Szélcsatorna helyett szuperszámítógép
4 perc olvasásElkészült az AT&T Williams csapat számára tervezett szuperszámítógép, amelyet a csapat már használatba is vett a szélcsatornás kísérletek szimulálására.
Elkészült az AT&T Williams csapat számára tervezett szuperszámítógép, amelyet a csapat már használatba is vett a szélcsatornás kísérletek szimulálására.
A Lenovo az AT&T Williams-szel együttmûködve egy olyan testre szabott megoldást alakított ki, amelyet arra terveztek, hogy a csapat Forma-1-es autóinak aerodinamikáját optimalizálja.
"Az aerodinamika nagy szerepet játszik a különbözõ versenypályákon való versenyképességünkben" – mondta Alex Burns, az AT&T Williams Forma-1 csapatának ügyvezetõje. "A leszorítóerõ és húzóerõ közti optimális egyensúly pályánként változik, például a monacói aerodinamikai környezet – sok éles kanyar, kevés egyenes szakasz – nagyban eltér a monzaitõl, ahol kevesebb a kanyar és sokkal több a hosszabb egyenes rész. A Lenovo által nyújtott szuperszámítógépes megoldás lehetõvé teszi, hogy két verseny között sokkal több különbözõ lehetséges konstrukciót vizsgáljunk meg, jelentõsen felgyorsítva ezzel fejlesztéseink ütemét, amelynek köszönhetõen az autó hamarosan jobban fog teljesíteni a versenyeken."
A szuperszámítógépet az áramlásdinamikai (CFD) mûveleteknél használják, segítségével számítások milliárdjai végezhetõk el, amelyek a versenypályán mozgó jármû körül áramló levegõt szimulálják. Az eljárás révén elõre jelezhetõ, hogy egy apró változtatás egy adott alkatrész formájában vagy elhelyezésében hogyan befolyásolja a leszorító- és a húzóerõ alakulását, valamint mindez hogyan hat az autó sebességére és irányíthatóságára.
8 teraflops (8 trillió lebegõpontos mûvelet egy másodperc alatt) maximális teljesítményével a Lenovo szuperszámítógépe négyszer erõsebb, mint a csapat korábbi eszköze. Ennek köszönhetõen az aerodinamikai szimulációk körülbelül 75 százalékkal gyorsabban végezhetõk el.
"Az elmúlt évek során az aerodinamika egyre fontosabb szempont lett, a Forma-1-es autók teljesítményéért háromnegyed részben ez felelõs" – mondta Burns. "A Lenovo berendezése hatalmas fejlõdést tesz lehetõvé, ugyanazokat a feladatokat negyedannyi idõ alatt tudjuk elvégezni. "
Az új számítógéppel a csapat számos aerodinamikai változót képes vizsgálni, többek között az autó felületének geometriáját, a kerék turbulenciáját, a pálya felszínét. A csapat például annak érdekében, hogy növelje a leszorítóerõt, kielemezheti, hogy a karosszéria felületének legömbölyítése pontosan milyen változásokat idéz elõ a versenyautó egészében.
Az aerodinamikai szimulációk párhuzamosan folynak a csapat két szélcsatornájában végzett kísérletekkel. A számítógépes tesztek révén az AT&T Williams az erõforrásait azokra a megoldásokra összpontosíthatja, amelyek a sok felmerülõ lehetõség közül a legígéretesebbnek tûnnek, és amelyeket érdemes megvizsgálni és letesztelni a szélcsatornában és a versenypályán.
"Az AT&T Williams számára kialakított nagy teljesítményû számítástechnikai megoldás jól példázza, hogy a Lenovo mire képes a kutatás-fejlesztés és a mérnöki tudományok területén – mondta Deepak Advani, a Lenovo alelnöke és marketingigazgatója. "Örömmel nyújtjuk az AT&T Williams-nek azt a szuperszámítógépes megoldást, amely megadja azt a teljesítményt, amelyre a csapatnak szüksége van a versenyben maradáshoz a világ legfejlettebb technikai sportjában."
A megegyezés a Lenovo és az AT&T Williams közötti korábbi együttmûködés kiterjesztése. A 2007-es versenyszezon kezdetén a Lenovo bejelentette, hogy hivatalos támogatóként az AT&T Williams mellé áll. A csapat a Lenovo PC-technológiáját tevékenységének szinte minden területén alkalmazza, a versenyautó beindításától kezdve egészen az alkatrészek készletezéséig.
Az AT&T Williams a világ egyik vezetõ Forma 1-es csapata, amely 16 világbajnoki címmel és 113 nagydíj-gyõzelemmel rendelkezik. Napjainkban a Williams F1 mintegy 520 fõt foglalkoztat 40 hektáros technológiai központjában, amely az Egyesült Királyság Motorsport-völgyének szívében található, Oxfordshire mellett. A vállalat egyedülálló a maga nemében, hisz a világbajnokság egyetlen olyan csapata, amelynek tevékenysége kizárólag a versenyzésre korlátozódik.
A cég maga tervezi és gyártja a Forma-1-es versenyautókat, és tapasztalatát minden egyes szezonban kamatoztatja a siker érdekében. A vállalat 1978-ban jött létre, tulajdonosai, Sir Frank Williams és Patrick Head, akik hosszú ideje üzlettársak.