Révay András: Minden összejött
5 perc olvasás
Ha van olyan helyzet, amiben kivétel nélkül mindenki jól jár, mindenki örül – hát ez most az. A közönség, a művészek, a kiadó, mind – mind, egyaránt elégedett lehet. Minden összejött, ami a sikerhez kell, és bátran kijelenthetjük, ez siker lesz a javából!
Ha van olyan helyzet, amiben kivétel nélkül mindenki jól jár, mindenki örül – hát ez most az. A közönség, a művészek, a kiadó, mind – mind, egyaránt elégedett lehet. Minden összejött, ami a sikerhez kell, és bátran kijelenthetjük, ez siker lesz a javából!
Csodálatos helyszínen, az Adrássy úti egykori Párisi Nagyáruház, később Divatcsarnok káprázatosan felújított Lotz termében mutatta be az Alexandra Kiadó Peller Károly első CD-jét. A lemez annyira új, hogy éppen a bemutató kezdetére érkezett meg Pécsről a szállítmány. Az előadó – a Budapesti Operettszínház tagja, a bécsi Volksoper vendégművésze – a legnépszerűbb operettek tizenöt sikerszámát kolléganőivel, Kalocsai Zsuzsával, Oszvald Marikával, Fischl Mónikával, Kékkovács Marával, Szendy Szilvivel, Bódi Barbarával és Peller Annával szólaltatja meg a lemezen.
„Szívügyem az operett" – mondta az énekes az egyelőre csak szakmai közönség számára tartott bemutatón. Ez a CD azt is bizonyítani hivatott, hogy nem elöregedett műfajról van szó. A tizenegy év, amit a színházban eltöltött, meggyőzte arról, ideje kilépni a falak közül, hiszen évek óta nem jelent meg hasonló lemez, mely ezeket az örök slágereket tartalmazza. A mellé felsorakozott csapat is bátorította sőt, talán még ahhoz is kedvet kapnak, hogy az „Ez operett" CD-t esetleg kövesse egy másik „Ez nem operett" címmel a musical világából. Persze lehet az operettet nem szeretni, de az is tény, hogy a lemez számai elandalítják vagy jókedvre derítik az embereket.
Az operett nagyon is élő műfaj, egyre népszerűbb határainkon belül és külföldön egyaránt. Hogy mi a siker titka? Egyrészt a téma, hiszen a művek mindegyike az őrült szerelemről szól, másrészt maguk a dalok, a dallamok, melyek, ha bárhol a világon megszólalnak, mindenki számára ismerősek. Ez utóbbi állítás igazolására a bemutatón néhány részlet is elhangzott a lemezről. Elébe menve a vitának, arról is szó esett, miért kell a közkedvelt, nagy sikerű operett szövegét megváltoztatni? A példa a Csárdáskirálynő, melynek legszebb dalai most új szöveggel hallhatók a Fővárosi Operettszínházban.
Kálmán Imre világhírű operettjeinek többsége eredetileg német librettóra készült. A Csárdáskirálynőt a zseniális Gábor Andor 1915-ben egy hét alatt fordította le és írt a némettel sokszor merőben ellentétes verseket a dalokhoz. A „Túl az Óperencián…" bár gyönyörű, nem illeszkedik sem a német szöveghez, sem a történéshez a darabban. Az „Álom, álom…" sem követi a – német nyelvű – cselekményt. Ott a szereplők éppen akkor boldogok és nem álmodni kívánnak arról, hogy „boldogok leszünk mi még". Az elmúlt majdnem száz év vitathatatlanul verhetetlen, legsikeresebb dala a „Jaj cica". Mondja azt ma bármelyik fiú egy lánynak, hogy „eszem azt a csöpp kis szád"?
A következő sor utolsó szava „nélküled még a mennyország is fád" teljesen kikopott a nyelvhasználatból, a legtöbb ember már nem is érti. Eredeti jelentése ízetlen, unalmas volt. A darab akkor tud a mai nézőhöz szólni, ha a szöveg is mai. Találunk erre más bizonyítékot is. A Szentivánéji álom az Erzsébet-kori Angliában kemény műnek számított. Arany János fordítása egy – a XIX. század ízlésének megfelelő – romantikus mesét csinált belőle. Akkor most miért ne fiatalodhatna a „Jaj cica" így: „Jaj, lányok nélkül élni, mondd mit ér"? A mennyország helyett pedig most majd „Fény nélkül rózsacsokrod meddig él" következik.
Néhány év múlva talán már ez is pont olyan ismert és népszerű lesz, mint jelenlegi elődje. Mindenesetre, aki kíváncsi rá, meghallgathatja a teljes lemezt színpadról, a művészek előadásában, 2009. december 9-én, este fél nyolckor a budapesti Thália Színházban, a Prolife Alapítvány javára rendezett, jótékonysági lemezbemutató koncerten.
Az alapítvány célja a legújabb orvosi kutatások támogatása és az eredményeknek a leginkább rászorulókhoz való eljuttatása. Az alapítvány az új termékeket részben vagy egészben megfizetni képtelen betegeket – saját lehetőségeihez és a betegek rászorultságához mérten – ingyenesen vagy jelentős támogatással látja el ezekkel a készítményekkel és emellett kutatási ösztöndíjakat is létrehoz.
A CD tehát – reméljük – sikert hozhat azoknak is, akik nem az operett világában tevékenykednek. Akik viszont abban élnek, a műfaj jelenlegi legkiválóbb képviselői, a Budapesti Operettszínház vezető primadonnái és szubrettjei, Peller Károllyal együtt adják elő az elmúlt évszázad legsikeresebb dalait. A néző és a hallgató pedig lehetőséget kap arra, hogy eldöntse, mi tetszik neki inkább, hol érzi magát jobban? A cintányéros, délibábos, rongyos életet Kolozsváron, esetleg a bugaci határon, vagy éjjel az omnibusz tetején?
Ajánljuk tehát ezt a lemezt mindenkinek úgy, ahogyan a művész dedikálta: SoXeretettel!