Révay András: Sorozatos magyar siker
5 perc olvasásAkár közmondásnak is beválna, ezért bátran kijelenthetjük: nem mind fazék, ami Zepter! Nyomban hozzá kell tenni, az állítás – így első hallásra – némi magyarázatra szorul. Persze csak azoknak, akik nem jártak mostanában a Zepter bemutatótermében, Budapesten a Váci út 191-ben.
Akár közmondásnak is beválna, ezért bátran kijelenthetjük: nem mind fazék, ami Zepter! Nyomban hozzá kell tenni, az állítás – így első hallásra – némi magyarázatra szorul. Persze csak azoknak, akik nem jártak mostanában a Zepter bemutatótermében, Budapesten a Váci út 191-ben.
A cég a világ öt kontinensén, több mint 40 országában van jelen és kiváló minőségű, mindennapi használati tárgyairól ismert. A forma mindig is meghatározó szerepet játszott tevékenységükben és egy igen fontos pillanat volt a vállalat életében, amikor elindultak a művészetek irányába is. A tulajdonosok, Madlena és Philip Zepter régóta tisztában van a nagy vállalatok társadalmi felelősségével, ezért alapítványaik ösztöndíjakat és anyagi támogatást nyújtanak fiatal tehetségek számára a tudomány, a kultúra és a művészet területén. Madlena Zepter a párizsi székhelyű Európai Irodalmi Díj és az Artzept Nemzetközi Formatervezői Pályázat alapítója. A Zepter család tulajdona a Zepter Book World könyvkiadó és a Madl'Art aukciós ház, valamint a család büszkesége a Madlenianum Operaház. A művészet, kultúra és tudomány területén vállalt szerepük miatt, a Zepter családot az új európai reneszánsz megtestesítőjeként tartják számon.
Az Artzept első meghirdetése 2004-ben történt és a 2007-es pályzatra beérkezett munkákból most kiállítás nyílt Budapesten. Gordana Biba Markovic művészettörténész, az Artzept művészeti igazgatója a pályázat célját abban látja, hogy az eszközök használati értékén túl, esztétikai értéket is hozzá kívántak adni. A pályázatot minden évben új témában írják ki, a legelső a csésze volt. A nyertesek komoly díjakat kapnak, az első tízezer, a második négyezer, a harmadik 1500 eurót.
Számos fiatal magyar művész is elküldi alkotását a pályázatra, és külön öröm, hogy ezekkel a pályaművekkel értékes helyezéseket és díjakat nyernek. 2006-ban, „Mogyorós tál" témában Tomay Katalin nyerte meg a 10000 euró értékű első díjat. Tavaly, az „Edény fedővel" témában, amelyre 70 pályamű érkezett egész Európából, két magyar művész alkotásai szerezték meg a második és a harmadik helyet. Ez a témakör látható most Budapesten. A nemzetközi zsűri a művészeti élet kiválóságaiból tevődik össze és az egyéni új ötletek értékelésén túlmenően figyelembe veszi a tárgyak használhatóságát is.
A 2007-es pályázat első díjat elnyert munkája Csehországból érkezett. Külön érdekessége, hogy pontosan nem is tudjuk, ki áll a készítőként megnevezett Dirty Design fantázianév mögött. Az ötlet mindenesetre egyedi, hiszen a kiírás szerinti fogalomnak: edény fedővel, a véredények is megfelelnek. A szív alakú edényen – lehet akár egy bonbonier – a vénákat és az artériákat is megtaláljuk, ketté is bontható, tehetünk bele cukrot, csokoládét, szerelmes levelet vagy tetszésünk szerint használhatjuk esetleg aprópénz tartónak is.
A két díjnyertes magyar a soproni, Nyugat-magyarországi Egyetem kerámia stúdiójának növendéke. A stúdió az egyetem kihelyezett tagozata. Valódi reneszánsz műhely, ahol a diákok nem egyetlen tanár keze alatt dolgoznak, nem csak egy művész hatása alatt állnak. A világ valamennyi tájáról, időről – időre meghívott professzorok segítik a munkát. A második díj tulajdonosa Bősze Eszter a pályamunka elkészítésekor azt tartotta a legfontosabbnak, hogy a lehető legegyszerűbb ötletből induljon ki.
A legjobb megoldást persze nem azonnal találta meg, több elképzelés összevetése tisztult le fokozatosan. Végül valódi, természetes alapanyagokat választott. Igazi pulykacombról, gombafejekről, burgonyadarabokról készített lenyomatot, azokból hozta létre az üvegtányért, megtartva az eredeti méreteket. Akinek tehát kedve támad – étteremigazgatók különösen figyeljenek! – akár ezekből a tányérokból fogyaszthatja el az ebédjét vagy vacsoráját. A tányérként szolgáló alap és a fedő illeszkedik egymáshoz, az étel tehát letakarható, kevésbé hűl ki.
A harmadik díj nyertese is Eszter. Imre Eszter arra próbált választ keresni, hogy a kiállításokról, versenyekről hogyan kerül valami át a hétköznapi életbe, a lakásokba? Az üveg és szilikát alapú munkák többnyire még a dísztárgy szerepét töltik be. Ráadásul gyakran drágák is. Ugyanakkor az élet által felvetett konkrét feladatok inspirálják a diákokat. Szabadjára ereszthetik a képzeletüket, mert az egyetem formatervező tanszékén a tevékenységek körébe belefér nemcsak a kerámia, hanem az üveg, a fém, a fa sokoldalú feldolgozása is.
A harmadik díjat egy másik, cseh pályázóval megosztva elnyert munka fa és porcelán együttes felhasználásával készült. Esztétikumát a négyzet és a kör kölcsönös egymásra hatása adja. A fa tartóba foglalt porcelán gömb elforgatható, ezáltal zárható be. Tehetünk bele kockacukrot, száraz tésztát vagy akár az autókulcsot is.
A bemutatón sok érdekes ötlettel találkozhatunk a zsűri által nem díjazott tárgyak körében is. Érdemes tehát ellátogatni a Zepter székházba, a Váci út 191-be, az elkövetkező egy hónapban. Párizs után, Budapest a második világváros, ahol ez a kiállítás megtekinthető, mielőtt folytatná útját más európai városokba.