Véget ért a Budapesti Tavaszi Fesztivál 2012
7 perc olvasás
John Malkovich jövőre is jöhet.Március 26-án este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Charles Dutoit vezényelte Royal Philharmonic Orchestra koncertjével zárult a 2012-es Budapesti Tavaszi Fesztivál. A koncerttel egy időben, a Fesztivál Színházban az Útvesztőben – A PR-Evolution Dance Company bemutatóját tekinthettük meg. Mondanom sem kell, mindkét előadás teltházas volt.
John Malkovich jövőre is jöhet.Március 26-án este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Charles Dutoit vezényelte Royal Philharmonic Orchestra koncertjével zárult a 2012-es Budapesti Tavaszi Fesztivál. A koncerttel egy időben, a Fesztivál Színházban az Útvesztőben – A PR-Evolution Dance Company bemutatóját tekinthettük meg. Mondanom sem kell, mindkét előadás teltházas volt.
A Hangversenyteremben Beethoven: D-dúr hegedűverseny, op. 61, és Dvořák: IX. (Az Újvilágból) szimfónia, e-moll, op. 95 szerepelt a programban, Baráti Kristóf közreműködésével.
Napjaink egyik legkeresettebb karmestere Charles Dutoit. Világszerte a francia, az orosz és a 20. századi zene legkiválóbb tolmácsolói között tartják számon. A Montreali Szimfonikus Zenekar Dutoit zeneigazgatása mellett a világ egyik legjobb zenekarává vált. A közös munka korai időszakában legendás Haydn-ciklusok születtek, s Dutoit a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetett a modern kanadai zene népszerűsítésére. A 90-es években a Francia Nemzeti Zenekar és a Tokiói NHK Szimfonikusok élén tevékenykedett, montreali munkáját 2002-ig látta el. Gazdag pályája során számtalan lemezfelvételt készített, negyvennél is több hanglemezdíjat nyert.
Baráti Kristóf – Ida Haendel szerint „nemcsak generációjának, de több generációnak is legtehetségesebb hegedűművésze. Igazi szólista!" – több, az utóbbi években szerzett díjjal is büszkélkedhet: 2006-ban elnyerte az Elba Festival "Legjobb előadó" díját, 2009-ben megkapta a fiatal művészgeneráció számára Magyarországon elérhető egyik legjelentősebb elismerést, a Junior Prima díjat, valamint 2010 októberében megnyerte a moszkvai VI. Nemzetközi Paganini Hegedűversenyt, mely a világ egyik legrangosabb hegedűversenyének számít. Baráti Kristóf – a chicagói Stradivari Society jóvoltából – egy „Lady Harmsworth" nevet viselő, 1703-ban készített Stradivari mesterhangszeren játszik.
Az Útvesztőben – A PR-Evolution Dance Company bemutatója, a 2011-es Budapest Fringe Fesztivál díjazottja volt.
Három ország kultúrája, mindennapjai, gondolkodása jelenik meg a három részből álló előadás koreográfiáiban. A PR-Evolution Dance Company bemutatója belga, szerb és magyar koprodukcióban jött létre. A háromrészes előadást koreográfusként a Brüsszelben élő Mészáros Máté, a belgrádi születésű Leo Mujic, valamint Nemes Zsófia, a PR-Evolution Dance Company társulatvezetője, a Szegedi Kortárs Balett volt táncosa jegyzi. Leo Mujic sajátos mozdulatvilágával, Mészáros Máté a Magyarországon ritkán látható fizikai táncszínház újabb etűdjével teszi egyedivé az új bemutatót. Mindhárman a kapcsolatteremtés, a kommunikáció és az önazonosság problémáit kutatják.
Nemes Zsófia az elveszettség érzését ragadja meg kifinomultan lírai koreográfiájában.
„Elveszítjük a realitást, és itt a racionalitás már nem segít. De van valami, ami bennünk utat mutat: az intuíció, a szív valódisága, az odaadás gesztusa, a női minőség szakrális ereje."
Az első rész alkotója, Mészáros Máté így vallott munkájáról: „Folyamatosan kapcsolatban állunk önmagunkkal, és egy belső monológ formájában szüntelenül keressük a helyes válaszokat. Reagálunk a magunk által megfogalmazott kérdésekre, amelyeket a rajtunk átcsorgó idő hoz létre. Gyakran helyesen válaszolunk, de olykor a megválaszolhatatlanság némít el minket, és a csöndben csak a kérdés visszhangzik tovább."
„Sokféleképpen szigetelődhetünk el másoktól – fogalmaz Leo Mujic -‚ észre sem vesszük, hogy mikor történik meg velünk, vagy amikor tudatosul, már túl késő. A technikai fejlődés, a chat és a Skype lehetővé teszi, hogy úgy beszélgessünk másokkal, hogy nem is találkozunk velük. Talán soha. Név nélkül, arc nélkül. A közösség tagjaként is válhatunk kitaszítottá, vélt vagy valós indok miatt. A legkönnyebb megoldás a menekülés. Önmagunkba. Bezárul a világ, mi foglyaivá válunk, s önmagunk kutatása az egyetlen cél és eszköz a fennmaradásért."
A 2008-ban újjáalakult PR-Evolution Dance Companyból az alapító Nemes Zsófia igazi társulatot teremtett. A projektrendszert megszüntetve új arculattal, új művészeti célok megfogalmazásával, új előadások létrehozásával mutatkozott be a közönségnek és a szakmának. Régi önmagából megőrizte az erős technikai hátteret és a minél magasabb művészi fokra való törekvés igényét. Hitvallásuk és céljuk az új utak keresése és a kortárs tánc népszerűsítése. A tánc szépségén, a mozdulatok kifejezőerején, az emberi test játékán keresztül jelennek meg előttünk azok a képek, hangulatok, érzések, melyek átszövik mindennapjainkat. A társulat 17 koreográfiát jegyez, 2007-ben megkapta a Fővárosi Közgyűlés különdíját új minőség megteremtéséért a hazai kortárs táncszínház világában.
Leo Mujic szólistaként olyan világhírű koreográfusok társulataival dolgozott együtt, mint Maurice Béjart, Jiri Kylián, Ohad Naharin, William Forsyth, Mats Eck. Koreográfiákat készített többek között a Staatsballett Berlin, a Szlovén Nemzeti Balett számára, egy szólót a Párizsi Operának, de láthatóak voltak darabjai a Szerb Nemzeti Színházban, a Tokiói Nemzeti Színházban, az SBBS Zürichben négyszer is és a Jacob's Pillow Dance Festivalon (USA). Magyarországon Change Back című előadását a Pécsi Balett mutatta be.
Mészáros Máté a Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett tagja lett,
majd külföldre ment, ahol olyan világhírű koreográfusokkal dolgozott együtt, mint
Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galván,
Myriam Naisy, Robin Orlin. Jelenleg az Ultima Vez társulat tagja.
Nemes Zsófia, alapító tagja a Sarbo Táncszínháznak, majd a Vígszínház házi színpadán működő Figurák Táncszínháznak. 1996-tól kezdett el dolgozni meghívott előadóként, később társulati tagként a Szegedi Kortárs Balettal.
2003-tól a PR-Evolution Dance Company alapító tagja, Kun Attila távozása után pedig a társulat vezetője, koreográfusa. Bábszínházi előadások meghívott koreográfusa. 2009-ben Blue Man című előadása, 2010-ben pedig a Mozgalmas Víz-tükör, avagy egy festő álma című produkciója elnyerte a Fringe Fesztivál szakmai díját.
Az idei rendezvény kiemelkedő sikerei között volt Maxim Vengerov és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje, az I Musici di Roma Vivaldi-estje, a Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Bartók- és Sztravinszkij-estje. A BTF a fiatal magyar tehetségeknek is teret adott, Szűcs Máté, Baráti Kristóf, Balog József, Farkas Gábor, Ránki Fülöp, Lajkó István is kiugró siket aratott.
A legnagyobb érdeklődés John Malkovich főszereplésével a Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai című két előadása övezte. A világhírű színész a fesztivál szervezőivel már az esti előadás utáni közös vacsorán egyeztetett annak lehetőségéről, hogy a jövő évi Budapesti Tavaszi Fesztiválon is fellép egy másik produkcióval, a Casanova történetét feldolgozó The Giacomo Variations című operaelőadással.
A rendezvény tíz napja alatt tizennégy helyszínen, ötvenhat programot látott vendégül, nem számítva a köztéri rendezvényeket, a március 18-i Ütős napot, a kiállításokat és a Vörösmarty téri Tavaszi Vásárt, illetve a március 25-i Énekel a város című, egész napos programot, melynek keretein belül több mint négyszáz előadó, körülbelül tízezer fős hallgatóság előtt lépett fel a város közterein.
A fesztiválra több mint 25 ezren váltottak belépőt, ami mintegy 121 millió forintos bevételt hozott, 98 százalékos látogatottság mellett.
Lantai József