Az Üllői út újrapozícionálására vonatkozóan friss, kreatív, fiatalos ötleteket várt a Budapest XVIII. kerület Főépítészi irodája, a pályázat kiírója. A pályázatra beérkező tervek eredményeivel szeretett volna a kerület egy újfajta rálátást kapni az üllői úti konfliktusokat feloldó megoldásokra és a jövőbeni fejlesztési irányokra.

   

Az Üllői út újrapozícionálására vonatkozóan friss, kreatív, fiatalos ötleteket várt a Budapest XVIII. kerület Főépítészi irodája, a pályázat kiírója. A pályázatra beérkező tervek eredményeivel szeretett volna a kerület egy újfajta rálátást kapni az üllői úti konfliktusokat feloldó megoldásokra és a jövőbeni fejlesztési irányokra.

A közel egy éve folyó munka egy újabb fontos mérföldkőhöz érkezett az Ötletpályázat révén.

Az eddig lezajlott szakmai munka erénye a közösségi részvétel és a partnerség kialakítása, amely megfelelő alapot teremtett az érdekelt szereplőkkel való közös gondolkodás kialakítására.

Az Üllői út környezetének revitalizációjára kiírt Ötletpályázatra beérkezett pályázatok elbírálásának megkezdése előtt Juhász Kálmán, Budapest XVIII. kerület Önkormányzati Hivatalának főépítésze köszöntötte a felkért zsűri tagjait. (Eltér István – Magyar Építész Kamara Kft. – Petrovai László Budapest XVIII. kerület Önkormányzat, Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottsága, Kádár Bálint – Kortárs Építészeti Központ, Pásztor Erika – Építészfórum, Szűcs András – Fiatal Urbanisták Tagozata, Szohr Gábor – Újirány)

A tervpályázat kiíróinak célja elsődlegesen a diákság problémákkal szembeni újszerű gondolkodásmódjának megismerése és a meglátások Üllői úti humanizálási és revitalizációs munkába való integrálása volt.

Jáki Monika, mint a pályázat társszervezőjeként és koordinátoraként jelenlévő REevolutio Kft. vezető tanácsadója az Üllői út megújítására irányuló szakmai munka eddigi eredményeivel ismertette meg a jelenlévőket. Hartung Melinda Budapest XVIII. kerület Önkormányzati Hivatalának főépítészi munkatársa részletesen bemutatta a beérkezett pályaműveket. Összesen 6 darab pályamű érkezett.

Összességében elmondható, hogy a tervek mindegyike tartalmazott kreatív, előremutató megoldásokat, megvalósítandó gondolatokat, és az üllői úti szakasz monotonitásának feloldására irányuló javaslatokat, e célra kijelölendő „minta" csomópontokat. A tervek túlnyomó része nem javasolt nagyobb térbeli beavatkozást, inkább arculati, tájékozódást segítő megoldásokkal kívánták az Üllői út mentén meglévő magas vizuális szennyeződést csökkenteni. Ennek megfelelően a pályázók jellegpontokat jelöltek ki és karakterizáló elemeket terveztek. Fontos rendező elv volt a fásítás, a zöldsávok létrehozása a kertvárosias lakórészek mentén. Amely tervek viszont beavatkozási javaslatra tettek javaslatot, azok elsődlegesen a közlekedési aspektusra vonatkoztak. Itt felmerült, mind a (gyorsabb) gépjármű forgalom földfelszín alá süllyesztésének gondolata, mind a villamos pálya középvonalba való helyezése, zöldítése. A helyi közlekedés részben parkolósáv mellett, részben zöldsáv mellett lüktetne végig az Üllői út ezen szakaszán. Hangsúlyt kapott a P+R parkolók kijelölése, illetve mélygarázsok létesítése, melyeket a földfelszínen zöldítenének, parkká alakítanának. Az útszakasz lineáris meglétének tényét majdnem minden pályázó adottságnak vette. Ezért csak kevés tervben jelenik meg egy új térstruktúra létrehozására való törekvés gondolata. Ellenben adódott olyan pályázat is, amely az Üllői út problémáját nem az útszakaszon belül, azaz az Üllői út mentén kezeli, hanem elhúzva a területről a fókuszt máshol alakít ki kerületközpontot.

A hagyományostól eltérő ötletpályázati kiírás, valamint a csekély díjazás ellenére igen izgalmas megoldások és nagyon kreatív ötletek születtek. A zsűri értékelése a pályázatok vonatkozásában egybehangzó eredményt hozott.

A pályaművek ismertetése:

1.számú pályázat: 3 karakterre osztotta az Üllői utat. Az ezekhez kapcsolódó jellegpontokat és köztárgyakat, pedig színekkel jelölte. Nagyobb beavatkozást nem alkalmazott a térben, ellenben megkapó arculati javaslatokkal élt. A terv maga reális gazdasági paraméterekkel bíró. A terv főbb jellemzői, hogy a kellemes karakteres beavatkozás, a közlekedésben való tájékozódásra kiválóan alkalmas, és már rövidtávon is megvalósítható. Felhívja a figyelmet, hogy gondot okoz az útszakaszon a környezet gondozatlan, gazdátlan állapota, amely magas vizuális szennyeződét okoz.

2. számú pályázat: Számos, olyan jellegű (fizikai és technikai) beavatkozást tartalmaz a térben, amelyek megvalósítására nincs fizikai és anyagi lehetőség. Javaslatai az extravagáns kategóriába tartoznak.

3. számú pályázat: Föld alatti forgalom kialakítással és a villamos megállóknál az autós forgalom fölötti felszíni gyalogos átjárás biztosításával kínál az Üllői út jelen állapotának rendezésére megoldást. Sok helyen él a körforgalom kialakításának lehetőségével, kiváltva a lámpás kereszteződéseket, segítve a forgalom visszaduzzasztás nélküli előrehaladását. Az útszakaszon karakter elemeket, és a tájékozódást segítő képzőművészeti alkotásokat (szobrokat, fát) helyez el. Kiemelkedő erénye, hogy nem „vonalként" kezeli az Üllői utat, hanem a térkialakítása által megosztja, megtöri azt, így a kijelölt néhány pont által lehetőséget kínálkozik az Üllői út karakterizálására. Ez által létrejönnek a „kapuzatok", jelképek, amely közvetíti a „megérkeztem a XVIII. kerületbe" érzését. Az ötlet elve, a karakterizáló elemek – többek között a jelképek használata, a forgalom föld alá vitele stb. – megfogalmazása kiváló.

4. számú pályázat: Nagy előnye, hogy a zöldfelületek kapcsolatát keresztirányba megoldja, így kihat a városi szövetre is. Nem elhanyagolható, hogy a pályamű figyelemmel van a gazdaságossági szempontra és a jelenlegi útszakaszbeli konfliktusok feloldására megvalósítható javaslatot ad. A terv elrendezése, gondolatisága adja, hogy akár „mozaikokból" is összerakható lehessen. A tervben javasolt színterv segíti a tájékozódást.

5. pályamű pályázat: A javaslat legfőbb erénye, hogy igen komplex szemléletmóddal közelíti az Üllői út közlekedési problematikáját. A javaslatban körvonalazódó megújítási program komoly átépítést, nagy beavatkozást igénylő elgondolást tartalmaz. A villamos pályát az út tengelyébe helyezi és az útszakasz lesüllyesztése által a forgalom szétválasztására törekszik. A szabályozási vonal „átépítésével" új térstruktúrát hozott létre. A beépítési karakter megváltoztatásával érdekes, új struktúra alakul ki.

6. számú pályázat: Kiemelkedő előnye, hogy a probléma feltárásához, komplex részletes elemzéssel közelít és a teljes útszakaszt vizsgálja. Javaslatát az elemezések következtetésére és prognózisra alapozta. Az általa meghatározott fejlesztési területet az Üllői úttól elhúzva a Gilice térre tervezi, amely egy karakteres földrajzi pontja a városrésznek. Itt egy olyan XXI. századi városközponti funkciót helyez el, amely alkalmas a meglévő egészségügyi szolgáltatások integrálásától a több „generációs" játszóterekig létrehozandó sport, intézményi és szabadidős tevékenységek eltöltésére is.

A bemutatott tervekre a bíráló bizottság tagjai az első három helyezettre tettek javaslatot, 1-től 10 pontig értékelték a pályaműveket. A sorrendet a pontszámok mértéke döntötte el.

Ezek alapján díjazásban az alábbi pályaművek és alkotói részesültek:

I. Díj:

Az "Üllői úti fák" című pályamű, melynek szerzői Frischmann Judit és Kutrovácz Réka (Budapesti Corvinus Egyetem) 48 pont

II. Díj:

A „Főváros új térszíne" című pályamű, melynek szerzői Futó Péter és Regőczi Márton (ELTE-TTK geográfus) 43 pont

III. Díj:

Az „Üllői út Ötletpályázat" című pályamű, melynek szerzői Bognár Anna, Evva Andrea Rita, Ganyecz Levente Gábor (Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészmérnök kar) 26 pont.

A bíráló bizottság a pályázatot sikeresnek és eredményesnek értékelte.

A díjazott pályaművekre biztosított nettó 50.-e Ft.-ot a pályázati kiírásnak megfelelően kifizetésre javasolja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük