Révay András: Étteremkereső
4 perc olvasás
Tucatnyinál is több olyan honlap található ma már az Interneten, ahol válogathatunk a különböző éttermek között. A sor most egy újabbal bővül, tulajdonosai szerint az eddigieknél szélesebb körű szolgáltatást nyújt.
Tucatnyinál is több olyan honlap található ma már az Interneten, ahol válogathatunk a különböző éttermek között. A sor most egy újabbal bővül, tulajdonosai szerint az eddigieknél szélesebb körű szolgáltatást nyújt.
Az eddig csak szállodai helyfoglalási rendszerként ismert http://www.justbookit.hu/ oldal kezelői is tapasztalták: sok olyan portál van, ahol akár több ezer étterem közül is választhatunk, de ezeknél egyenként kell végigböngészni az egészet, mire valami használhatóra bukkanunk. Ezért határozták el – tudtuk meg Garami Gergely kereskedelmi igazgatótól – hogy egy olyan oldalt hoznak létre, ami több segítséget ad. Ha valaki nem tudja pontosan, melyik étterembe szeretne menni, de valami elképzelése azért már van, kezdheti a keresést a régiós térképpel. Az csak tudja, hogy Budapesten kíván vacsorázni vagy Kecskeméten? A Google-ról még műholdas képet is mutatnak a megfelelő helyszínről. Az összetett kereső a kínált szolgáltatások alapján szűri az éttermeket, van-e gyerekmenü, kerthelyiség, parkoló vagy asztal nemdohányzóknak? A helyfoglalás időpontja az érkezők száma is beállítható. A rendszer az igényeinknek megfelelő éttermekről sajátos listát készít. Nem az árak vagy a kedvezmények szerint rangsorol. Lehetőség van ugyanis a weboldalon arra, hogy ha felkerestünk egy éttermet, a tapasztalatainkról utólag beszámoljunk, pontozzunk. A rangsor a vendégek által adott pontszámok szerint áll össze, első helyre kerül az, ami a legtöbb embernek tetszett.
Ha pontazonosság alakul ki, a rendszer figyelembe veszi a kedvezményeket, ha még így is holtverseny van, az olcsóbbat ajánlja. A látogató felteheti a helyszínen készült saját fényképeit, akár jók voltak a tapasztalatai, akár nem. A vendég választhat az étlapról, megrendelheti a saját menüjét, az étlapot ki is nyomtathatja magának, ellenőrizve, hogy az ajánlat egyezik-e a helyszínen látottakkal. A honlap kétnyelvű, számít a Magyarországon tartózkodó külföldiekre is. Az érkező véleményeket egy moderátor átnézi, a szöveg lehet kritikus, de kulturáltnak kell lennie.
A szolgáltatás díja roppant mérsékeltnek nevezhető. A rendszerbe lépő étteremnek mindössze tizenötezer forintot kell fizetni egy évben, de még ezt is megtakaríthatja magának. Elegendő, ha a saját honlapján elhelyez egy linket a számára konkurenciát nem jelentő, szállodai szobafoglaló oldalhoz. A honlap tulajdonosai semmilyen más díjat, jutalékot nem kérnek. Az étterem igen sok adatot, tájékoztatást tehet közzé magáról. Megadhatja a kedvezmények mértékét, időtartamát, a nyitva tartási időt, mutathatja étlapját, árait, kiegészítő szolgáltatásait, (például zene vagy Braille-étlap). A vendég által végzett helyfoglalásról e-mail értesítést kap, ami tartalmazza a foglaló telefonszámát is. Így meggyőződhetnek a rendelés valódiságáról, csoport esetén személyes megbeszélést kezdeményezhetnek, előleget kérhetnek. A vendég viszont a helyfoglalása előtti napon kap egy figyelmeztető e-mailt, nehogy elfeledkezzen a rendeléséről, esetleg még időben lemondhassa azt.
Tekintettel arra, hogy az oldal a külföldiekhez is szól, a működtetők szükség esetén segítenek az étteremnek a leírások angol nyelvű fordításának elkészítésében. A közölt adatok frissítésére naponta lehetőség van, tehát az éttermek a rövid időre szóló, alkalmi kínálatukat is közzétehetik. Talán az sem közömbös, hogy a pontszámokból kialakuló sorrend számukra is fontos tájékoztatást jelenthet, megmutatja, mi az, amire még jobban figyelniük kell.