Szaloncukor piac 4 milliárd felett tavaly karácsonykor
Csokoládéból készült Mikulás figurákból 2 milliárd forint körüli kiskereskedelmi forgalom várható, ha az elmúlt évek növekedési trendje folytatódik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, a legutóbbi három év ünnepi édesség-szezonjának adatai alapján.
Csokoládéból készült Mikulás figurákból 2 milliárd forint körüli kiskereskedelmi forgalom várható, ha az elmúlt évek növekedési trendje folytatódik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, a legutóbbi három év ünnepi édesség-szezonjának adatai alapján.
A karácsony előtti időszakban a lakosság együttesen több mint 2,5 milliárd forintért vásárolt szezonális csokoládé termékeket és ünnepi ajándékcsomagokat a legutóbbi, november-januári szezonban; ez 20 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. Mennyiségben a bolti eladások 940 tonna körül alakultak; itt 12 százalék plusz figyelhető meg az előző évhez képest.
A szaloncukor forgalmát is mérte a Nielsen tavaly. Értékben a szervezett kiskereskedelem forgalma meghaladta a 4 milliárd forintot, mennyiségben pedig mintegy 3 600 tonnát ért el.
Az ünnepi édességek legnépszerűbb szegmense továbbra is az üreges figura. Azon belül a Mikulás figurák elvitték a november-januári, értékben mért forgalom 87 százalékát. Mellettük karácsonyfa díszekre 6, míg az egyéb csokoládé figurákra 9 százalék jutott.
Az ajándékcsomagok közül legkedveltebb a hagyományos Mikuláscsomag, tavaly közel 400 millió forintos forgalommal. A többi ajándékcsomag teljes forgalma valamelyest kisebb lett az előző szezonhoz képest. Főleg a játékot is tartalmazó csokoládé csomag eladása csökkent. Így is több mint 200 millió forintért adtak el belőle, hasonlóan az adventi kalendáriumhoz.
A decemberi szezonális édességek fő beszerzései forrása egyre inkább a hipermarket. Értékben 58 százalék jutott erre a bolttípusra a legutóbbi szezonban, – 1 százalékponttal több, mint az előző évben.
Hasonlóan koncentrált a szaloncukor bolti eladása. A legutóbbi november-januári forgalomból, szintén értékben 59 százalékot vitt el a legnagyobb eladóterű csatorna.
A kereskedelmi márkák részaránya a szaloncukor forgalmából értékben 21 százalék a tavalyi szezon adatai alapján, mennyiségben pedig 34 százalék. A szaloncukor mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 1 158 forint/kilogramm, a tavaly decemberi adatok szerint.
Táblázat. Az üreges csokoládé figurák – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának megoszlása a legutóbbi évek novembertől januárig terjedő szezonjában. Százalékban.
Termék |
2005-2006 |
2006-2007 |
2007-2008 |
2008-2009 |
Mikulás figura |
80 |
83 |
83 |
87 |
Karácsonyfa dísz |
9 |
9 |
8 |
6 |
Egyéb figura |
11 |
8 |
9 |
7 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Szaloncukor értékben mért forgalmából, a szervezett kiskereskedelemben a bolttípusok megoszlása 2008 november-2009 januárban. Százalékban.
Bolttípus |
Százalék |
Hipermarket |
59 |
Szupermarket |
8 |
Diszkont |
8 |
Hazai lánc |
21 |
Önálló kis bolt |
4 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.