Révay András: Itt nincs válság
5 perc olvasás
Ötödik éve töretlen a népszerűsége az Interneten kereskedő cégek számára alapított díjnak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tény, hogy az idén már bővítették a kategóriák számát.
Ötödik éve töretlen a népszerűsége az Interneten kereskedő cégek számára alapított díjnak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a tény, hogy az idén már bővítették a kategóriák számát.
A díj átadására a CIB Bank székházában került sor. Amint azt a bank ügyvezető igazgatója, Petzné Lamboy Judit elmondta: a díjjal együtt a bank is évfordulót ünnepel. A CIB – a hazai bankok közül elsőnek – tíz éve nyújtja az internetes bankkártya-elfogadás lehetőségét. Azóta ezen a téren piacvezető lett. A banki fizető oldal náluk már kilenc nyelven elérhető és az Internek Bank Klub tagjainak klub kedvezményeket adnak. A díjkiosztó nyilvánosságát kihasználva azt is bejelentette, hogy az internetes kereskedelemben a továbbiakban már az eurót is elfogadják.
„Az év Internetes kereskedője" díjat 2005-ben még az Inter-Európa Bank alapította, két partnerével. Kizárólag a közönség szavazatai alapján alakul ki az első tíz helyezett sorrendje, akik közül kilenctagú szakmai zsűri választ. Ebben az évben minden eddiginél több: 10 197 jelölés érkezett. Figyelembe veszik az első 30 helyezést is, mert közülük kerül ki „Az év legígéretesebb kereskedője", aki a következőkben akár az első díj várományosa is lehet. Tavaly ez a cég az Orange Way volt, míg akkor a díjat – Paulin Kristóf iparművész ólomkristály műtárgyát – a NetPincér nyerte.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének főtitkára, Klotz Tamás, örömmel állapította meg, hogy egyre több – nem az informatika világából származó – kereskedő érkezik. Az informatikához valójában nem is kell érteni, az üzleti modell a legfontosabb. Az Év Internetes Kereskedője Díj közönségszavazási időszaka 2009. szeptember 21-től október 18-ig tartott, amelynek során több mint nyolcszáz weboldal kapott jelölést. A zsűri a döntéshez értékelte – többek között – a vállalkozások üzleti modelljét, az alapkoncepció és ötlet egyediségét, az elért üzleti eredményeket, a felhasználó-barátságot, valamint a megvalósítás és a használhatóság minőségét is.
Kiss Gergely a hazai elektronikus kereskedelemmel foglalkozó GKIeNet Internetkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint a piac, amin ezek a kereskedők tevékenykednek, egyre bővül. A gazdasági válság itt nem érezhető! Míg 1999-ben csak öt, ma már 2400 kereskedő van jelen az Interneten. A tizennégy évnél idősebbek közül 3,4 millió ember legalább havi egy órát internetezéssel tölt. Ez a lakosság negyven százaléka! Az év első felében 944 000 ember vásárolt valamit az Interneten. Az on-line áruforgalom 2008-ban 63 milliárd forint volt, az idén várhatóan a 95 milliárdot is eléri. A legnépszerűbb termékkategóriák a biztosítás, az élelmiszer, az iroda- és tanszer. Érdekes jelenség az aukciók növekvő népszerűsége.
Az első tíz közé jutott vállalkozások tevékenységét Novák Péter értékelte. A helyezettek a-b-c sorrendben: www.bookline.hu, www.brands.hu, www.edigital.hu, www.jateknet.hu, www.netpincer.hu, www.ruhafalva.hu, shop.builder.hu, www.teszvesz.hu, www.tulli.hu, www.utisugo.hu voltak. A legjobbak közül öten még soha nem voltak a „top-tíz"-ben, mások viszont már többször is ide kerültek. Sokukra jellemző a regisztrált vásárlókra irányuló személyes figyelem. A bookline például a megfelelő időben névnapi üdvözletet is küld. Mások a kínálatuk rendkívül széles skálájával hívják fel magukra a figyelmet.
Az értékes díjat ebben az évben a bookline nyerte, mert üzletfejlesztése során kiemelt hangsúlyt fektet a tevékenységi körének folyamatos bővítésére. A klasszikus antikvár és új könyvek mellett jelenleg idegen nyelvű könyvek, műszaki és drogériái termékek, játékok és ajándékok is jelen vannak termékkínálatában. A Bookline márka 2009-ben elnyerte a Superbrands címet és ezzel egy időben a XVI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) az Év Kereskedője díjjal jutalmazta a bookline-t.
„Az év legígéretesebb kereskedője" címet a különleges ajándékok egyik legnépszerűbb és a leglátogatottabb online ajándékboltja, a bigyoshop.hu kapta. Azon termékeket, ajándékötleteket forgalmazza Magyarországon elsőként, melyekhez eddig nem igazán lehetett hazánkban hozzájutni és nehézkes volt a külföldről való beszerzésük. Profiljuk elsősorban olyan vicces, nem mindennapi ajándékok meghonosítása, mely például nászajándék, születésnapi vagy karácsonyi ajándék kiválasztásához nyújt segítséget. A bigyoshop 2008 januárjában indult el az online kereskedelemben, és igen hamar nagy rajongótábort szerzett.
Most először adták ki „Az év innovatív kereskedője" díjat, melyet a korábbi sokszoros győztes, a Vatera ajánlott fel. A nyertes a tavalyi első helyezett, a NetPincér.hu, mely – saját jellemzése alapján – nem más, mint a világ konyhaművészete a képernyőn. Az internetes felhasználók kényelmesen és egyszerűen válogathatnak bármely, a megadott címre Magyarországon házhoz szállító étterem kínálatából. A világhálón lebonyolított vásárlások száma alapján a NetPincér.hu ma az egyik legszívesebben használt szolgáltatás a magyar internetezők között.