Tajani biztos szerint a közlekedéspolitikát a jövőbeli kihívásokhoz kell igazítani
5 perc olvasásAz Európai Bizottság által elindított, az érdekeltek és közlekedéspolitikai szakértők bevonásával lezajlott eszmecsere eredményeképpen sikerült azonosítani hat olyan fő tendenciát és kihívást, amelyek a közlekedéspolitika jövőjének alakulását az elkövetkezendő évtizedek során a leginkább befolyásolni fogják.
Az Európai Bizottság által elindított, az érdekeltek és közlekedéspolitikai szakértők bevonásával lezajlott eszmecsere eredményeképpen sikerült azonosítani hat olyan fő tendenciát és kihívást, amelyek a közlekedéspolitika jövőjének alakulását az elkövetkezendő évtizedek során a leginkább befolyásolni fogják.
E hat tényező a népesség elöregedése, a migráció, a belső mobilitás, a környezeti kihívások, az energiaforrások rendelkezésre állása, az urbanizáció és a globalizáció. Mindez azt jelenti, hogy az Európa által a jövőben követendő közlekedéspolitikának egy integrált, technológia-alapú, felhasználóbarát közlekedési rendszer kialakítására kell összpontosítania. Azzal, hogy ma elfogadta a közlekedés jövőjéről szóló közleményt 1 , az Európai Bizottság további eszmecserét kíván előmozdítani olyan konkrét szakpolitikai javaslatok kialakítása érdekében, amelyek a közlekedésről szóló következő – a tervek szerint 2010-ben közreadandó – fehér könyv részét képezhetik.
„A közlekedés mindig is mindennapi életünk fontos része volt, és ez a jövőben is így lesz. Jelentős mértékben járult hozzá a belső piac kiépüléséhez, integrációjához és növekedéséhez, valamint kézzelfogható előnyöket biztosított az európai gazdaság számára. Az európai közlekedéspolitika emellett magasabb szintre emelte az ágazatot szabályozó előírásokat, így például javultak a munkakörülmények, szigorodtak a védelmi és biztonsági feltételek, és megerősödtek az utasjogok. Úgy érzem, megérett az idő arra, hogy még tovább lépjünk e politikában. Ennek keretében először is folytatni kell a különböző közlekedési módok integrációját, másodsorban a közlekedési szolgáltatások és technológiák terén az Európai Uniónak a világ élvonalába kell kerülnie, harmadsorban pedig a jövőben követendő közlekedéspolitika középpontjába a közlekedés felhasználóinak és a közlekedési ágazat alkalmazottainak szükségleteit és jogait kell állítani." – mondta Antonio Tajani közlekedéspolitikai biztos.
A Bizottság 2001-ben fehér könyvet adott ki, amelyben meghatározta az európai közlekedéspolitika alakításának 2010-ig érvényes menetrendjét. Ezt a programot 2006-ban aktualizálták. A mai napon elfogadott közlemény a fehér könyv által megkezdett úton továbbhaladva a közlekedés és a mobilitás 2020-ig szóló jövőképét határozza meg, figyelembe véve azokat a lehetséges forgatókönyveket is, amelyek az e dátumot követő évtizedekben állhatnak elő.
Az elkövetkezendő tíz évre szóló közlekedéspolitikának a közlekedési rendszer jövőjére vonatkozó megalapozott elképzelésen kell alapulnia. A Bizottság külső szakértőket bízott meg azzal, hogy készítsenek tanulmányt a korábbi szakpolitikák és a jövőbeli forgatókönyvek értékeléséről, valamint különböző szakértőkkel és érintettekkel konzultált kifejezetten e kérdés vizsgálatára létrehozott fókuszcsoportok és egy 2009. március 9-10. között lezajlott magas szintű érdekelti konferencia keretében.
A Bizottság az alábbi fő következtetéseket vonta le:
-
Az európai közlekedéspolitika hozzájárult az Unió polgárait és vállalkozásait szolgáló hatékony mobilitási rendszer kialakításához. A következő feladat annak biztosítása, hogy ez a mobilitás a jövőben is fenntartható legyen.
-
A környezeti fenntarthatóság, a népesség elöregedése, a migráció, a fosszilis tüzelőanyagok szűkössége, az urbanizáció és a globalizáció a társadalmunkat jellemző legfontosabb tendenciák közé tartoznak, amelyek kihívást jelentenek mobilitási rendszerünk számára.
-
Ezen kihívások kezelése érdekében rendkívül fontos, hogy felgyorsuljon az innovatív technológiák bevezetése és a különböző közlekedési módok közötti teljes integráció megvalósítása. Mindezt úgy kell elérni, hogy a közlekedés felhasználóinak és a közlekedési ágazat alkalmazottainak szükségletei és jogai álljanak a politikai döntéshozatal középpontjában.
-
Fontos, hogy folytassuk az európai közlekedéspolitika Unión kívüli terjesztését, hiszen így biztosítható a szomszédos országokkal való további integráció, és így segíthetők elő globális szinten Európa gazdasági és környezetvédelmi érdekei.
A közlemény nem a szakpolitikai intézkedések részletes programjának bemutatására törekszik, hanem arra vállalkozik, hogy a közlekedés jövőjére vonatkozó stratégiai elképzeléseket vázolja fel. A közleményben szereplő elképzelések és ötletek célja a szakpolitikai lehetőségek azonosítására irányuló vita továbbvitelének előmozdítása. Ezen folyamat eredményeképpen a jövő évre konkrét szakpolitikai javaslatok körvonalazódhatnak, majd később fehér könyv kerülhet elfogadásra.
A Bizottság minden érdekeltet arra biztat, hogy járuljon hozzá ehhez a folyamathoz, és a közlekedés jövőjével és a lehetséges szakpolitikai megoldásokkal kapcsolatos elképzeléseit 2009. szeptember 30-ig juttassa el a mailto:tren-future-of-transport@ec.europa.eue-mailcímre.
A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE: A közlekedés fenntartható jövője: egy integrált, csúcstechnológiát képviselő, felhasználóbarát rendszer felé.