„SÍRBA VISZTEK”– A BIZOTTSÁG A MŰCSARNOKBA MEGY…
7 perc olvasás
Különleges kiállítás, különleges programokkal – óriási ötlet Gulyás Gábor igazgató kurátortól! Társkurátor Készman József. Az érdeklődés máris óriási, pedig túl sok ember egyszerre nem élvezheti a tíz terem falakkal sűrűn felszabdalt tereit, hiszen akkor alig látnak valamit egymástól. Márpedig ezt látni kell! Tíz hétig, 2011. november 13-ig tart nyitva a tárlat.
Különleges kiállítás, különleges programokkal – óriási ötlet Gulyás Gábor igazgató kurátortól! Társkurátor Készman József. Az érdeklődés máris óriási, pedig túl sok ember egyszerre nem élvezheti a tíz terem falakkal sűrűn felszabdalt tereit, hiszen akkor alig látnak valamit egymástól. Márpedig ezt látni kell! Tíz hétig, 2011. november 13-ig tart nyitva a tárlat.
A Bizottság történetéből: a szentendrei Vajda Lajos Stúdió nem kis önbizalommal rendelkező autodidakta képzőművészei – köztük a ma már híressé vált Wahorn András, ef Zámbó István (Öcsike) és fe Lugossy László (Laca) – hozták létre az 1980-as évek elején az A. E. Bizottságot („szerényen" Albert Einsteinre hivatkoztak!), a hivatalos művészetek ellenkultúrájaként és saját kiállításaik bevezetőjeként a szintén amatőr zenekart. Szemtelenül ironikus stílusban lépték át a műfajok határait, politikai megmozdulások helyett művelték azt, ami nekik jólesett, tehát örömzenéltek „síppal, dobbal, nádihegedűvel", azaz vödrökkel, darálókkal stb.
Aztán jelentkeztek a Metro Klub tehetségkutató versenyére. Persze már az első selejtezőben kiestek, mégis folytatták a produkciókat. Megdöbbentő zenei performance-okat terveztek az ellenkultúrát képviselő kiállításaikhoz. Nem tudván, hogy a jelen kortárs kultúra alapjait vetették meg 70-es, 80-as években a képzőművészetben éppúgy, mint a szépirodalomban Esterházy, Nádas, Krasznahorkai, Szilágyi István vagy a költészetben Petri György, Oravecz Imre, Nagy Gáspár. A színházi életben az irányzat megalapítói a kaposváriak és a budapesti Katona József Színház társulatai, a zenében Kocsis Zoltán és Fischer Iván tevékenysége „ágyazta meg" azt az alternatív kultúrát, ami végül is kihatott a pop- és a rockzenére. A Bizottság a kor emblematikus tárgya lett a maga művészi szabadságával. A jelen kiállítás alapeszméjéről, a szabadság akkor nem létező tényéről szól az egész. A művészek máig ennek szellemében alkotnak, hiába akadályozta őket egykor az aczéli három T: a Tiltás, a Tűrés vagy a Támogatás. Utóbbiban természetesen nem volt részük.
A Bizottság minden hivatalos gyanú ellenére külföldre is eljutott. 1985-ben részt vett a Párizsi Biennálén. A francia lapok Art punknak, a németek RockGruppénak vagy Albert Einstein és tánczenekara címmel írtak róla, de hozzátették, hogy konszolidált középkorú hipikről van szó. Az egyik dalszöveg: „Nem kell púder, nem kell a vaker, nem kell a diszkó, nem kell a punk, csak egy, az underground". Egy másik csak a kés, villa, kanál szövegére épült.
A Bizottság péntek esti összművészeti találkozókat jelentett péntek esténként a „katasztrófa zenekarral" – mondja ef Zámbó. Még a 70-es években kezdték el a gátlástalan zajokat, zörejeket és énekeket, amit ők maguk „improvizatív zajbalettnek" hívtak. Azután fe Lugossy dadaista dalszövegeire megszólaltattak régi hangszereket is. A csoport kreativitása mindenre kiterjedt. Nem hitték, hogy önmagukon kívül másnak is tetszhet a gátlástalan eklektika, mégis sikerük volt a világban – hat éven át. Anti-zenei kísérleteikkel a dilettánsok olyan táborát erősítették, amelyik képes volt új minőséget teremteni. Az újságcikkek közül láthatjuk a vendégfalon a szellemes „BETILTWA…horn" címet. A zenekar vezetője ugyanis Wahorn volt.
A Bizottság hatévi működésének dokumentumai alig maradtak fenn, ezért a Műcsarnok felhívást tett közzé az együttes működéséhez fűződő relikviák kereséséről. Az eredmény mintegy háromezer beérkezett fotó lett, ezért van a zsúfoltság és a terekhez épült ezer négyzetméternyi gipszkarton vendégfal. Közel kétszáz festmény, grafika, néhány szobor és installáció látható. Wahorn, fe Lugossy és ef Zámbó művei mellett a 80-as évek jellegzetes alakjainak munkái is szerepelnek. Ilyenek Altorjai Sándor, Szirtes János, Böröcz András, Méhes Lóránt, Erdély Miklós, El Kazovszkij, Bukta Imre, Roskó Gábor, Bernáth(y) Sándor és mások.
Első ízben láthatjuk Wahorn András Fekvő nő telefonnal című 16,5 m hosszú festményét, amit Lyonban állítottak ki 1977-ben. A lyoni installációhoz azonban Rajk László nem kapott kiutazási engedélyt, így az óriásképet összetekerve haza kellett küldeni, de Wahorn négy évig hiába várta. A belügyi szervek visszatartották. Most kissé szakadt állapotban, először került a magyar közönség elé. Egy másik kép, A miniszter Mercedese elhalad a 112. számú italbolt előtt sorsa is érdekes: 1977-ben a Fiatal Művészek Klubjában Tóth Dezső, művelődési miniszterhelyettes személyesen vette le a falról! Utána egy svéd műgyűjtő megvásárolta, és most először tért haza, erre a kiállításra.
Kifejezetten erre az alkalomra öt új alkotás is készült: fe Lugossy László installációja a Műcsarnok árkádjai alatt egy eredeti katonai őrbódéban; ef Zámbó legalább háromszáz plüssállatot használt fel a környezetvédelemre felhívó, természetellenes játékerdővel – a fák pusztítása ellen. Farönkökhöz kötözött állatkák nézik a szappantartóként használt, forgó macit Tiszta természet címmel.
Wahorn mindjárt az első teremben felállította a Bizottság emlékművét: aranyhalas medencében, színes elefántokkal körülvett piedesztálon áll a zenekar tagjairól készült kisplasztikája, a leesőben lévő aranygyűrűbe vésett neveikkel. A háttérben egy megtalált, hatalmasra nagyított fotóval. Apró lőréseken át pedig – már aki feléri! – láthatjuk a tagok megnyilatkozásait.
Wahorn, a zenekar egykori vezetője a bevezetőben elmondta, hogy a Bizottság egykori jelképe a fazék (talán az álmodott, lezárt húsosfazék) volt, ma inkább a piros láncfűrész volna. De jobb, ha semmit nem képzelünk bele, itt az egyenes beszéd volna a kívánatos az érthető művészet nyelvén. Tőle látható a már más kiállításokon is megfordult post it cetlik által körvonalazott női alak. Megkapó fe Lugossy Progresszív múzsája a virágos műanyag kötényt viselő nőről.
A rendhagyó tárlathoz önálló filmek is készültek Mispál Attila és Dér András filmrendezők munkáiból. Ezeket októberben a Duna Televízió bemutatja. A kiállításhoz sok-sok kísérőrendezvény társul: irodalmi és zenei programok, szombatonként múzeumpedagógusokkal gyerekfoglalkozások, filmklub az elfeledett alkotásokból és az underground művészet jelentős alakjairól. Közülük a legfontosabb szombat délelőttönként a kétórás családi sorozat képzőművészek, írók, színészek, táncosok, rendezők és énekesek vezetésével.
A tíz hét, tíz szó, tíz terem program a Bizottság zenekar dalszövegeiből kiválasztott egy-egy szó köré szerveződnek. A kiállításra készült a Pesti Est különszáma és egy magazin. A Műcsarnok a Nemzeti Filmarchívummal szövetkezve DVD-n újra kiadja a Jégkrémbalett című filmet (angol felirattal). A tíz hét alatt – csütörtök helyett – minden pénteken 12-20 óráig tart nyitva a tárlat. A kísérőprogramokról, a kedvezményekről és a jegyárakról tájékozódni lehet a www.bizottsagkiallitas.hu honlapon.
Az egész kiállítás fantasztikusan szellemes! Jól érvényesül benne az alkotók ideillő humora, de egyben időigényes is. Sok a dokumentum és a műtárgy még akkor is, ha csak futólag tekintjük meg. Érdemes legalább 2-3 órát rászánni! Úgyis ott maradunk!
DOBI ILDIKÓ