TŐKÉT KOVÁCSOLHATNAK A KKV-K A FELHŐSZOLGÁLTATÁSOKBÓL
5 perc olvasás
Bizalmatlanok a virtuális irodai környezettel szemben a hazai kis- és középvállalkozások – derül ki a Magyar Telekom megbízásából végzett felmérésből. Sokan tartanak a felhő alapú szolgáltatások költségigényétől is, a legtöbben azonban a biztonságukat féltik – alaptalanul.
Bizalmatlanok a virtuális irodai környezettel szemben a hazai kis- és középvállalkozások – derül ki a Magyar Telekom megbízásából végzett felmérésből. Sokan tartanak a felhő alapú szolgáltatások költségigényétől is, a legtöbben azonban a biztonságukat féltik – alaptalanul.
Ahogy az a Magyar Telekom megbízásából, az informatikai döntéshozók megkérdezésével végzett reprezentatív kutatásból[1] korábban már kiderült, ahhoz, hogy a 10-50 főt foglalkoztató KKV-k rugalmasak, informatikailag mobilak legyenek, és ezáltal versenyképesek maradhassanak, egyrészt rendelkezniük kell olyan eszközparkkal, ami lehetővé teszi, hogy a dolgozók ne csak az irodában, az íróasztalhoz kötve intézhessék levelezésüket vagy érjék el az internetet.
A kutatásból ugyanakkor az is kiderül, hogy ezt a mobilitást a dolgozók által, bárhonnan elérhető irodai felhőszolgáltatások alkalmazása is nagymértékben segíti.
A Telekom felmérése szerint a hazai kis- és középvállalkozások közel kétharmada saját irodai szervereket alkalmaz. A magyar KKV szektor száz cégéből mindössze kettő vesz igénybe felhőalapú szolgáltatást, például külső szolgáltató által működtetett virtuális szervert. „Ez utóbbi a megoldás nemcsak kiküszöböli a gépek meghibásodásából eredő adatvesztéseket, de még a távoli munkavégzést és a dokumentumok megosztását is lehetővé teszi, sőt jelentősen csökkenti az informatikai költségeket is" – mondta el Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. A 10-50 főt foglalkoztató magyar cégek egyelőre alapvetően bizalmatlanok az online felhőalapú virtuális irodai környezettel és a korszerűbb informatikai megoldásokkal szemben. A szkeptikus vállalatvezetők úgy gondolják, a felhőalapú szolgáltatásokra épülő irodára ma még nem érett a cégük: a döntéshozók fele véli úgy, hogy ezt cégüknél csak nehezen lehetne kivitelezni. Az érintett vállalatok több mint egyharmadánál egyelőre nem biztosítottak a távoli munkavégzés feltételei, további egyharmaduknál ez a lehetőség csak korlátozottan áll a munkavállalók rendelkezésére. Még csak minden negyedik kis- és közepes cégnél támogatják a távmunka intézményét, ám a fájlok és mappák távoli elérését ennél is kevesebben teszik lehetővé a munkatársak számára.
A KKV-szektor IT-döntéshozóinak mindössze 13 százaléka törekszik arra, hogy ahol lehet, felhő alapú megoldásokat válasszon – nem vonzó még számukra a megoldás, amelyről egyelőre keveset tudnak. A félelmek jelentős része bizalmatlanságon alapul: a döntéshozók háromnegyede alapvetően ellenállással fogadta, hogy a rendszer-üzemeltetés felelősségét ki kellene adni egy harmadik személynek/szolgáltatónak. „A félelmek között nagy arányt képviselt a biztonsági résekkel kapcsolatos aggodalom, míg minden második döntéshozó tartott a felhő alapú virtuális irodai környezet anyagi vonzataitól is – holott a felhő alapú megoldások valójában nagyobb biztonságot, alacsonyabb informatikai költségeket jelentenek, miközben nagyobb informatikai mozgékonyságot garantálnak, és javítják a munka hatékonyságát is" – tette hozzá Lakatos Péter.
Sokak számára azonban már ma is vonzó jövőképet jelent a felhő alapú virtuális irodai környezet, a vállalati döntéshozók valamivel több, mint egyharmada gondolkodik ebben.
A Telekom, mint piacvezető szolgáltató célja, hogy modern, az üzleti életben nélkülözhetetlen irodai eszközökkel segítse a költségérzékeny hazai cégek informatikai felzárkózását. A Telekom, részben a piaci igényekhez igazodva, részben azzal a szándékkal, hogy ezeket az igényeket alakítsa, 2014. február 17-étől új irodai informatikai eszközöket, elsősorban laptopokat, valamint azokhoz igénybe vehető mobilinternet csomagot kínál mikro-, kis- és közepes vállalkozásoknak, kezdeti beruházási költségek nélkül. Az új Telekom-ajánlatok része, hogy első alkalommal be is üzemelik a megrendelt informatikai eszközöket, továbbá – helyszíni segítségként – átmentik a régi gépen tárolt adatokat az új eszközökre. Az újonnan megrendelt gépekre, Office irodai szoftvercsomagot ajánl a Telekom. Az Office 365 szolgáltatás nagyvállalati kategóriájú szolgáltatásai bármilyen méretű vállalkozás számára elérhetők az egyszerű szövegszerkesztőtől kezdve a prezentációkészítő, valamint a dokumentumok megosztását lehetővé tévő programokon át az üzleti levelezésig. A felhőszolgáltatásnak köszönhetően az Office programok mindig a legfrissebb jogtiszta verzióban állnak készen, és segítségükkel az internetre való csatlakozást követően bárhonnan elérhetőek a céges dokumentumok, e-mailek, megkönnyítve ezzel az irodán kívüli, távoli munkavégzést.
[1] A felmérés 2014 január 27 és február 5 között készült. A telefonos interjúk olyan személyekkel készültek, akik döntéshozók az informatikai eszközök és szolgáltatások beszerzésével, üzemeltetésével kapcsolatban a legalább 3 számítástechnikai eszközzel (számítógép vagy laptop) rendelkező hazai kis és középvállalkozásoknál. A megkérdezett 202 cég reprezentatív a hazai 10-50 fős KKV-kra cégméret, tevékenységi terület és régió alapján.