3 az 1-ben
3 az 1-ben, és benne az ajánlatom irodalmi est, filmklub és kiállítások, azaz Godot Irodalmi Est és Godot filmklub valamint Cseke Szilárd és Könyv Kata kiállítása.
3 az 1-ben, és benne az ajánlatom irodalmi est, filmklub és kiállítások, azaz Godot Irodalmi Est és Godot filmklub valamint Cseke Szilárd és Könyv Kata kiállítása.
A Moha Kávéház és Kultúrtérben folytatódnak a Godot Irodalmi Estek és a Godot filmklub.
2012. október 1. (hétfő) 19.00. – Godot Irodalmi Estek 64: Múlt: Pilinszky János.
Pilinszkynek a szenvedés megértésére tett kísérlete a félelem és a magány megértése is egyben. A vívódások költője, aki a szakralitást és miszticizmust úgy emelte be a hétköznapokba, hogy feltette azt a kérdést, hogyan tud az ember saját esendőségével együtt élni, valamint hol érthető tetten és van-e megváltás.
„Akkorra én már mint a kő vagyok; / halott redő, ezer rovátka rajza, / egy jó tenyérnyi törmelék / akkorra már a teremtmények arca." (Pilinszky János)
Beszélget: Györffi Réka (költő), Hafner Zoltán (irodalomtörténész), Pályi András (író)
Moderál: Mudri Mária (irodalomtanár).
Buday Enikő Pilinszky János Apokrif című verséhez készült performanszát adja elő.
Az esemény az NKA, a Godot Galéria, a Moha Kávéház és Kultúrtér, és a Godot Kortárs Kulturális Intézet támogatásával jön létre.
A Godot filmklub heti filmjei:
10.02. kedd: Zabriskie Point (olasz-amerikai, Michelangelo Antonioni, 1969, 106')
Antonioni egyetlen amerikai filmje közvetlenül az elfojtott diáklázadások után készült: a hippi életérzésen túl – tágabb értelemben és általános érvénnyel – a szabadságvágy teljes kiélésének lehetetlenségéről szól egy fiatal pár kérészéletű (szerelmi) kapcsolatának tükrében felejthetetlen tájakkal, zenékkel és persze némi 69-cel. Pont 100 éve, 1912. szeptember 29-én született a rendező.
10.03. szerda: Nosferatu, az éjszaka fantomja (német, Werner Herzog, 1979, 107')
Herzog a Woyzeck sikere után hamarosan megint az extravagáns Kinskire bízta a főszerepet mitologikus-misztikus „vámpírfilmjében". Az ő olvasatukban („nézetükben") a vámpír elsősorban nem a gonoszság és a kegyetlenség, hanem sokkal inkább a végtelen magány és – éppen a halhatatlanságból fakadó – szenvedés megtestesítője
10.04. csütörtök: Szállnak a darvak (orosz, Mihail Kalatozov, 1957, 100')
A sztálinizmus poklából lassan – és bizonytalanul – kikecmergő szovjet filmgyártás első világhírű remekműve, mely méltán nyerte el Cannes-ban az Arany Pálmát. A háborús helyzet itt csupán háttér, fókuszban egy tragikus szerelmi történet, egy megrázó női sors áll.
Belépő alkalmanként 500 Ft – vagy bérlet is váltható! (3.000 Ft / 10 alkalom)
A filmek előtt rövid bevezetőt mond, a végén a beszélgetést vezeti Reményi Róbert filmész. Kezdési időpontok: este 7 óra
Godot filmklub és Godot Irodalmi Estek
Moha Kávéház és Kultúrtér
Budapest, 11. kerület, Bartók Béla út 11-13.
2012. október 4-én, a Molnár Ani Galériában CSEKE Szilárd: Jobcentre East
c. kiállítását Döme Gábor művészettörténész nyitja meg.
Kelet-Európa a Nyugat munkaerejének egyre jelentősebb hányadát adja, melyben nagy számban vannak jelen a magyar munkavállalók, akik svájci frank hitelük, zsákutcába jutott hazai karrierjük, kilátástalan élethelyzetük és egyéb okok miatt valamely, nálunk magasabb GDP-vel rendelkező országban próbálják megtalálni a számításaikat. Londonban egymás szomszédságában laknak, szinte már városnegyedeket hoztak létre, ahol megvan a közös kávézójuk, s még komédiásuk is akad, aki magyarul ad nekik elő. A családdal való kapcsolattartást nagyon sok esetben az internet biztosítja – a skype egy olyan eszköz, amely által ugyan virtuálisan, de mindig kapcsolatba léphetnek a kint dolgozók az itthon maradt hozzátartozóikkal. Ez a fajta migráció némileg különbözik a század elei nagy kivándorlási hullámtól, mivel itt az egykori keleti blokk országok munkavállalói most, új Európai Uniós tagországok polgáraiként élvezik szabad munkavállalási jogaikat, s egy nagy hányaduk ingázóként jár nyugatra.
Az Egyesült Királyságban a 20. század elején a munkaerőpiac jól szervezettségét elősegítendően Winston Churchill és William Beveridge indítványára jött létre az a kormányzati iroda, amelyet ma Jobcentre Plus-ként ismer és keres a brit és az országba érkező munkanélküli. Az iroda kirendeltségei a Jobcentre Plus fiókok – ahol magas technikai támogatással böngészhetünk a legkülönfélébb munkalehetőségek között – a 70-es évek recessziója óta emblematikus helyszínekké váltak Nagy-Britanniában, de mára az emigráns munkát keresők új életének is kiindulópontjai lettek. A külföldre szakadt munkakeresők, akik teljesen bizonytalan talajon állnak régi életükkel maguk mögött, a boldogulás reményeivel érkeznek a Jobcentre Plushoz, s órákat töltenek itt keresgéléssel, ezalatt megvitatják egymás között, hogy hogyan megy a soruk, lényegében közösségi fórumként is működik ez a hely.
Cseke Szilárd, aki hosszabb ideje foglalkozik művészetében a migráció témakörével és a munkavállaló rétegek identitásbeli és társadalmi helyzetével, a Molnár Ani Galériában megtekinthető kiállításában a Jobcentre brandjét, s ennek a helyszínnek a jelentőségét átfordítva kortárs társadalmunk fájó pontjára, a kénytelen-kelletlen külföldre vándorló munkavállaló tömegek kérdésére reflektál. A kiállítás új értelmezéseket kínál fel ennek a problémakörnek a társadalmi, pszichológiai és identitásbeli rétegeire. A művész interaktív installációi nyitva hagyják ennek a témának az értelmezését, s egy szituációt kínálnak fel a látogatónak.
CSEKE Szilárd: JOBCENTRE EAST
MOLNÁR ANI GALÉRIA
1088 Budapest, Bródy Sándor u. 22. 1. emelet
Megtekinthető 2012. november 30-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra között.
http://www.molnaranigaleria.hu
KÖNYV Kata festőművész Deux ex machina című kiállítását 2012. október 9-én a Symbol Art Galériában rendezik. Uszkay Tekla művészettörténész nyitja meg, közreműködik Palman Kitti – a Szegedi Kortárs Balett táncművésze.
„Könyv Kata képzőművész a kortárs magyar művészet egyik legeredetibb alkotója. Festészete 21. századi kompromisszumoktól mentes járatlan út. Festészete egyszerre lírai és dráma, tetszetős és kritikus.
Könyv Kata alapvetően a vele, illetve a környezetével, a társadalom jelenségeivel kapcsolatos történéseket emeli festészetébe. Érdekli a tárgyak önmagukon túlmutató szimbolikája, azok az
általuk előhívott érzetek, melyek nem feltétlenül verbalizálhatóak. Jellegzetes, egyéni szimbólumokat használ: aranymalac, málló ipartelepek, öltönyös figurák, csonka archaikus szobrok. Ezek a jelek utalások is, a sok szempontból romos, sérült, roncsolt morálra.
Jelenleg alig van a magyar képzőművészetben alkotó, aki olyan erőteljesen és érzékenyen
reagálna a társadalmi-és közösségi problémákra, mint Könyv Kata. Időtlen jelképei, megszokottól eltérő szimbólumképző rendszere, az általa felvetett gondolati elemek olyan kortárs festővé teszik a nemzetközi művészeti szcénában, akinek a reflexiói messze túlmutatnak a hagyományosan értelmezett képzőművészeti forma- és tartalomrendszereken, kategóriákon. Festészetének feszültsége az első látásra össze nem illő tárgyak, elemek társításából ered. A kép nemcsak számára, de a befogadó szemszögéből is metaforák, lelki kivetülések felülete, mely hol pasztózus áramlásban, hol visszafogott lazúrrétegben lényegülnek át az ábrázolt témává. Képei, tárgyi metaforái, provokatív társadalomkritikai kérdései lerántják a leplet végtelenül önző, felelőtlen, minden és mindenki pótolható gondolkodásmódot képviselő világunkról.
„Célom, hogy az alkotásaimban egyesítsem, közelítsem a bennem megfogalmazódó érzéseket, történéseket, közérzetet, művészeti irányokat és alkotói megoldásokat. Az alkotás így egy folyamatos önreflexió, önmagam megfejtése, felfejtése, hisz minden, ami én vagyok az a megélt napok, magán és közéleti történések, a kor személyes interpretálása."
Könyv Kata 1984-ben született alkotó 2003-tól a Magyar Képzőművészeti Egyetem festőszakos hallgatója volt, Károlyi Zsigmond, majd Gaál József mestereknél. 2006-ban „Erasmus" ösztöndíjas a spanyolországi Cuenca-ban. Sikeresen állított ki Berlinben, Párizsban, Bécsben, Prágában és több budapesti csoportos kiállításban; a Volksbank Galériában, a Magyar Építészek székházában, a Kogart galériában." (Bretus Imre)
KÖNYV Kata: Deux ex machina
Symbol Art Galéria
1036 Budapest, Bécsi út 56.
A kiállítás megtekinthető 2012. október 16-ig, naponta 12-19 óráig.
Lantai József