Csokoládéból készült Mikulás figurákból 2 milliárd forint körüli kiskereskedelmi forgalom várható, ha az elmúlt évek növekedési trendje folytatódik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, a legutóbbi három év ünnepi édesség-szezonjának adatai alapján.

 

Csokoládéból készült Mikulás figurákból 2 milliárd forint körüli kiskereskedelmi forgalom várható, ha az elmúlt évek növekedési trendje folytatódik. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, a legutóbbi három év ünnepi édesség-szezonjának adatai alapján.

   A karácsony előtti időszakban a lakosság együttesen több mint 2,5 milliárd forintért vásárolt szezonális csokoládé termékeket és ünnepi ajándékcsomagokat a legutóbbi, november-januári szezonban; ez 20 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. Mennyiségben a bolti eladások 940 tonna körül alakultak; itt 12 százalék plusz figyelhető meg az előző évhez képest.

    A szaloncukor forgalmát is mérte a Nielsen tavaly. Értékben a szervezett kiskereskedelem forgalma meghaladta a 4 milliárd forintot, mennyiségben pedig mintegy 3 600 tonnát ért el.

    Az ünnepi édességek legnépszerűbb szegmense továbbra is az üreges figura. Azon belül a Mikulás figurák elvitték a november-januári, értékben mért forgalom 87 százalékát. Mellettük karácsonyfa díszekre 6, míg az egyéb csokoládé figurákra 9 százalék jutott.

    Az ajándékcsomagok közül legkedveltebb a hagyományos Mikuláscsomag, tavaly közel 400 millió forintos forgalommal. A többi ajándékcsomag teljes forgalma valamelyest kisebb lett az előző szezonhoz képest. Főleg a  játékot is tartalmazó csokoládé csomag eladása csökkent. Így is több mint 200 millió forintért adtak el belőle, hasonlóan az adventi kalendáriumhoz.

   A decemberi szezonális édességek fő beszerzései forrása egyre inkább a hipermarket. Értékben 58 százalék jutott erre a bolttípusra a legutóbbi szezonban, – 1 százalékponttal több, mint az előző évben.

    Hasonlóan koncentrált a szaloncukor bolti eladása. A legutóbbi november-januári forgalomból, szintén értékben 59 százalékot vitt el a legnagyobb eladóterű csatorna.

    A kereskedelmi márkák részaránya a szaloncukor forgalmából értékben 21 százalék a tavalyi szezon adatai alapján, mennyiségben pedig 34 százalék. A szaloncukor mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 1 158 forint/kilogramm, a tavaly decemberi adatok szerint. 

Táblázat. Az üreges csokoládé figurák – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának megoszlása a legutóbbi évek novembertől januárig terjedő szezonjában. Százalékban. 

Termék

2005-2006

2006-2007

2007-2008

2008-2009

Mikulás figura

80

83

83

87

Karácsonyfa dísz

  9

  9

  8

  6

Egyéb figura

11

  8

  9

  7

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Szaloncukor értékben mért forgalmából, a szervezett kiskereskedelemben a bolttípusok megoszlása 2008 november-2009 januárban. Százalékban.

Bolttípus

Százalék

Hipermarket

59

Szupermarket

  8

Diszkont

  8

Hazai lánc

21

Önálló kis bolt

  4

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Módszertan:

A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük