Sárga és piros, Hispánia színei. Vér és Nap, fény és szenvedély. Jordi Pallarés spanyol kortárs festő szavait idézem, hitvallását a művészetéről. A Szentendrei Régi Művésztelep Galériájában a Léna and Roselli Galéria szervezésében május 29-én nyílt meg HISPANIA című, első önálló magyarországi kiállítása.

 

Sárga és piros, Hispánia színei. Vér és Nap, fény és szenvedély. Jordi Pallarés spanyol kortárs festő szavait idézem, hitvallását a művészetéről. A Szentendrei Régi Művésztelep Galériájában a Léna and Roselli Galéria szervezésében május 29-én nyílt meg HISPANIA című, első önálló magyarországi kiállítása.

Jordi Pallarés a tavalyi évben a tavaszi fesztivál keretében már bemutatkozott az Olof Palme házban két nagyméretű festményével, melyek szinte mágikusan vonzották a szemet. Szeptemberben jött először Magyarországra és nagy örömmel vállalkozott a mostani önálló kiállításra. Nyilatkozata szerint van egy hazája ahol született és ahová ezer gyökérrel kötődik, de van egy választott hazája is, és ez Magyarország.

Jordi PallarésJordi PallarésJordi Pallarés a kortárs spanyol képzőművészet sokoldalú alkotója. Nemcsak fest, de szobrászként is alkot, sőt több ezer oldal filozofikus tanulmányt, műelemzést és verset írt. Festményeinek meghatározó élményanyaga filozófiai jellegű, nem a divatos trendeket követi, hanem minőség teremtő és a szimbólumokat nem felhasználja, hanem megteremti. Képeinek színkavalkádja lenyűgöző látvány. Vörös, sárga, fehér és fekete a jellemző színek, amelyek szinte szalagként vagy labirintusszerű fonalként ölelik körbe a mindig egy üres tér középpontot, mint a kezdet és a vég misztikus kifejezőjét. A labirintust, amit már a görögök is az élet jelképének tartottak nagy kifejező erővel, formai gazdagsággal jeleníti meg, mintha benne bolyongva keresné önmagát az alkotás segítségével. A négy szín filozofikus gondolatokat rejt, a fehér a szkepticizmust, a vörös domináns szín a vitalitást – élet és halál szimbóluma egyszerre, mindannyian születünk és meghalunk – a fekete az egzisztencializmust és a sárga pedig az idealizmust jelképezi.

Pallarés életműve egymást követő sorozatokból tevődik össze, eddig tizenegy jelentős sorozatot alkotott. Minden sorozat egy-egy konkrét témát jár körül, az állandó mozgásban lévő valóságot, az élet és a halál kérdését igyekszik a művein megjeleníteni. A képeket elvont tartalmuk miatt megérteni nem kell, inkább megérezni lehet, mert az érzelemvilágon keresztül hat a nézőre. A kiállításon vetítésre kerül a művész egyik videóműve is.

Jordi Pallarés szavait idézve, a Művész számára munkáinak kiállítása fontos próbatétel. A művek kiválogatása és az előtanulmányok monológjának-dialógusának átalakítása a néző és a mű közötti párbeszéddé hatalmas erőfeszítést igényel. A mű mindig elvisz valahová, mindig valami újat, meglepőt hoz, habár ez egyes esetekben látszólag nem mutatkozik meg. A mű egyszerre egy monológ és párbeszéd a Világgal. Elárulja a művész Ideáját, rögeszméjét, és azt, hogyan látja a valóságot.

 

A kiállítás Szentendrén a Szentendrei Régi Művésztelep Galériájában a Léna and Roselli Galéria szervezésében meg június 25-ig.

http://www.lenaroselligallery.com/artists.php?l=hun

Kép és szöveg: Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük