ÚJ ÉVEZRED, ÚJ FOGLALKOZTATÁSI MODELL — Egyre népszerűbb a távmunka
Az utóbbi években Európa szerte egyre népszerűbb a távmunkás foglalkoztatás, aminek terjedését az Európai Unió is támogatja. Magyarországon az EU-s program keretében a távmunka általános népszerűsítése mellett, konkrét projektek is segítik a távmunkás foglalkoztatás terjedését, amitől a vidéki települések foglalkoztatási viszonyainak átalakulását és a hátrányos helyzetű régiók felzárkóztatását várják. A távmunka megítélése rengeteget változott az utóbbi években; az új technológiák megjelenésének köszönhetően a korábbi negatív érveket – mint a megbízhatatlanság vagy a nehézkes kontroll – a pozitív tapasztalat felülírja, és ez munkaadói és munkavállalói oldalon is okoz elmozdulást – mondja Papp László Dávid, hazánk legnagyobb távmunka-alapú szolgáltató központjának, a Comforce Zrt-nek vezérigazgatója.
Az utóbbi években Európa szerte egyre népszerűbb a távmunkás foglalkoztatás, aminek terjedését az Európai Unió is támogatja. Magyarországon az EU-s program keretében a távmunka általános népszerűsítése mellett, konkrét projektek is segítik a távmunkás foglalkoztatás terjedését, amitől a vidéki települések foglalkoztatási viszonyainak átalakulását és a hátrányos helyzetű régiók felzárkóztatását várják. A távmunka megítélése rengeteget változott az utóbbi években; az új technológiák megjelenésének köszönhetően a korábbi negatív érveket – mint a megbízhatatlanság vagy a nehézkes kontroll – a pozitív tapasztalat felülírja, és ez munkaadói és munkavállalói oldalon is okoz elmozdulást – mondja Papp László Dávid, hazánk legnagyobb távmunka-alapú szolgáltató központjának, a Comforce Zrt-nek vezérigazgatója.
A távmunka elterjedése számos európai országban megfigyelhető, aminek oka, hogy a munkáltatók egyre jobban felismerik azokat az egyértelmű – főként gazdasági – előnyöket, amelyeket a távmunka alkalmazásával nyerhetnek. A távmunka régiós szinten különösen Csehországban népszerű, ahol a dolgozók mintegy 9 százaléka teljes egészében távmunkából tartja el magát és a részben távmunkában dolgozók aránya is 15,2 százalék.
Bár Magyarországon ez az arány sokkal alacsonyabb (0,5 százalék, illetve 2,8 százalék) a magyar cégek körében is egyértelműen nő az igény a rugalmas formában foglalkoztatott munkavállalók iránt. „Távmunkával különösen a munkahellyel és munkaerővel kapcsolatos kiadások csökkenthetőek, miközben a dolgozók motiváltsága javul, produktivitásuk nő, így a működés hatékonysága, a cég versenyképessége nagyságrendekkel javítható" – Dr. Forgács Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke. Ráadásul az adott vállalat által generált gazdasági előnyök mellett a távmunkás foglalkoztatás komplexebb hatásokkal is jár a környezet és az egyén szintjén egyaránt: új munkakultúrát eredményez, mérsékelheti a munkanélküliséget, javítja az esélyegyenlőséget, és a végeredmény a boldogabb, elkötelezettebb, önmotivált munkatárs. A hátrányos körzetekben, településeken javulhat a foglalkoztatottság és a hátrányos helyzetűek több foglalkoztatási lehetőséghez juthatnak, amit elkötelezettségükkel, lelkesedésükkel meg is hálálnak.
Több, mint 400 kvalifikált távmunkás ügyintézővel a Comforce Zrt. Magyarország legnagyobb távmunkát alkalmazó szolgáltató központja, a munkatársak közül viszont csupán 22 százalék budapesti. A felhő alapú megoldásra építő contact center szolgáltatást nyújtó vállalat üzleti modelljéből adódóan rendkívül rugalmas szolgáltatást és igény szerint alakítható kapacitást tud biztosítani ügyfeleinek, aminek köszönhetően jelentős versenyelőnyre tett szert a piacon. „Az általunk alkalmazott technológia nagy előnye, hogy a munka térbeli korlátok nélkül, az ország egész területén ugyanúgy végezhető – minőségbiztosítási garanciával. Mivel már a kiválasztás folyamata is telefonon és online alkalmazásokkal zajlik, nem számít a lakóhely, a kor vagy, hogy valaki mozgásában korlátozott-e, ha kommunikációs képessége, teljesítménye és elkötelezettsége átlagon felüli" – mondja Papp László Dávid a Comforce Zrt. vezérigazgatója.
A felhő modellnek köszönhetően a területi lefedettség korlátlan, hiszen a munkaerő-toborzásnak csak az internet-lefedettség szabhat határt. Ennek eredményeként mind a nyelvtudás, mind pedig a speciális szaktudás tekintetében kivételes a rendelkezésre állás.
A Comforce által alkalmazott technológia ugyanakkor a távmunka kapcsán legtöbbet hangoztatott kérdésekre – mint például az oktatás, vagy a munka ellenőrizhetősége – is megoldást kínál. A megoldás nagy előnye, hogy garantálja a kontrollált, átlátható működést, a személyre szabott képzést és a megbízható teljesítményt. „Az ügyintőzők munkájába bármikor belehallgathatunk, munkájukról valós idejű elemzéseket készíthetünk, amit azonnal vissza is csatolunk számukra. A technológiának köszönhetően a piacon egyedülállóan magas minőségkontrollt biztosítunk, miközben ügyfeleink a megoldással hosszú távon jelentős költségmegtakarítást tudnak elérni, ügyfélszolgálatuk hatékonysága és minősége egyaránt javul" – teszi hozzá a vezető.