Üzletileg is jövedelmezővé vált a kutatás-fejlesztés a Xerox-nál
3 perc olvasás
Grafikus felhasználói felület, a számítógépes egér, az oldalleíró programnyelvek, vagy éppen a lézernyomtató ma már ismert, jól bevált informatikai fejlesztések, amelyeknek a legfőbb közös tulajdonsága, hogy mindegyiket a Xerox szakértői találták ki. A vállalat idén 47 éve alapított kutatóközpontjában, a kaliforniai PARC-ban a kezdetektől fogva komoly innovációs munka folyik, amelynek eredményeiről, fejlődéséről a közelmúltban adtak betekintést.
Vitathatatlan tény, hogy 1970-ben rengeteg tehetséges tudóst, mérnököt, programozót sikerült a Xerox-nak maga köré gyűjtenie, amikor megalapította a jövő irodai technológiáit és megoldásait kutató vállalati divízióját. Ez lett a PARC, miután az összetoborzott fejlesztők a kaliforniai Palo Alto-ban lévő kutatóközpontban láttak munkához, ott, ahol ma is dolgoznak az utódaik. A szakemberek gyorsan meghálálták a beléjük vetett bizalmat. Már a hetvenes évek elején előálltak a számítógépeket helyi hálózattá összekapcsoló Ethernet adatátvételi technikával. Ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan születtek meg azok az innovatív megoldások, eszközök, amelyek komfortosabbá, hatékonyabbá tették a komputeren végzett munkát. Ennek eredményeként alkották meg az ablakok, menük, választógombok és ikonok széles tárházát felvonultató grafikus felhasználói felületet, vagy éppen a monitoron a kijelölést segítő és bármely irányba mozgatható számítógépes egeret.
A kreatív találmányok üzleti sikereit viszont sokáig mások aratták le a Xerox helyett. Ennek oka, hogy a vállalat kizárólag azokra a fejlesztésekre fókuszált üzletileg, amelyek közvetlenül kötődtek a fénymásoláshoz és a nyomtatáshoz. A más jellegű innovációkat – ide tartozott az egér, vagy akár az Ethernet is – továbbadta. Többek közt a feltörekvő Apple és annak vezetője, Steve Jobs csapott le több ígéretes PARC-os újdonságra.
Ez a hozzáállás jelentősen megváltozott az elmúlt szűk két évtizedben. 2002-ben a PARC leányvállalat lett a Xerox-on belül, ami magával hozta azt, hogy a kutatás-fejlesztés fókuszait is átpozícionálják. Az üzleti stratégiában a profittermelő, a világpiacon értékesíthető fejlesztések kapták a hangsúlyos szerepet. Azaz ma sokkal inkább azt figyelik, hogy mire van szükségük technológiai oldalról a vállalatoknak, és ezekre dolgoznak ki megoldásokat számos iparágban. A váltás olyannyira sikerült, hogy a cégnél 2010-ben már 60 millió dolláros haszonnal zárták az évet. Miközben gőzerővel dolgoztak a Xerox szoftveres, hardveres újításain, arra is gondot fordítottak, hogy olyan szervezetek, illetve gazdasági társaságok technológiai problémáira is megoldást szállítsanak, mint az amerikai szövetségi kormány, a Procter & Gamble, a Motorola vagy a Honda.
A PARC-nál napjainkban foglalkoztatott több mint 200 tudományos szakember kutatási területe széles spektrumot ölel fel. A