A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően.A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően. 

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legjobb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a – 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított – 385 ezres látogatói rekordot.

A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően.A Sziget fesztivál első évtizedéből:: A hangulathoz akkor hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően. 

A nemzetközi fesztiválmezőnyben vitathatatlanul a legnagyobb fesztiválok között tartják számon a Szigetet, az élmezőny prominens eseményei között. Minden idők legjobb Sziget Fesztiválja volt a 2008-as, az immáron 16. alkalommal megrendezett esemény 6 napja elérte a – 2005-2006-ban 7 nap alatt beállított – 385 ezres látogatói rekordot.

A 16. alkalommal megrendezett Sziget 'középkorúnak' mondható a hasonló jellegű, de még hosszabb múltra visszatekintő külföldi rendezvényekkel összevetve. Európa legrégebbi és legnagyobb ilyen jellegű fesztiváljai brit Glastonbury és a dán Roskilde alapításuk óta töretlen sikernek örvendenek. Jelentős különbség, hogy miközben a Glastonbury és a Roskilde fesztiválra 220-230 euróért árulják a fesztivál teljes időtartamára szóló jegyeket, addig a Sziget hetijegyek  120-150 (elővételben 100-120) euróba kerültek, s a napijeggyel 32 eurós árért lehetett bejutni a rendezvényre. Emellett jelentős eltérés, hogy a brit és a dán fesztivál mindössze egy hosszú hétvégig (3 nap) tart, szemben a Sziget – 5+1 napos programjával.

Közös vonások

Úgy tűnik a nagy fesztiválok hasonló pályát futnak be szerte a világon: egyszerű, olcsó és barátságos zenei összejövetelekből egyre komfortosabb, profittermelésre képes, tömegeket vonzó rendezvényekké alakulnak. „A nagy fesztiválok népszerűségének és növekedésének kulcsa, hogy az egyedi programszerkezetet – a nagy koncertek mellett kisebb színpadokon 'rétegzenei' szereplők és sokfajta színházi, és egyéb kulturális program ötvözése – megtartva folyamatosan bővülhet zenei kínálatuk. Másrészt a fellépők megválasztásakor az aktuális irányvonalak követése a friss nemzetközi és helyi 'húzónevek' szerepeltetésével elérhető, így mindig van lehetőség az újabb korosztályok bevonására látogatóként, s nem mellesleg a korábban megtalált korosztályok számára is bővül a zenei paletta.„ – összegezte Takács Gábor a Sziget Kft ügyvezető igazgatója.

A megújulás természetes velejárója e folyamatnak. Egy rendezvény palettájának összeállítása, változtatása stratégiai döntés. A Sziget már egy Európa-szerte ismert brand, mely ebben a korosztályban az egyik legerősebb Magyarországgal összekapcsolt image elem. Ennek felépítése mögött ott áll az elmúlt 15 év munkája. A kivívott népszerűség nagyon sok elemből tevődik össze, amelyben a zenei program, a magyar és külföldi fellépők aránya, a sokszínűség, a magyar fővárosban nyaralás, a különleges helyszín mind-mind lényeges összetevők. Ezekkel együttesen lehet elérni, hogy évente 30-35 ezer fiatal külföldi úgy dönt, ezt a fesztivált választja a nyári európai kínálatból, s az ideutazásra, programra, vendéglátásra itt költ Magyarországon.

A nagy nevek – Glastonbury fesztivál: 38 éve rendezték meg először

Európa vezető fesztiválja a leghosszabb múltra visszatekintő, Nagy-Britanniában megrendezett, Glastonbury fesztivál, amely „kortárs előadó-művészeti fesztivál"-ként határozza meg magát. Az 1970-ben – pontosan Jimi Hendrix halálának napján – életre kelt egynapos fesztivál, az angol hippi mozgalom Woodstockjaként vonult be a történelembe. Az első rendezvény családias hangulatban, 1500 résztvevővel zajlott, s a szomszédos farmról érkező reggeli tej már benne foglaltatott az 1 (azaz egy) fontos belépő árába.  A másodízben megrendezett fesztivált szeptember helyett már a nyári szezon egyik júniusi hétvégéjén rendezték, s azóta is tartja magát ez az időzítés. A háromnapos rendezvény másodízben ingyen, a támogatók és szponzorok adományaiból megrendezve, több mint tízezer látogatót vonzott.

A fesztivált Worthy Farmon, az Avalon-völgy többhektáros területén rendezték meg először, azóta a rendezvény területe többszörösére bővült. A helyszín a mitológia iránt érdeklődők számára külön vonzerőt és érdekességet jelent, hiszen a legenda szerint ezen a vidéken temették el Arthur királyt. A rendezvény – szellemiségét kifejezve – a kilencvenes évek elejéig a nukleáris fegyverkezés ellenességével tűnt ki, később a nemzetközi környezetvédő mozgalom támogatója lett. A 2000-es években a korábbi zenei irányzat mellett már a tánczenék is egyre nagyobb teret kaptak a programban.

A hangulathoz az első évtizedben hozzátartozott a körülmények ideálisnak közel sem nevezhető volta, egy-egy kiadós esőzést követően a helyenként térdig érő sár

Ennek ellenére évről-évre több ezerrel nőtt a látogatók száma, s néhány alkalommal az érdeklődés ugrásszerű növekedését a rendezvény csak egy-egy pihenőév beiktatásával tudta követni, mely alatt az infrastruktúrát az elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztették. Az utóbbi időszak egyik legnagyobb kihívása volt a több mint százezer hétvégére érkező látogató lakókocsijának, sátrának biztonságos elhelyezése. A léckerítéssel körülvett helyszínre még ez évben is több ezer „potyázó" juthatott be ingyen, a 134.000 hétvégi jegyes, és a 37.500 tiszteletjeggyel rendelkező látogató (személyzet, fellépők) mellett. A rendezvény népszerűségét jellemzi, hogy a fesztivál belépőit évek óta interneten értékesítik, s idén 112.000 jegyet sikerült eladni alig 3 óra alatt, azelőtt, hogy a szervezők a fellépőket nyilvánosságra hozták volna, pedig a belépő díja magyar szemmel borsosnak mondható. A jegyárak 2003-ban lépték át a 100 fontot, 2008-ban 155 fontba kerültek.

A látogatók jelentős része a szigetországon belülről érkezik, de a külföldi látogatók aránya a program és a fellépők nemzetközi összetételéhez hasonlóan növekszik.

Roskilde – 1971-ben volt az első alkalom

Dánia legnagyobb rockfesztiválja, a Roskilde szinte egyidős brit társával.  Az 1971 óta megtartott fesztivál egyedülálló struktúrában működik, napjainkban is alig huszonöt ember szervezi, s a fesztivál ideje alatt a teendők nagy részét több ezer önkéntes látja el. A fesztivál évek óta napi százezres tömeget vonz, a teljes program összesen több mint kétszáz fellépőt takar, többségükben dán előadókat, valamint nemzetközi sztárokat.

A fesztivál megjelenése óta időről időre fellángoltak a viták a rendezvény előnyeit és hátrányait illetően, de az egyre emelkedő nézőszám – melyet 2000 körül több éven keresztül limitált jegyeladással, 'csupán' 70- 80 ezer bérlet értékesítésével igyekeztek kordában tartani -, bizonyította a rendezvény létjogosultságát. A rendezvény legnagyobb kérdését mindig az időjárás alakulása jelenti, hiszen az egész napos esőzés és a nyomában keletkező sártenger nem egyszer húzta már keresztül a szervezők számításait, s alakította át a programokat.

A hőskorszakban a program mintegy 20 koncertet jelentett, mára a koncertek 6 színpadon hallhatók, s zenei eseményeken túl, mozi- és táncsátrak, vitafórumok, filmvetítések és sportrendezvények színesítik a programot. A fesztiválon kiemelt szerepet kapnak a humanitárius szervezetek, amelyek az elmúlt 34 év során 85 millió dán koronát gyűjtöttek össze az iraki háború áldozatainak, az Amnesty Internationalnek, illetve a WWF-nek.

A Sziget Fesztivál sikertörténete

A Sziget története 1993-ban kezdődött, akkoriban a világ legolcsóbb és legjobb nyaralásának nevezték a szervezők az úgynevezett diákszigetet, amely az óbudai Hajógyári-szigeten várta a szórakozni vágyókat. Az ötlet megvalósítói – Gerendai Károly, Müller Péter Sziámi és Szekfű Balázs – olyan nemzetközi ifjúsági kulturális találkozót szerveztek, ahol mérsékelt áron nyílt lehetőség kulturális szabadidős programokra. A fesztivál akkori költségvetése 26 millió forint volt, két színpadon kétszáz koncerttel, nyolcvan filmmel és negyven színházi produkcióval indult, több mint 43 ezer látogatót vonzott.

1994-ben, a második Szigeten a woodstock-i fesztivál 25 éves évfordulója volt az apropó. A látogatók éppen százezerrel többen voltak, mint egy évvel korábban, s a rendezvény 120 millióba került.

A harmadik fesztiváltól kezdve már tudatosan épített pályán mozgott a rendezvény. Az érdeklődés évről évre nőtt. 1995-ben 173 ezren, egy esztendővel később, az első Pepsi Szigetre pedig már 206 ezren mentek szórakozni. 1997-ben a látogatók száma elérte a 260 ezret. A programok száma 28 helyszínen csaknem nyolcszáz volt, s ekkor közvetített először a helyszínről a Music Television. 1998-ban a 265 ezer látogató – köztük egyre több külföldi – és a több mint 800 program egyaránt újabb rekordot jelentett.

1999-ben a fesztiválra 297 ezren látogattak el. 2000-ben már 325 ezer vendég volt kíváncsi a műsorokra és egyéb programokra. A legerősebb napon a "megtelt" feliratú táblát is ki kellett tenni. 2001-ben a 900 millió forintos költségvetésű fesztivál 361 ezer látogatója számára 50 helyszínen, több mint 400 fellépő nyújtott szórakozást.

2002-re a fesztivál a térség legnagyobb multikulturális rendezvénye lett. Az akkortól már Sziget fesztiválként futó rendezvényen 600 zenekar és lemezlovas lépett fel, a vendégszám 355 ezer volt, a költségvetés meghaladta az egymilliárd forintot. 2003-ban minden addiginál több külföldi fellépő járt a fesztiválon: a csaknem 100 nemzetközi sztár közül – a zenei produkciókon túl – ausztrál utcaszínház, guineai cirkusz és izraeli táncszínház is bemutatkozott. A hét nap alatt összesen 353 ezren látogattak ki, s a költségvetés 1,2 milliárd forintra nőtt.

2004-ben a Sziget 369 ezer látogatóval megdöntötte a 2001. év 361 ezres nézőcsúcsát. Több mint 100 külföldi, 350-400 hazai zenekar és előadó lépett fel, s a további kulturális programokkal együtt összesen ezernél is több produkció került színre. A költségvetés 1,45 milliárd forint volt.

2005-ben a nulladik napon ötvenezres tömeg előtt adott búcsúkoncertet az Illés együttes. Az egy hét alatt minden addiginál többen, összesen 385 ezren voltak kíváncsiak a programokra, s a költségvetés 1,8 milliárdra rúgott.

2006-ban a 66 helyszínen, 30 ezer négyzetméretnyi sátorban és 3.500 négyzetméternyi színpadon 44 országból 250 külföldi és 500 hazai produkció volt látható-hallható, s a látogatók száma elérte a 385 ezret. A Sziget költségvetése már 2,25 milliárd forint volt. 2007-ben a fesztiválra 371 ezren látogattak ki, a teljes költségvetés 2,5 milliárd forint volt.

A legutóbbi, idei Sziget költségvetése 2,7 milliárd forint körül volt és több mint 60 helyszínnel fogadta 385.000 rekordszámú látogatóját. A 2008. évi Sziget három napon is megdöntötte az eddigi napi látogatórekordot, s több mint 65 ezer látogatót tudhatott magáénak. A legtöbben az R.E.M. fellépésének napján voltak: összesen 70 ezer fesztiválozót szórakoztatott a Sziget – így azon az estén ki kellett tenni a „megtelt" táblát.

A Sziget Kft. életében jelentős lépés volt, amikor tulajdonosi köre 2007 őszén a BÉT-en jegyzett econet.hu Nyrt-vel megállapodott arról, hogy az, egy több lépcsős struktúrában megvásárolja a társaságot. A legnagyobb hazai független telekom-és médiacsoporton keresztül így immáron a befektetők számára is elérhetővé válik a sikeres Sziget.

Az econet.hu két fő tevékenysége két fő szektorra koncentrál; a telekommunikáció és a média területére. A cégcsoport kínálja ma az egyetlen nyilvános befektetési lehetőséget ez utóbbi területen; az Est Média Group (EMG) portfoliójába tartozik a Pesti Est, a radiocafé 98, a Magyar Vendor internetes felületei, illetve a fokozatosan megvásárlásra kerülő Sziget Kft. A 2007 novemberében aláírt adásvételi szerződés szerint az econet.hu Nyrt. legfeljebb 4,95 milliárd forintért, több lépcsőben, 2012-ig megvásárolja a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. 100 százalékát. Az adásvételi szerződést az econet 100 százalékos tulajdonában lévő EST Média Group Vagyonkezelő Kft. írta alá.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük