A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően.A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően. 

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legjobb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a – 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított – 385 ezres látogatói rekordot.

A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően.A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően. 

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legjobb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a – 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított – 385 ezres látogatói rekordot.

A 16. alkalommal megrendezett Sziget 'középkorúnak' mondható a hasonló jellegű, de még hosszabb múltra visszatekintő külföldi rendezvényekkel összevetve. Európa legrégebbi és legnagyobb ilyen jellegű fesztiváljai brit Glastonbury és a dán Roskilde alapításuk óta töretlen sikernek örvendenek. Jelentős különbség, hogy miközben a Glastonbury és a Roskilde fesztiválra 220-230 euróért árulják a fesztivál teljes időtartamára szóló jegyeket, addig a Sziget hetijegyek  120-150 (elővételben 100-120) euróba kerültek, s a napijeggyel 32 eurós árért lehetett bejutni a rendezvényre. Emellett jelentős eltérés, hogy a brit és a dán fesztivál mindössze egy hosszú hétvégig (3 nap) tart, szemben a Sziget – 5+1 napos programjával.

Közös vonások

Úgy tűnik a nagy fesztiválok hasonló pályát futnak be szerte a világon: egyszerű, olcsó és barátságos zenei összejövetelekből egyre komfortosabb, profittermelésre képes, tömegeket vonzó rendezvényekké alakulnak. „A nagy fesztiválok népszerűségének és növekedésének kulcsa, hogy az egyedi programszerkezetet – a nagy koncertek mellett kisebb színpadokon 'rétegzenei' szereplők és sokfajta színházi, és egyéb kulturális program ötvözése – megtartva folyamatosan bővülhet zenei kínálatuk. Másrészt a fellépők megválasztásakor az aktuális irányvonalak követése a friss nemzetközi és helyi 'húzónevek' szerepeltetésével elérhető, így mindig van lehetőség az újabb korosztályok bevonására látogatóként, s nem mellesleg a korábban megtalált korosztályok számára is bővül a zenei paletta.„ – összegezte Takács Gábor a Sziget Kft ügyvezető igazgatója.

A megújulás természetes velejárója e folyamatnak. Egy rendezvény palettájának összeállítása, változtatása stratégiai döntés. A Sziget már egy Európa-szerte ismert brand, mely ebben a korosztályban az egyik legerősebb Magyarországgal összekapcsolt image elem. Ennek felépítése mögött ott áll az elmúlt 15 év munkája. A kivívott népszerűség nagyon sok elemből tevődik össze, amelyben a zenei program, a magyar és külföldi fellépők aránya, a sokszínűség, a magyar fővárosban nyaralás, a különleges helyszín mind-mind lényeges összetevők. Ezekkel együttesen lehet elérni, hogy évente 30-35 ezer fiatal külföldi úgy dönt, ezt a fesztivált választja a nyári európai kínálatból, s az ideutazásra, programra, vendéglátásra itt költ Magyarországon.

A nagy nevek – Glastonbury fesztivál: 38 éve rendezték meg először

Európa vezető fesztiválja a leghosszabb múltra visszatekintő, Nagy-Britanniában megrendezett, Glastonbury fesztivál, amely „kortárs előadó-művészeti fesztivál"-ként határozza meg magát. Az 1970-ben – pontosan Jimi Hendrix halálának napján – életre kelt egynapos fesztivál, az angol hippi mozgalom Woodstockjaként vonult be a történelembe. Az első rendezvény családias hangulatban, 1500 résztvevővel zajlott, s a szomszédos farmról érkező reggeli tej már benne foglaltatott az 1 (azaz egy) fontos belépő árába.  A másodízben megrendezett fesztivált szeptember helyett már a nyári szezon egyik júniusi hétvégéjén rendezték, s azóta is tartja magát ez az időzítés. A háromnapos rendezvény másodízben ingyen, a támogatók és szponzorok adományaiból megrendezve, több mint tízezer látogatót vonzott.

A fesztivált Worthy Farmon, az Avalon-völgy többhektáros területén rendezték meg először, azóta a rendezvény területe többszörösére bővült. A helyszín a mitológia iránt érdeklődők számára külön vonzerőt és érdekességet jelent, hiszen a legenda szerint ezen a vidéken temették el Arthur királyt. A rendezvény – szellemiségét kifejezve – a kilencvenes évek elejéig a nukleáris fegyverkezés ellenességével tűnt ki, később a nemzetközi környezetvédő mozgalom támogatója lett. A 2000-es években a korábbi zenei irányzat mellett már a tánczenék is egyre nagyobb teret kaptak a programban.

A hangulathoz az első évtizedben hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően a helyenként térdig érő sár

Ennek ellenére évről-évre több ezerrel nőtt a látogatók száma, s néhány alkalommal az érdeklődés ugrásszerű növekedését a rendezvény csak egy-egy pihenőév beiktatásával tudta követni, mely alatt az infrastruktúrát az elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztették. Az utóbbi időszak egyik legnagyobb kihívása volt a több mint százezer hétvégére érkező látogató lakókocsijának, sátrának biztonságos elhelyezése. A léckerítéssel körülvett helyszínre még ez évben is több ezer „potyázó" juthatott be ingyen, a 134.000 hétvégi jegyes, és a 37.500 tiszteletjeggyel rendelkező látogató (személyzet, fellépők) mellett. A rendezvény népszerűségét jellemzi, hogy a fesztivál belépőit évek óta interneten értékesítik, s idén 112.000 jegyet sikerült eladni alig 3 óra alatt, azelőtt, hogy a szervezők a fellépőket nyilvánosságra hozták volna, pedig a belépő díja magyar szemmel borsosnak mondható. A jegyárak 2003-ban lépték át a 100 fontot, 2008-ban 155 fontba kerültek.

A látogatók jelentős része a szigetországon belülről érkezik, de a külföldi látogatók aránya a program és a fellépők nemzetközi összetételéhez hasonlóan növekszik.

Roskilde – 1971-ben volt az első alkalom

Dánia legnagyobb rockfesztiválja, a Roskilde szinte egyidős brit társával.  Az 1971 óta megtartott fesztivál egyedülálló struktúrában működik, napjainkban is alig huszonöt ember szervezi, s a fesztivál ideje alatt a teendők nagy részét több ezer önkéntes látja el. A fesztivál évek óta napi százezres tömeget vonz, a teljes program összesen több mint kétszáz fellépőt takar, többségükben dán előadókat, valamint nemzetközi sztárokat.

A fesztivál megjelenése óta időről időre fellángoltak a viták a rendezvény előnyeit és hátrányait illetően, de az egyre emelkedő nézőszám – melyet 2000 körül több éven keresztül limitált jegyeladással, 'csupán' 70- 80 ezer bérlet értékesítésével igyekeztek kordában tartani -, bizonyította a rendezvény létjogosultságát. A rendezvény legnagyobb kérdését mindig az időjárás alakulása jelenti, hiszen az egész napos esőzés és a nyomában keletkező sártenger nem egyszer húzta már keresztül a szervezők számításait, s alakította át a programokat.

A hőskorszakban a program mintegy 20 koncertet jelentett, mára a koncertek 6 színpadon hallhatók, s zenei eseményeken túl, mozi- és táncsátrak, vitafórumok, filmvetítések és sportrendezvények színesítik a programot. A fesztiválon kiemelt szerepet kapnak a humanitárius szervezetek, amelyek az elmúlt 34 év során 85 millió dán koronát gyűjtöttek össze az iraki háború áldozatainak, az Amnesty Internationalnek, illetve a WWF-nek.

A Sziget Fesztivál sikertörténete

A Sziget története 1993-ban kezdődött, akkoriban a világ legolcsóbb és legjobb nyaralásának nevezték a szervezők az úgynevezett diákszigetet, amely az óbudai Hajógyári-szigeten várta a szórakozni vágyókat. Az ötlet megvalósítói – Gerendai Károly, Müller Péter Sziámi és Szekfű Balázs – olyan nemzetközi ifjúsági kulturális találkozót szerveztek, ahol mérsékelt áron nyílt lehetőség kulturális szabadidős programokra. A fesztivál akkori költségvetése 26 millió forint volt, két színpadon kétszáz koncerttel, nyolcvan filmmel és negyven színházi produkcióval indult, több mint 43 ezer látogatót vonzott.

1994-ben, a második Szigeten a woodstock-i fesztivál 25 éves évfordulója volt az apropó. A látogatók éppen százezerrel többen voltak, mint egy évvel korábban, s a rendezvény 120 millióba került.

A harmadik fesztiváltól kezdve már tudatosan épített pályán mozgott a rendezvény. Az érdeklődés évről évre nőtt. 1995-ben 173 ezren, egy esztendővel később, az első Pepsi Szigetre pedig már 206 ezren mentek szórakozni. 1997-ben a látogatók száma elérte a 260 ezret. A programok száma 28 helyszínen csaknem nyolcszáz volt, s ekkor közvetített először a helyszínről a Music Television. 1998-ban a 265 ezer látogató – köztük egyre több külföldi – és a több mint 800 program egyaránt újabb rekordot jelentett.

1999-ben a fesztiválra 297 ezren látogattak el. 2000-ben már 325 ezer vendég volt kíváncsi a műsorokra és egyéb programokra. A legerősebb napon a "megtelt" feliratú táblát is ki kellett tenni. 2001-ben a 900 millió forintos költségvetésű fesztivál 361 ezer látogatója számára 50 helyszínen, több mint 400 fellépő nyújtott szórakozást.

2002-re a fesztivál a térség legnagyobb multikulturális rendezvénye lett. Az akkortól már Sziget fesztiválként futó rendezvényen 600 zenekar és lemezlovas lépett fel, a vendégszám 355 ezer volt, a költségvetés meghaladta az egymilliárd forintot. 2003-ban minden addiginál több külföldi fellépő járt a fesztiválon: a csaknem 100 nemzetközi sztár közül – a zenei produkciókon túl – ausztrál utcaszínház, guineai cirkusz és izraeli táncszínház is bemutatkozott. A hét nap alatt összesen 353 ezren látogattak ki, s a költségvetés 1,2 milliárd forintra nőtt.

2004-ben a Sziget 369 ezer látogatóval megdöntötte a 2001. év 361 ezres nézőcsúcsát. Több mint 100 külföldi, 350-400 hazai zenekar és előadó lépett fel, s a további kulturális programokkal együtt összesen ezernél is több produkció került színre. A költségvetés 1,45 milliárd forint volt.

2005-ben a nulladik napon ötvenezres tömeg előtt adott búcsúkoncertet az Illés együttes. Az egy hét alatt minden addiginál többen, összesen 385 ezren voltak kíváncsiak a programokra, s a költségvetés 1,8 milliárdra rúgott.

2006-ban a 66 helyszínen, 30 ezer négyzetméretnyi sátorban és 3.500 négyzetméternyi színpadon 44 országból 250 külföldi és 500 hazai produkció volt látható-hallható, s a látogatók száma elérte a 385 ezret. A Sziget költségvetése már 2,25 milliárd forint volt. 2007-ben a fesztiválra 371 ezren látogattak ki, a teljes költségvetés 2,5 milliárd forint volt.

A legutóbbi, idei Sziget költségvetése 2,7 milliárd forint körül volt és több mint 60 helyszínnel fogadta 385.000 rekordszámú látogatóját. A 2008. évi Sziget három napon is megdöntötte az eddigi napi látogatórekordot, s több mint 65 ezer látogatót tudhatott magáénak. A legtöbben az R.E.M. fellépésének napján voltak: összesen 70 ezer fesztiválozót szórakoztatott a Sziget – így azon az estén ki kellett tenni a „megtelt" táblát.

A Sziget Kft. életében jelentős lépés volt, amikor tulajdonosi köre 2007 őszén a BÉT-en jegyzett econet.hu Nyrt-vel megállapodott arról, hogy az, egy több lépcsős struktúrában megvásárolja a társaságot. A legnagyobb hazai független telekom-és médiacsoporton keresztül így immáron a befektetők számára is elérhetővé válik a sikeres Sziget.

Az econet.hu két fő tevékenysége két fő szektorra koncentrál; a telekommunikáció és a média területére. A cégcsoport kínálja ma az egyetlen nyilvános befektetési lehetőséget ez utóbbi területen; az Est Média Group (EMG) portfoliójába tartozik a Pesti Est, a radiocafé 98, a Magyar Vendor internetes felületei, illetve a fokozatosan megvásárlásra kerülő Sziget Kft. A 2007 novemberében aláírt adásvételi szerződés szerint az econet.hu Nyrt. legfeljebb 4,95 milliárd forintért, több lépcsőben, 2012-ig megvásárolja a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. 100 százalékát. Az adásvételi szerződést az econet 100 százalékos tulajdonában lévő EST Média Group Vagyonkezelő Kft. írta alá.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük