Öt vonalszakasszal bővül a GYSEV nyugat-dunántúli hálózata
4 perc olvasásA Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, amelynek központi eleme öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakasz vagyonkezelésbe vétele. A döntéssel a vasúttársaság 214 kilométernyi pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től. A GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, amelynek központi eleme öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakasz vagyonkezelésbe vétele. A döntéssel a vasúttársaság 214 kilométernyi pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től. A GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.
A nemzeti vagyongazdálkodás egyik stratégiai célkitűzése a közvagyon állami feladatellátás színvonalának emelését eredményező hasznosítása a társadalmi szükségletek minél magasabb szinten történő kielégítése céljából. A MÁV és a GYSEV középtávú elképzelései a vasúti közlekedést előtérbe helyező kormányzati szándékokhoz illeszkednek.
A 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GySEV Zrt. a magyar gazdaság hosszú távú érdekeit szolgáló, számos előnnyel járó fejlesztési tervet dolgozott ki. A társaság az elmúlt években több alkalommal bizonyította, hogy nagy értékű beruházásokat megfelelő színvonalon és ütemezésben képes végrehajtani. Az átadás-átvételben érintett pályahálózat tulajdonosa továbbra is a Magyar Állam marad, a pályahálózatra fordított mindenkori beruházások a Magyar Állam tulajdonába kerülnek.
A tervek szerint az idén decemberi menetrendváltástól a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon. A döntés tehát lehetővé teszi a Körmend és Zalalövő között 2009 decembere óta szünetelő személyforgalom újraindítását a szakasz felújítását követően. A GYSEV saját járműveivel gondoskodhat a közszolgáltatás ellátásáról, a MÁV a felszabaduló mozdonyokat és személykocsikat másutt hasznosíthatja.
A minisztériumi jóváhagyás meghatározott feltételek teljesüléséhez köti az átadás-átvételhez adott támogatást. Így pl. a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítésnek az elengedhetetlen korrekción túl igazodnia kell a költségvetés 2012-2015 közötti makropályájában rögzített számokhoz. A folyamat eredményeként a GYSEV Zrt. menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei indokolatlan mértékben nem bővülhetnek. Szombathely állomás átadását úgy kell megoldani, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális központi tevékenységét.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt, a GYSEV Zrt. Igazgatóságának alelnökét bízta meg az eljárás felügyeletével. A szaktárca felkérte az érintett vasútvállalatokat, hogy döntése nyomán vegyék számba a szükséges feladatokat, és készítsék elő azok végrehajtását. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviselőinek bevonásával közös munkacsoportokat állított fel, amelyek gondoskodnak arról, hogy az előzetesen meghatározott feltételek a folyamat során maradéktalanul érvényesüljenek.
A GYSEV kész azonos munkakörben alkalmazni az érintett vonalakon dolgozó vasutasokat. Az átadás-átvétel ezen felül sem járhat túlzott munkavállalói érdeksérelemmel, ezért a vasúttársaságok folyamatosan egyeztetnek majd a szakszervezetekkel és az Üzemi Tanácsokkal.