyünk!