boeing.jpgBizonyára sokan utaztak már Boeing utasszállító repülőgépen. Évente 6-700 darabot gyártanak az Egyesült Államokban, Everett kisvárosban (Washington állam), a világ talán legbiztonságosabb légi járműjéből. A 787-10, a legújabb típus 330 utast szállít, a gép ára 326 millió dollár. (85 milliárd forint, több mint Debrecen város éves költségvetése.) A gép egy tankolással 14.000 kilométer tud leszállás nélkül repülni.

   De ki volt Mr. Boeing? Detroitban született 1881-ben, osztrák-német bevándorló szülőktől. Tanulmányait a Yale Egyetemen és a Zürichi Műszaki Főiskolán végezte. Gyermekkorában a hajók és az autók érdekelték. 29-évesen meglátogatott egy amerikai repülőbemutatót, ekkor kötelezte el magát egy életre a repülőgépekkel. De csak 4 év múlva ült először repülőn. Meglehetősen kényelmetlennek és primitívnek találta működését, próbált egy tökéletesebb repülőt szerkeszteni. Megtanult repülőgépet vezetni, vásárolt egy hidroplánt és munkatársaival együtt két vitorlázó repülőgépet építettek, a többi között fából és zongorahúrokból. A gépek jól  vizsgáztak

   1916-ban megalapította saját vállalatát a Boeing Airplanes Company-t. Az első világháborúban 50 (!) gyakorló repülőgépet  szállított a hadseregnek. Aztán elapadtak a megrendelések, ekkor átmenetileg a cég csónakokat gyártott. 1927-ben megindult a levél- és csomagforgalom az USA és Kanada között. Boeing jelentkezett az amerikai postaügyi hatóságnál. Felajánlotta, hogy repülőgépeket gyárt a postaforgalomhoz az amerikai városok között. Versenytársai nem láttak fantáziát a légipostában. Majd olyan gépeket készített, amelyek utasokon kívül fél tonna levelet és csomagot szállított egyik városból a másikba. Ne feledjük, a keleti és nyugati part között több ezer kilométer a távolság. Az akkor már  Boeing Air Transport Service cégnek 800 alkalmazottja volt.

   1934-ben magába olvasztott számos légitársaságot, a „légi birodalom elnökének” nevezték. A Kongresszus túlzottnak találta a hatalmát, fel kellett „darabolnia” kisebb vállalatokra cégóriását. Boeing ekkor visszavonult, farmerként lótenyésztéssel foglalkozott. A második világháborúban újra szükség lett rá, jelentős szerepe volt az amerikai légierő kialakításában. Az első sugárhajtású személyszállító repülőgépet 1954-ben készítette a Boeing-cég, ezzel világszerte vezető szerephez jutott, amelyet a mai napig őriz. Boeing  75-éves korában hunyt el 1956-ban.

   A Boeing jelenleg nyilvános részvénytőársaság, profilja utasszállító és katonai repülőgépek gyártása, 160.000 főt foglalkoztak. Éves árbevétele a leányvállalatai nélkül 55 milliárd dollár, Magyarország bruttó nemzeti jövedelmének (GDP) 50 %-a. Az Egyesült Államok elnökének különgépe, az Air Force One természetesen szintén Boeing-gyártmány.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük