2008. évi első sajtóolvasottsági adatok -(Nemzeti Médiaanalízis 2007 IV – 2008 I. negyedéves sajtóolvasottsági eredmények)
5 perc olvasásA Szonda Ipsos és a GfK Hungária közös felmérése szerint a legolvasottabb sajtókiadványok olvasóinak száma meghaladja az egymillió főt. A sajtópiac legnagyobb olvasottságú lapcsoportjai – a hirdetési lapok mellett – a tv-magazinok, a megyei napilapok és a női tematikájú kiadványok.
A Szonda Ipsos és a GfK Hungária közös felmérése szerint a legolvasottabb sajtókiadványok olvasóinak száma meghaladja az egymillió főt. A sajtópiac legnagyobb olvasottságú lapcsoportjai – a hirdetési lapok mellett – a tv-magazinok, a megyei napilapok és a női tematikájú kiadványok.
A Nemzeti Médiaanalízis kutatás – a felmérésben szereplő több mint másfél száz nyomtatott sajtókiadvány vizsgálatával – átfogó képet ad a magyar sajtópiac általános jellemzőiről és legmeghatározóbb szereplőiről.
A kutatás legfrissebb – a 2007. október és 2008. március közötti időszakban felvett – sajtóolvasottsági eredményei szerint a legolvasottabb nyomtatott sajtókiadványok egy-egy száma több mint egymillió emberhez jut el. A milliós közönséget elérő 5 kiadvány mellett, további 7 lap olvasottsága haladja meg a félmillió, további 18-é a 300 ezer főt.
A legolvasottabb fizetős napilapok listáját a Blikk, a hetilapokét a Story, a havilapokét a Kiskegyed Konyhája vezeti. A legolvasottabb 20 kiadvány közül hét ingyenes terjesztésű.
Tematikájuk szerint csoportosítva a kiadványokat – a hirdetési lapok mellett – a televíziós műsorújságok és a megyei napilapok együttes, országos olvasottsága a legmagasabb. A lappiac változatlanul egyik legmeghatározóbb szegmense a női témákkal foglalkozó kiadványoké.
A legolvasottabb havonta vagy annál ritkábban megjelenő lapok |
||
átlag megjelenésenkénti olvasottság (ezer fő) 2007. IV.-2008 I. negyedév |
eltérés a 2007. II.-2007. III. negyedéves periódusban regisztrált olvasottságtól |
|
Patika Magazin |
520 |
(-2) |
Patika Tükör |
360 |
(-18) |
Kiskegyed Konyhája |
346 |
(-83) |
Reader's Digest |
339 |
(-47) |
National Geographic |
300 |
(-35) |
Praktika |
228 |
(-20) |
Szép Házak |
209 |
(-85) |
Lakáskultúra |
197 |
(-25) |
Joy |
197 |
(-25) |
Nők Lapja Egészség |
191 |
(-28) |
Fakanál |
190 |
(-49) |
Playboy |
184 |
(-30) |
Nők Lapja Évszakok |
181 |
(-40) |
Gyöngy |
161 |
(-16) |
Cosmopolitan |
152 |
(-32) |
FHM |
149 |
(3) |
Popcorn |
145 |
(-29) |
CKM |
134 |
(-8) |
Természetgyógyász Magazin |
134 |
(-7) |
Családi Lap |
130 |
(-24) |
A legolvasottabb hetente vagy kéthetente megjelenő lapok |
||
átlag megjelenésenkénti olvasottság (ezer fő) 2007. IV.-2008 I. negyedév |
eltérés a 2007. II.-2007. III. negyedéves periódusban regisztrált olvasottságtól |
|
Szuperinfó |
3 171 |
(-116) |
Story |
1 314 |
(-31) |
Kiskegyed |
1 006 |
(-61) |
Nők Lapja |
1 000 |
(-33) |
Színes RTV |
809 |
(-13) |
Vasárnapi Blikk |
640 |
(-42) |
Vasárnap Reggel |
634 |
(-5) |
TVR-Hét |
621 |
(-65) |
Best |
612 |
(-51) |
Színes Kéthetes Tévéműsor |
483 |
(-86) |
Meglepetés |
467 |
(35) |
Füles |
463 |
(-14) |
Grátisz |
425 |
na |
Budapesti Piac |
415 |
(-52) |
Helyi Téma |
392 |
(33) |
RTV Tipp |
385 |
(29) |
HVG |
385 |
(12) |
TV Kéthetes |
363 |
(-30) |
Blikk Nők |
352 |
(-20) |
Ügyes |
343 |
(-55) |
A legolvasottabb naponta megjelenő lapok |
||
átlag megjelenésenkénti olvasottság (ezer fő) 2007. IV.-2008 I. negyedév |
eltérés a 2007. II.-2007. III. negyedéves periódusban regisztrált olvasottságtól |
|
Blikk |
1 112 |
(41) |
Metro |
656 |
(-19) |
Népszabadság |
395 |
(-25) |
Nemzeti Sport |
300 |
(-23) |
Kisalföld |
245 |
(-20) |
Hajdú-Bihari Napló |
205 |
(-18) |
Magyar Nemzet |
203 |
(34) |
Észak-Magyarország |
201 |
(-1) |
Bors (korábban: Színes Bulvár Lap) |
194 |
(16) |
Kelet-Magyarország |
184 |
(-4) |
Zalai Hírlap |
182 |
(9) |
Vas Népe |
180 |
(7) |
Fejér Megyei Hírlap/Dunaújvárosi Hírlap |
173 |
(5) |
Délmagyarország/Délvilág |
168 |
(2) |
Új Dunántúli Napló |
160 |
(24) |
Napló |
140 |
(-19) |
Új Néplap |
128 |
(16) |
Petőfi Népe |
121 |
(-24) |
Békés Megyei Hírlap |
115 |
(5) |
Somogyi Hírlap |
114 |
(-9) |
Lapcsoportok olvasottsága |
|
az adott lapcsoportból legalább egy lapot olvas (%) |
|
hirdetési lapok |
42 |
önállóan terjesztett tv magazinok |
32 |
megyei/helyi napilapok |
31 |
általános női lapok |
28 |
sztár magazinok |
19 |
országos bulvár napilapok |
15 |
országos közéleti napilapok |
14 |
vasárnapi lapok |
13 |
szórakoztató-szabadidős lapok |
12 |
egészségmegőrzési lapok |
11 |
napilap mellékletként terjesztett tv magazinok |
10 |
politikai, közéleti lapok |
9 |
rejtvény lapok |
8 |
autós lapok |
6 |
programajánlók |
6 |
pénzügyi, gazdasági lapok |
6 |
gasztronómiai lapok |
6 |
sportlapok |
6 |
lakberendezési-építészeti lapok |
5 |
ifjúsági lapok |
5 |
női életmód és-fitnessz lapok |
5 |
férfi életmód lapok |
4 |
számítástechnikai, informatikai lapok |
4 |
mama-baba lapok |
3 |
bázis: 15+ magyarországi népesség időszak: 2007 4-2008 1. negyedév |
A Nemzeti Médiaanalízis felmérés
A Nemzeti Médiaanalízist a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet és a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette. A felmérés 1995 óta folyamatosan.zajlik. A kutatás célja a 15 éves és idősebb magyar lakosság médiahasználati szokásainak vizsgálata. Sztenderd kérdőív segítségével havonta 2610, azaz évente 31.320 személy bevonásával folyik a kutatás. A megkérdezések országos reprezentatív mintán, véletlen módon kiválasztott célszemélyekkel, számítógéppel támogatott módszerrel (CAPI) történnek. A Nemzeti Médiaanalízis az ország legnagyobb mintaszámú folyamatos felmérése. Kutatási eredményeket negyedévente, féléves görgetett adatbázisok alapján szolgáltatatnak a kutatóintézetek. A 2007. októbertől 2008. márciusig terjedő időszakban 164 sajtókiadvány szerepelt a mérésben.
A Nemzeti Médiaanalízis a világ iparági szintű print olvasottságméréseit tekintve a legáltalánosabban alkalmazott módszertani megközelítést, az ún. Recent Reading-et alkalmazza. Ennek értelmében, egy adott lap átlag megjelenésenkénti olvasottsága a lap bármely számának a megjelenési gyakoriságán belül vett olvasottságával egyenlő. Vagyis, az olvasottságmérési kutatás adatfelvétele során a válaszadóknak arról kell nyilatkozniuk, mikor olvasták a kérdéses lapot utoljára. Az interjú napjától visszafelé számított határt az egymást követő lapszámok megjelenése között eltelő idő jelöli ki. Amennyiben az utolsó olvasás időpontja ennél nem régebbi, úgy az illető „olvasónak" minősül.